PDA

Vis full versjon : Problemer med kupétemperatur XC90 2003



Spretten66
14/05/17, 09:42
Hei

Har en XC90 2003 mod hvor jeg i vinter opplevde at det etter en tids kjøring ble kaldt i kupeen. Motortemp osv er perfekt, men det sluttet å blåse varmluft inn i kupeen.
Har hatt den hos to Volvo verksteder for rens av AC, kalibrering av sensorer etc, men problemet er ikke løst. Midtkonsollet blir relativt varm og det kan virke som om varmluften etter en stund hindres fra å komme ut. Kan det være en sensor i kupé som ikke virker, eller er det noe mekanisk tro?

Var forøvrig på langtur forrige helg og da var det sol og varmt, samme skjedde da med kaldluft, som da ikke kom ut i kupéen. Etter litt fikling med å slå av/på AC, styre luft bare til gulv og bare til ansikt (pluss åpne vinduer) så begynte det plutselig å blåse kald luft igjen...

Noen som har vært borti tilsvarende eller har noen tips?

Mvh
Haavard

TurboTor
14/05/17, 10:22
Høres ut som et spjeld som har begynt å låse seg

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Evert
14/05/17, 15:32
kalibrering av sensorer etc

Hvilke sensorer snakker vi om?

Den i kupeen er gjenganger.


Have you cleaned the temperature sensor in the CCM? It is behind the 3 slots in the CCM grill. When the sensor gets covered with dust the fan blows cold air.



http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/476.jpg

Spretten66
14/05/17, 18:36
Vet ikke eksakt hva de renset og kalibrerte, men skal ta en sjekk på sensor du har markert :-)

Spretten66
14/05/17, 18:37
Spjeldene har de sjekket og funnet i orden, men det kan selvsagt være en feil som kommer og går.

Evert
14/05/17, 22:12
Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.

gunnargt
15/05/17, 00:03
Har du/de sjekket temperaturen på evaporatoren/registret til ac når dette skjer. Hender den føleren på den går fløyten å da fryser evaporatoren. Tenkte siden du skriver at det plutselig funket igjen etter at du hadde latt ac være av litt. Føleren sitter inn oppi ved pedalene. Kan lese av tempen på den med Vida å se om det er helt på jordet

Spretten66
16/05/17, 07:52
Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.

Det er ingen feilkoder å spore i flg. verkstedene. Skal sjekke om kompressor går når problemet oppstår neste gang.

Spretten66
16/05/17, 07:56
Har du/de sjekket temperaturen på evaporatoren/registret til ac når dette skjer. Hender den føleren på den går fløyten å da fryser evaporatoren. Tenkte siden du skriver at det plutselig funket igjen etter at du hadde latt ac være av litt. Føleren sitter inn oppi ved pedalene. Kan lese av tempen på den med Vida å se om det er helt på jordet

Første gang jeg oppdaget at noe var feil var i fjor våres, da jeg registrerte at det var en del mere vann på garasjegulvet enn det pleier. Noe kondens/vann blir det gjerne når AC/Klima kjører på en varm dag, men ikke så mye. Første gang jeg hadde den på verksted for dette, så gjorde de ett eller annet og det problemet forsvant. Tror jeg må notere tipsene deres og overlevere de til verkstedet, da jeg nok ikke har nok kunnskap/utstyr til å sjekke en del av tipsene :-)

Spretten66
23/05/17, 21:12
Den temp saken skal vel dukke opp som feilkode hvis den er ødelagt, men prøv å ta vekk støv på den først med litt elektrorens og ørlite trykkluft. Gir ikke feilkode med støv på om jeg har forstått det rett.

Når det gjelder kald luft som ikke kommer, vet jeg ikke om temp måleren er i stand til å forårsake det. Kanskje noen andre vet?
Er kompressorclutchen i orden? Neste gang den ikke gir kald luft, sjekk om kompressoren går ordentlig rundt.

Kan se ut til at kaldluft nå blåser slik den skal etter rens av sensor, men jeg skåler ikke i champagnebrus før jeg har fått testet den over tid. Men uansett takk for tipset :-)

Vegard__
08/10/17, 23:41
Kan se ut til at kaldluft nå blåser slik den skal etter rens av sensor, men jeg skåler ikke i champagnebrus før jeg har fått testet den over tid. Men uansett takk for tipset :-)

Hei. Hvordan har det gått så langt?

Har du funnet frem champagnebrusen enda...?

[emoji2]

Svirre
13/10/17, 22:31
Funksjonaliteten til denne sensoren som sitter i CCM krever frie luftveier. Det sitter en liten vifte på baksiden som suger luft igjennom siden lyspærene i modulen genererer en del varme. Stopper denne opp eller kanalen blir tett av støv, vil ikke temp.føleren fungere. Da måler den tempen som blir inne i støvdotten.

Det setter ingen feilkoder, men ved livevisning av verdier så kan den vises til å være noe høyere enn hva som er aktuell romtemparatur.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk