PDA

Vis full versjon : Fjernkontroll



Ole Olsen
08/05/17, 12:17
Heisan
Da jeg kjøpte min v70 1999 mod , var det allerede montert alarm å sentrallås som var fjernkontrollert.
Men fjernkontrollen manglet.
Fikk tak i en ny kontroll for å ha på nøkkelen,men denne kunne ikke samkjøres med det som var installert i bilen fikk jeg oppgitt fra Volvo verksted.
Nå har jeg fått tak i en bil av samme modell å årgang med montert alarm....
Så til spørsmål....
Hvor sitter d to komponentene som jeg trenger ?..
Har hørt at det skal sitte en under dashbordet, å en under rattstammen...... ...??
Å trenger jeg begge disse komponentene for å få den som står i min bil til å virke ??

Takker for svar

FroBe
08/05/17, 12:39
Jeg antar at fjernkontrollene styres av CEM som er hovedhjernen i bilen, anbefaler ikke å bytte denne uten å vite at den er 100% kompatibel med bilen.

På P2-generasjonen kan man ikke programmere nye fjernkontroller uten å ha serienummeret på fjernkontrollen. Denne koden står på plasten som den nye kontrollen er pakket inn i, og blir kastet etter Volvo har programmert bilen til å akseptere kun denne/disse fjernkontrollene.
Jeg måtte betale et par tusenlapper for å kjøpe ny nøkkel og programmering av ny fjernkontroll (kjøpt ny via eBay).
For den nye bilen har jeg ikke brydd meg med å kjøpe denne, satser på å klare meg med en nøkkel.
6307


Selve mottakeren til fjernkontrollen ligger antagelig i UEM, men både denne og RFID-mottakeren for startsperren ved tenningslåsen kan byttes ut siden disse ikke godkjenner kodene selv, men overlater det til CEM.

Ole Olsen
08/05/17, 13:01
Det jeg var ute etter er hva slags komponenter jeg bør ta med av delebiler for å sikre at jeg får det til å funke.
Delebiler har komplett fungerende alarm med fjernkontroll

FroBe
08/05/17, 13:21
CEM finner du over pedalene:
https://www.youtube.com/watch?v=lRdXsCdvhVg

Hvis ikke CEM er 100% kompatibel med den andre bilen må den omprogrammeres, ellers blir bilen neppe kjørbar.

Ole Olsen
08/05/17, 13:48
Så det er i CEM at koden blir lagret når den programmeres ?
Hva med den boksen som ligger under dashbordet rett over instrumentene,
Trenger jeg ikke bytte den ?