PDA

Vis full versjon : Swosh-swosh-lyd 2006 xc70 D5



jerognal
06/05/17, 13:38
Ja en sånn lyd kommer når eg gir gass og kun da. Ingen lyd når gassen er sluppet. Høres ut som kommer fra motor.
Ganske jevn rytme når lyden er der.... sånn ca 2 gang i sekundet.

Noen ide? Vanskelig å feilsøke da det er vanskelig å kjøre og gi gass samtidig som man står på huet i motoren.... :-)

TurboTor
06/05/17, 18:12
Sikkert fra innsuget når turboen drar igang, og sikkert fordi du plutselig har vinduet åpent at du nå hører det.

Sent fra min F8331 via Tapatalk

jerognal
06/05/17, 19:54
Nja altså lyden er der så lenge man holder gassen. Og hører det kun med vindu igjen. Sikkert ikke noe alvorlig men jeg er litt sånn; hører etter ulyder hele tiden.... :-)

Evert
10/05/17, 22:29
Ja en sånn lyd kommer når eg gir gass og kun da. Ingen lyd når gassen er sluppet. Høres ut som kommer fra motor.
Ganske jevn rytme når lyden er der.... sånn ca 2 gang i sekundet.

Noen ide? Vanskelig å feilsøke da det er vanskelig å kjøre og gi gass samtidig som man står på huet i motoren.... :-)

Skal ikke komme rytmisk Swosjelyd. Nytter ikke si at det er normalt.

Sjekk denne tråden her:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=217940&page=2

MadAss
12/05/17, 21:05
Sjekk evt mansjetten rundt rattakslingen mot torpedovegg inne i bilen.
Ligger ikke denne skikkelig på plass vil du få ekstra mye turbosusing inne i kupèen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jerognal
13/05/17, 21:44
Er det noen av reimhjulene som lager lyd kun ved pådrag? Skal sjekke den mansjetten og ta av reima og sjekke hjulene tror jeg. Får sjekke slanger og slikt ved neste oljeskift når eg skal ha bilen opp igjen...

jerognal
14/05/17, 11:07
Tok av multireima nå og sjekket litt. Løpehjulet til multireimen er iallefall kaputt så tar det først iallefall.

jerognal
15/05/17, 18:00
Var ikke løpehjulet som lagde lyden, jaja.
Merker at det er spesielt i 1800-2000 rpm at lyden er mest framtredende....

Høres mer og mer ut som et hjul som subber borti noe.....

Evert
15/05/17, 19:52
Var ikke løpehjulet som lagde lyden, jaja.
Merker at det er spesielt i 1800-2000 rpm at lyden er mest framtredende....

Høres mer og mer ut som et hjul som subber borti noe.....

Forslag ut av det blå.. Kunne det vært clutchgreia til kompressoren eller kompressoren? At den subber fordi den ikke klemmer godt nok?
Prøv å skru av AC når lyden tar av.


Når du sier 2 ganger i sekundet blir det liksom ikke noen av løpehjulene eller kompressorclutchen heller. Det surrer jo rundt 1800 rpm sier du.
Hva med noe så enkelt som støvplata bak bremseskivene eller abs ringen? At de tar borti ved pådrag?
Du har ikke nevnt om subbelyden øker med motorturtall. Hvis den lyden er turtallsavhengig er det ikke hjulrelatert. At den kommer når du gir gass men er fartsrelatert minner meg om de støvdekslene, men kan være alt mellom himmel og jord fra girkassa og ut.

jerognal
16/05/17, 12:32
Ac ut/innkobling prøvd, så det er det ikke.
Kan nevnes at i fri/stillstand er det null lyd, så abs-ring/støvplate kan høres tilforlatelig ut ja..... Må sjekke det neste
Kom til å tenke på rust på topp av bremseskive og... kan subbe borti kalipper... så det på kona sin.... må sjekkes og....

Men det er dette med at lyden IKKE er der når gassen slippes.... blir ikke klok på dette. Får vel bare vente til noe ryker.... hehe

jerognal
16/05/17, 12:38
Sjekk evt mansjetten rundt rattakslingen mot torpedovegg inne i bilen.
Ligger ikke denne skikkelig på plass vil du få ekstra mye turbosusing inne i kupèen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sjekket ut. Alt ok.

Evert
16/05/17, 22:28
Ac ut/innkobling prøvd, så det er det ikke.
Kan nevnes at i fri/stillstand er det null lyd, så abs-ring/støvplate kan høres tilforlatelig ut ja..... Må sjekke det neste
Kom til å tenke på rust på topp av bremseskive og... kan subbe borti kalipper... så det på kona sin.... må sjekkes og....

Men det er dette med at lyden IKKE er der når gassen slippes.... blir ikke klok på dette. Får vel bare vente til noe ryker.... hehe

Ting vrir seg bittelitt når man gir gass. Det viktigste du skulle sjekke er om det er turtallsavhengig. Om subbelyden har samme frekvens på 1800 rpm i 2 gir og 1800 rpm i 3 gir :) Lås den i 2. og 3. bruk en oppoverbakke slik at du må gi litt gass.
Så får du utelukket en hel del.

God 17 Mai

otto.b
31/05/17, 19:54
Etter at jeg skiftet virvelspjeld så fikk jeg tilbake en lyd jeg husker jeg hadde tidligere, men som hadde vært borte en stund. Jeg kjørte en god stund med defekt styring av spjelded. Lyden kommer ved moderat økning av pådrag mellom 1600 - 1800 rpm. Lyden minner om en strømningslyd, en rolig og litt vedvarende svosj. Dette får meg til å tro at dette kan ha noe med eksosresirk å gjøre. Men er egentli helt blå på dette resirkgreiene, så kanskje samtidigheten med bytte av virvelspjeldet spiller meg et puss.

jerognal
04/06/17, 15:05
EGR er sperret om det kan ha noe å si... Bryr meg ikke så mye foreløpig. Inntill det skjer noe mer... :-)

Svirre
04/06/17, 22:03
Har du euro4 motor? Isåfall tror jeg dette er normalt da jeg selv har samme lyden i min. Ut i fra min teori, er pga. elektronisk regulering av turbo. Da regulerer den ladetrykket litt til og fra jevn kjøring uten mye belastning, eller med jevnt turtall stillestående.

jerognal
05/06/17, 14:05
Hvordan vet man om man har euro4 motor da? regget i 05 men skal være 06 mod. Kan iallefall si at den er betydelig mer gjerrig på drivstoffet enn kona's 2003/04....

Svirre
06/06/17, 13:48
Hvordan vet man om man har euro4 motor da? regget i 05 men skal være 06 mod. Kan iallefall si at den er betydelig mer gjerrig på drivstoffet enn kona's 2003/04....
Svart topplokk finnes på Euro 4, mens Euro 3 har aluminiumslokk.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jerognal
08/06/17, 14:48
Da har eg Euro3 motor