heltgrønn
26/04/17, 12:26
Har vært en del lignende tråder før, men våger meg utpå læll - har et par spørsmål jeg ikke har funnet svaret på ved Googling.
Har en ganske fin -88 240 som jeg kunne tenkt meg å trimme. Har mekka en del, men er ikke voooldsomt inne på hva som er lov og slikt, selv om en del basic selvsagt er på plass..
I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å runde 200 hk (220 er grensa for 240, om jeg ikke husker feil, så gjerne mer enn 200 og), og da gjerne/helst uten turbo. Vet en del kommer til å foreslå å sette i en fk/ft pga det blir en del billigere og slikt, og jeg vurderer selvsagt det og, men sånn i utgangspunktet er jeg gira på å bruke maskina jeg alt har siden den er pent kjørt og ikke har gått spesielt langt. Vil i alle fall høre hva folket tror om saka.
Det er vel ikke mulig å vite hva bilen yter uten å ta en tur i dyno (det er vel bl.a. derfor det er snedig å hive i en fk/ft som man alt vet hva yter), men er dette pes å få inn i vognkort? Det står og faller litt på denne her, egentlig - må jeg til Gokk for å få gjort en eller annen mystisk måling og få noen innmari super-magiske og sjeldne papirer, eller kan jeg kjøre til nærmeste trafikkstasjon og bare få testa det der? :rolleyes:
Fant denne lista på veven, hva man kan gjøre og hvilken effekt man får:
B230E
- Lightened flywheel
- 96 mm bore (er ikke b230e 96 mm i utgangspunktet da?)
- 405 head, ports cleaned and head shaved 2 mm
- Cam 272/109/12 (Rintakari’s H+)
- Compression 11,5:1
- Exhaust manifold 4-1 (38-60 / 730)
- Exhaust 60mm and one 2,5" silencer
- Viscous fan removed
- LE-jet + stock intake manifold
- Renix, no rev limiter ja VR sensor position adjusted
181 hp @ 5700 rpm 247 Nm @ 4800 rpm
Hører *kaching!* i hodet mitt her..
Om jeg går den turboløse veien, hva trengs i så fall å gjøres med maskina før jeg begynner med trimminga? Har en onkel som driver med bil, han mente at det kunne være hard skitt på toppen av stemplene (mener det var det han sa), og at det var innmari dumt hvis denne løsnet under belastning. Er det tilfelle? Er dette noe jeg like godt bør kikke på først som sist?
Innmari luftig tråd, men håper noen har tanker om saka!
EDIT: Denne er jo litt fin: https://www.youtube.com/watch?v=G6QN_EaAAfc
Har en ganske fin -88 240 som jeg kunne tenkt meg å trimme. Har mekka en del, men er ikke voooldsomt inne på hva som er lov og slikt, selv om en del basic selvsagt er på plass..
I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å runde 200 hk (220 er grensa for 240, om jeg ikke husker feil, så gjerne mer enn 200 og), og da gjerne/helst uten turbo. Vet en del kommer til å foreslå å sette i en fk/ft pga det blir en del billigere og slikt, og jeg vurderer selvsagt det og, men sånn i utgangspunktet er jeg gira på å bruke maskina jeg alt har siden den er pent kjørt og ikke har gått spesielt langt. Vil i alle fall høre hva folket tror om saka.
Det er vel ikke mulig å vite hva bilen yter uten å ta en tur i dyno (det er vel bl.a. derfor det er snedig å hive i en fk/ft som man alt vet hva yter), men er dette pes å få inn i vognkort? Det står og faller litt på denne her, egentlig - må jeg til Gokk for å få gjort en eller annen mystisk måling og få noen innmari super-magiske og sjeldne papirer, eller kan jeg kjøre til nærmeste trafikkstasjon og bare få testa det der? :rolleyes:
Fant denne lista på veven, hva man kan gjøre og hvilken effekt man får:
B230E
- Lightened flywheel
- 96 mm bore (er ikke b230e 96 mm i utgangspunktet da?)
- 405 head, ports cleaned and head shaved 2 mm
- Cam 272/109/12 (Rintakari’s H+)
- Compression 11,5:1
- Exhaust manifold 4-1 (38-60 / 730)
- Exhaust 60mm and one 2,5" silencer
- Viscous fan removed
- LE-jet + stock intake manifold
- Renix, no rev limiter ja VR sensor position adjusted
181 hp @ 5700 rpm 247 Nm @ 4800 rpm
Hører *kaching!* i hodet mitt her..
Om jeg går den turboløse veien, hva trengs i så fall å gjøres med maskina før jeg begynner med trimminga? Har en onkel som driver med bil, han mente at det kunne være hard skitt på toppen av stemplene (mener det var det han sa), og at det var innmari dumt hvis denne løsnet under belastning. Er det tilfelle? Er dette noe jeg like godt bør kikke på først som sist?
Innmari luftig tråd, men håper noen har tanker om saka!
EDIT: Denne er jo litt fin: https://www.youtube.com/watch?v=G6QN_EaAAfc