PDA

Vis full versjon : B230fk ryker blått på tomgang



PetterSlure
04/05/17, 19:31
når jeg sto på mcern idag så jeg plutselig en blå sky i speilet. Ga den litt turtall og det røyk ikke lenger som jeg kunne se. Når jeg kom hjem stoppet jeg utpå gardsplassen og så på eksosen, Da så jeg at den puffa litt blått men ikke så gæli.
Så måtte jo farsan se når jeg sa det til han, gikk ut og starta bilen. det var jo en liten stund etter jeg hadde kjørt så bilen var lunken. Farsan ga bilen litt turtall og det kom en liten blå sky. også rusa jeg den til 4000rpm eller no, og da kom det en liten sky, Men den røyken kom når jeg slapp gassen og turtallet kom seg litt ned. også putra den blått på tomgang.
Bilen ryker ikke blått ved motorbremsing eller pådrag så vidt jeg veit. Bruker ikke mer olje en normalt. Ikke noe inn og ut slakk i turboen men det er olje i IC og trykkslanger, men ikke veldig mye.
Men jeg tipper det er turboen som har noen slitne tettninger :confused: Noen som tenker det samma?

Daruu
04/05/17, 22:45
Høres veldig ut som dårlig turbo ja.
På min så var returen helt kokset igjen, og olja forsvant inn i turboen istedet for ned i blokka. Om du tar den opp å rengjør den skikkelig så vil jeg tro du kan ihvertfall utsette bytte litt (om det nå er det som er problemet da)

PetterSlure
05/05/17, 17:14
får se litt på retur, Har tenkt til og skaffe meg en t3 turbo ettervært så er ikke så ille vis 13c`n er dårlig.
Har sett litt på eksosen idag og har ikke vært noe røyk, så det er vell bare en liten lekasje

GMV
08/05/17, 21:45
Driver å feilsøker på en bil med samme symptomene bortsett fra at der er turboen helt flett ny orginal Garret. Spekulerer på hva det kan være. Veivhusventilasjons burken er bytta å ser ikke ut til å være tett da motoren svetter forholdsvis lite. Må vel ta en leak down test etterhver. Skal bare fjerne noen åpne dumper osv først. Skal sjekke for olje i IC også da gamle turboen har avgitt endel olje inn på trykksiden.

konso
09/05/17, 16:38
Kan være ventiltetninger som er dårlige også.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

PetterSlure
09/05/17, 16:53
Men vill det ikke ryke vis jeg girer ned på høyt turtall og lar motoren bremse?

konso
09/05/17, 21:32
Forsåvidt, men du kanskje ikke ser det så godt når du kjører. Men etter beskrivelsen i første innlegg så kan det være ventiltetninger også.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lasse R
10/05/17, 12:09
Du kan ha ett problem lenger ned også... Du har kjørt en del med tenningsbank, har du ikke?

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/343.jpg (http://s93.photobucket.com/user/lassiss/media/min%20242/7BD7716A-398C-4C9A-8ABE-43D50D8C3FAF.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/344.jpg (http://s93.photobucket.com/user/lassiss/media/min%20242/EBBD924F-6C02-45A8-A2C6-A4CF02FF1999.jpg.html)

GMV
11/05/17, 18:55
Tatt en kontroll i dag og i går. Vaska vekk oljefilm i IC og trykkrør samt fjerna åpen dump etc. Tok av oljefella og vaska den. Monterte og testkjørte men null endring. Testa med å holde en finger over veivusventilasjonen. Å fyyy den røykla hele nabolaget etter ett halvt sekund! Stoppa den og inspiserte pluggene som var overraskende fine! Da er det vel fire alternativer tenker jeg.
A - For trang oljeretur (orginal skjøtet FK rør men en Garret turbo)
B - For grov tilførselsslange jic/an4. 1/4" slange.
C - Feil på turbo (sprell ny)
D - For høyt oljetrykk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
11/05/17, 19:18
Jo, Jeg har kjørt med den jævla tenningsbanken en stund nå... Men kjørt for det meste slik at både afr er innenfor og jeg ikke har hørt knitring, Men kan jo ha skjedd mye de ganga det har knittra.
Nå har det ikke ryki når jeg har sett de siste gangene så det er jo rart :confused:

s4nd3r
12/05/17, 10:21
comp test..

GMV
16/05/17, 22:48
På den jeg feilsøker på så ser pluggene veldig greie og fine ut. Tok en lekkasjetest i dag og den så veldig bra ut 15-17% gjennomslag på alle 4, det er absolutt godkjent. Mistenker litt at oljereturen på turbo er litt trang til denne turboen.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
17/05/17, 10:40
Ja, har liten tanke om returen, men nå har ikke bilen ryki blått på en stund

PetterSlure
17/05/17, 10:42
På den jeg feilsøker på så ser pluggene veldig greie og fine ut. Tok en lekkasjetest i dag og den så veldig bra ut 15-17% gjennomslag på alle 4, det er absolutt godkjent. Mistenker litt at oljereturen på turbo er litt trang til denne turboen.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Hva slags turbo er det på den bilen du feilsøker på?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

GMV
17/05/17, 13:04
Garret Gt25 tror jeg sto orginalt på de aller første 940 turbo.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
17/05/17, 14:07
Garret Gt25 tror jeg sto orginalt på de aller første 940 turbo.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Er det type t3 størelse det eller?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

GMV
17/05/17, 14:20
Ville heller sagt 13C størrelsesmessig. Lik labyrinttetning som 13C også.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Daruu
17/05/17, 14:22
De er vel litt mindre enn t3 turboene som kom org til volvo.
Lett å ta av retur å rense den ihvertfall.

13c har ikke restriktor, men mener garret turboene skal ha.

GMV
17/05/17, 15:19
Ja jeg og har en mistanke om at det bør være struping på trykk inn.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

HansOla
17/05/17, 15:27
Jeg hadde ikke det på min gt25? 93 modell FT

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

GMV
17/05/17, 15:52
Hmm. Hva kan være årsaken da? Som sagt turbo er helt ny orginal garrett i fjor og kun kjørt 200mil. Riktignok ble det presset ny 1/4" slange på oljetrykk og kappet og skjøtet returrør fra FK. Veivhusventilasjon bel demontert og rengjort for sikkerhetsskyldmen var ikke tett, men om jeg blokkerer den i noen sekunder så ryker det enda værre. Bilen forsvinner i en tåkeeim av oljerøyk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
18/05/17, 15:10
Nå prøvde jeg og skru opp oljepåfylingslokket mens bilen stod på tomgang og lot det ligge der, og da hoppa den rundt.
Er det veivhusventilasjonen som er tett eller er kan det også være stempelringer som har takket for seg? er det samme syptomer ved tett veivhusvent som med ødelagte ringer?

Jeg tenker og ta comp test snart og. men vis compen er lik på alle 4, kan jeg da utelukke ringer?

PetterSlure
19/05/17, 18:07
Da har jeg drivi litt med bilen idag. Jeg hadde tenkt og nappe ut veivhusvent boksen men det dreit jeg i da den jævla EGR driten er i veien for den ene skruen. Men jeg skjekka den slangen som går over toppdekselet, Blåste inn i den, og kjente det kom ut i andre enden. Så den er ikke tett. Er det mulig og ta ut den sensoren som den slangen går til? Og hva gjør den sensoren?
Jeg tok også ut alle tennpluggene, Og de så fine ut. De var tørre og fine(litt hvite pga tenningsbank som nå er fikset :cool:). Siden jeg hadde tatt ut plugga så tenkte jeg og ta comp test, men det må utsettes fordi ingen kunne hjelpe meg &#128514
Hva skal compen ligge på? 11-12bar?????

PetterSlure
24/05/17, 07:58
Hei igjen

Jeg fikk tatt comp test forrige helg, Og det så veldig greit ut, 150psi. Eneste sylindrene det var forskjell på var sylinder 1 og 2, Der hadde sylinder 1 litt under 150psi og sylinder 2 litt over 150psi. Motoren var kald når jeg tokk testen. Og veit ikke hvor nøyaktig det apparatet var, det var noe gammalt pappa hadde tatt med fra forsvaret:p
Men når jeg tokk av oljepåfyllings lokket på tomgang så hoppa den rundt og det spruta litt olje opp. Er det da lurt og rense veivhusvent boksen? Hva annet kan jeg rense sammen med veivhus vent? og hva skal jeg bruke for og rense det?

GMV
06/06/17, 17:58
Tror jeg fant problemet på den jeg holder på med iallefall. Pakningen dekte omtrent 40% av hullet på oljereturen.http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/144.jpg

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
07/06/17, 07:11
Så ikke helt bra ut det nei...
Får vell se litt på oljeretur.
Åssen får du ut den svarte veivhusboksen uten og ta av innsuget? Jeg har jo egr og den ventilen er i veien for den ene bolten som den boksen sitter skrudd med :confused:

GMV
02/07/17, 11:28
For å få ut den må egr røret taes bort. Bytta forøvrig swn oljereturpakningen og gjett hva. Den ble ikke ett spor bedre.[emoji15]
Den ryker når den er gjemnomvarm og pluggene er ikke dekt med oljebelegg. Den er helt lik som før det ble bytta til ny orginal garrett turbo. Kan det være ventiltetninger? Har jo tatt leakdown test og den viser at motoren er svært bra og har veldig lite gjennomslag.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

PetterSlure
02/07/17, 11:47
Jeg fikk bytta veivhusvent boksen og slangen over topp dekselet igår, og det virka som det hjalp. jeg skrudde opp oljepåfylings lokket, Og da lå den bare og vibrerte. Før så hoppa den av og ville ikke ligge der.
Min har ikke ryki no blått i det siste, sist jeg skjekka plugga var de fine. comptesten jeg tok virka også bra, alle sylindra lå på rundt 150psi.
Skal ikke væra lett:p

GMV
10/07/17, 19:44
Bytta oljereturpakning, sjekka returrør og blokk for blokkerende objekter. Opererte den flett nye Garrett turboen og bytta fra normal shaft seal til Staggered gap seal. Rengjort og koblet veivhusventilasjon. Da står jeg egentlig igjen med kun ventiltetninger..... Har kjøpt og skal bytte snarest.

Oppdatering:
Ventiltetninget byttet null forbedring. Trodde det var oljen i eksosen fra forrige turbo havari som lå igjen. Demonterte DP og startet den opp. Helt likt.... Masse olje inni turbo. Da er jeg tilbake til square one. [emoji107] [emoji107]

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Runar
22/09/17, 09:13
Fant du noe løsning?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

PetterSlure
22/09/17, 09:54
Fant du noe løsning?

Sent from my ONEPLUS A3003 using TapatalkNei, den har stoppa og ryke blått så har sett noe mer på det. Jeg har planer om og bytte turbo, så håper det er den gamle 13c'n som er problemet[emoji848]

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk