PDA

Vis full versjon : Hjelp til delenummer på styresnekke xc70



hoje
28/04/17, 20:54
Gjelder en 05/06 xc70 km 238000.. Lugger i rattet ved store rattutslag, ifølge mekaniker skyldes dette en defekt ventil og hele snekka må byttes. Er ikke noe problem under vanlig kjøring, men feil er feil.... Denne snekka er vel rådyr ny og jeg tenkte å forsøke å få tak i en brukt.
Ser at andre har spurt om tilsvarende tidligere og er blitt bedt om reg.nr. Kan gjerne sende det om nødvendig. :)

locked
29/04/17, 12:51
1. Du har ikkje styresnekke, men tannstang. Ganske vesentleg forskjell, sjølv om dei gjere same jobben.

2. Kontroller først nedre rattakselkryss. Det er ein del på 10-15cm som går gjennom torpedoveggen ved bremsepedalen. Demonter den og kontroller at det ikkje er noko herk i krysset der. Ofte kan det vere feilen og den delen kostar berre nokre hundrelappar på Volvo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/1112.jpg

hoje
02/05/17, 09:27
Ok, takk. Men jeg tror volvo-mekanikeren har rett. Når bilen står stille med motor i gang og jeg vrir rattet helt over..så lugger det frem og tilbake selv når jeg holder rattet i ro..... Virker på meg som det er noe med servoen.
Beklager sent svar, trodde jeg skulle få varsel når noen svarte. :)

jerognal
02/05/17, 21:08
Har vært gjennom denne leksa:
1. Skiftet rattakselkryss. Litt bedring.
2. Skiftet tårnlagre/demperlagre. Enda litt bedring.
3. Flushet servoolje. Så godt som vekke.

Enda lugger det litt. men mye mindre enn det gjorde. Mekaniker sa at da er det enten ny servopumpe eller tannstag. Men det er bra nok nå....

hoje
03/05/17, 23:15
Lugget det da selv om du holdt rattet helt i ro?

jerognal
04/05/17, 05:49
Ja ved nesten full sving til spesielt en av sidene lugget det mye. Bedre nå, men ikke vekke så jeg tror at om du vil ha dette perfekt må du bytte tannstag. Det koster, og jeg gir f....

hoje
04/05/17, 06:32
Ok, takk for svar :) Mekanikeren min sier også han ville ha gitt blaffen. Problemet mitt er imidlertid at jeg har tenkt å selge bilen til fordel for en litt nyere. Et alternativ er muligens å gi prisavslag så kan kjøper velge selv.