PDA

Vis full versjon : Oljelekkasje mellom girkasse og motor - V70 D5 2007



Frewt
13/05/17, 19:03
Hei,

Oppdaget oljesvetting/lekkasje mellom motor og girkasse (?) på min D5 manuell 2007 modell. Se bilder, dette er etter jeg har tørket vekk det verste: http://bildr.no/view/SzRoWGNh
http://bildr.no/thumb/SzRoWGNh.jpeg

For et år siden, før jeg kjøpte bilen, ble det byttet: Clutchsett, Slavesylinder, hovedsylinder og Svinghjul. Dette ble utført 20.5.16 til 30k.

Kan oljelekkasjen jeg har oppdaget nå relateres til denne reperasjonen? Har jeg en god sak ved reklamasjon til verkstedet?

jerognal
13/05/17, 21:40
Er en oljeplugg i blokken bak svinghjul som røk på vår D5 fra 2004. Men har hørt at dette skulle være utbedret fra 2006 og opp.... håper det for eg har jo kjøpt meg en 2006.
Eller så kan det vel være simmering på veiven.
Er det pluggen vil det lekke MYE etter en tid. Hadde stor oljedam under vår.

Dette er vel ikke endel av de rep. som du nevner, og er vel vanskelig å reklamere på. Men burde jo ABSOLUTT vært tatt når svinghjulet likevel var av. Delene koster nada.....

Evert
14/05/17, 15:39
Dårlig verksted. Styr unna. Koster hundre kr og tar 1 minutt å bytte når man har av girkassa. Fysj

Frewt
14/05/17, 22:44
Hmm, ikkje bra om dette burde vært tatt i samme slengen. Motorolje som lekker ut her altså? Får vaske vekk og følge litt med fremover..

Noen som kan anbefale et verksted med peiling i Bergen for å se på saken? Regner med det blir en dyr affære..

jerognal
15/05/17, 08:29
Vår er automat, men mellom kasse og blokk er et lite luftehull i bunn. Der renner olja ut om det er pluggen eller simring. Vask godt og start opp og se.
Volvo tar vel ca 25K for jobben så det er bare å glemme.
Ellers bruker eg alltid Søreide Bilverksted. Knallgreie gutter som ikke flår deg.
Simring og plugg koster lite

Fikk gjort det privat sjøl.....

otello
20/05/17, 21:42
Hvis den akkurat har begynt å lekke litt kan du prøve med en olje-tilsetting som jeg har testet med godt resultat før.
Det er et produkt som heter Omega917 som kommer fra Relekta, som du får tak i blant annet på Mekonomen.
Den myker opp simringer som får tilbake sin funksjon etter at de har blitt stive og begynner å lekke olje. Hvis du tar det tidlig slipper du kanskje en dyr reparasjon.
Var en volvo bilmekaniker som satte meg på sporet av dette produkter allerede på 80 tallet og det produseres enda. :-)

Har testet det selv i motorolje og servoolje, og det fungerer.

Frewt
21/05/17, 17:55
Det hørtes ut som et godt tips!
Leste litt om produktet og ser ut som folk har varierende resultater å vise til.

Skal ha bilen på verksted på mandag for reklamasjon på en caliper som lekker bremseveske, så skal få de til å se litt på saken.