PDA

Vis full versjon : Servoproblemer?



icetwins
08/05/17, 16:51
I det siste så har bilen blitt tung og svinge med, mistenker servoen.
Reima er stram og fin.
Jeg sjekket oljenivået når motoren var varm, da var det lite olje i tanken, men når motoren var kald så var det mere olje i tanken, mellom minst og max nivået. Er det normalt?
Pumpen lager en hylelyd når jeg svinger for fullt over, men det er vell normalt siden pumpen jobber hardere da?
Rister ikke noe i rattet, er bare tungt og sving.
Har også tenkt og smøre rattkrysset, men vet ikke helt hvor det sitter, noen som kan hjelpe?
Er forsåvidt en s60 2002 modell, med automat.

På forhånd takk :)

lars otto skiftesvik
08/05/17, 17:56
Peilepinnen for servooljen har gradering for kald og varm , jeg bleier peile oljen når motoren går og oljen er varm. Det skal vise mest på pinnen når oljen er varm.
Pumpen har en litt mere anstrengt lyd når bilen står i ro og du svinger hardt over men den skal ikke ha en sterk hylelyd.
Rattakselkrysset er et ledd som sitter på rattakslingen helt ned mot tannstangen, du kan spraye den med spraygrease for å se om dette hjelper, hjelper dette er krysset egentlig kaputt men smurning hjelper en stund.

Evert
08/05/17, 18:55
Peilepinnen for servooljen har gradering for kald og varm , jeg bleier peile oljen når motoren går og oljen er varm. Det skal vise mest på pinnen når oljen er varm.
Pumpen har en litt mere anstrengt lyd når bilen står i ro og du svinger hardt over men den skal ikke ha en sterk hylelyd.
Rattakselkrysset er et ledd som sitter på rattakslingen helt ned mot tannstangen, du kan spraye den med spraygrease for å se om dette hjelper, hjelper dette er krysset egentlig kaputt men smurning hjelper en stund.

Jeg opplever det samme. Har flusha ut oljen 2 ganger så der er det som nytt.

Det jeg lurer på er om et slitt kryss kan gi følelsen av at servoen er svakere? Vil ikke et slitt kryss gi mer motstand av og til?
Hos meg er det jevnt tyngre å dra i rattet i alle posisjoner enn tidligere.
Jeg må sjekke ut det krysset tror jeg..

icetwins
08/05/17, 20:39
Lyden ifra pumpen er ikke veldig høy, må ha panseret oppe for og høre den.
Men får prøve og fylle på olje å se om det blir bedre før jeg gjør noe annet.

lars otto skiftesvik
08/05/17, 20:39
Slitt og helt tørt kryss kan gjøre at styringen føles tregere derfor hjelper det med smurning. På en av mine biler drev jeg å smurte krysset dette hjalp en stund men til slutt ble styringen skremmende lett da var krysset totalt utslitt med stor slakk.
Servopumpen er en ren mekanisk pumpe som sjelden slutter å pumpe men kan begynne å lekke og lage bråk. Tannstangen kan også begynne å lekke i rørene eller tetningene.

icetwins
12/05/17, 17:18
Har fylt på mere olje, men ble ikke noe bedre. Mistenker lager i pumpen, hører at det "slirer" ifra pump områder..
Prøvd og lufte servoen også, uten at det ble noe bedre..
Noen som vet hvordan man evt kan sjekke om pumpen er iorden, eller om den er gåen?
Håper på positive svar :)

lars otto skiftesvik
12/05/17, 19:01
Har du prøvet å smøre rattakselkrysset? Lekker det servoolje? Jeg tror du bør ta ut pumpen for å sjekke lagrene og at akslingen inne i pumpen ikke er knekt.
Når du snurrer på pumpen skal den være fast og nesten lydløs med en liten slurpelyd som er tegn på at den pumper.

Evert
12/05/17, 19:03
Har fylt på mere olje, men ble ikke noe bedre. Mistenker lager i pumpen, hører at det "slirer" ifra pump områder..
Prøvd og lufte servoen også, uten at det ble noe bedre..
Noen som vet hvordan man evt kan sjekke om pumpen er iorden, eller om den er gåen?
Håper på positive svar :)

Hei. Har du sjekka konsistensen på olja i reservoaret? Er det luftbobler osv i den? Fant noen som mente mange sleit med det.


Your fluid inside the reservoir looks frothy and bubbly right? The reservoir has a check valve inside of it. This is what goes bad. My guess is fluid hits the cap from inside the reservoir with pressure and force. Also air will get into the system because the check valve is not working properly, thus the change in PS from time to time. This problem has been covered many times on this forum. Search "power steering reservoir replacement". Same thing happened to me and many others. Just replace the reservoir and refill with Pentosin fluid. Easy to DIY. Good luck.

icetwins
20/05/17, 21:17
Har ikke prøvd det, men har fådd konstantert at pumpa er gåen. Bråker noe innmari mye nå, skikkelig lager lyd ifra den.
Er det noen som vet om det er forskjellige pumper ifra automat/manuell, turbo/uten turbo og bensin/ disel?
Driver og skal bestille ny men vil ikke gjøre et bomkjøp

lars otto skiftesvik
20/05/17, 21:59
Legg inn reg nr på NBF bildeler der kan du få en brukt pumpe som ikke har gått for langt til halve priser av en ny.

GMV
21/05/17, 09:39
Har samme problem på min V70. Tok av lokket når den gikk og der bobler det som bare det. Søkte litt på nettet å fant ut at reservoaret er en svakhet på disse. De er noe inni der som løsner slik at pumpa suger inn luft og lager lyd. Er en klaff i reservoaret som løsner, kjenner det godt ved å stikk en finger ned i der. Har bestilt nytt reservoar, men ikke fått byttet det enda......