PDA

Vis full versjon : Beste plassering av DAB-antenne?



FroBe
23/04/17, 19:38
Vi har vært bortskjemt med gode FM-radioer i bilene våre.
Volvo har gjort et godt design med to (venstre bakvindu og bakre støtfanger) skjulte FM-antenner i Diversity-konfigurasjon som gjør at vi sjelden mister radiosignalene eller er plaget med susing.

Siden lobbyistene klarte å lure politikerne til å tro at DAB i dag har like gode signaler som FM så kommer originalradioene våre snart til å slutte å virke (bortsett fra på nærradioer).
Dermed har vi fått to utfordringer: Finne en DAB-radio/adapter som både er trygg å betjene og gir god lyd, og å finne en antenne som klarer å plukke opp de svake DAB-signalene slik at vi fortsatt kan høre på radio når vi vil.
Tester har vist at DAB-radioene for bil er omtrent like følsomme, det er antennene som bestemmer: https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/_attachment/24203?_ts=155531389b1

Etter å ha prøvd og forkastet 3 forskjellige modeller fra Tiny (C2, C3 og C5) så har jeg endt opp med Pure Highway 300Di.
En litt eldre modell uten fancy fargeskjerm, men med skjerm som viser DAB-informasjonen hele tiden (nye Pure-modeller slår av display for å spare batteri).
Litt jobb å montere den, men alle ekstrafunksjonene man får med gjør at det er verd det. Lyden går via AUX/MP3-adapter inn på CD-skifter kontakten i HU-radioen.

Dermed står man igjen med antennen.
Når man kan se Stavanger, Bokn, Bjerkreim og Lifjell når man kjører forventer man gode signaler, men DAB-signalene er ikke sterke nok til at man kan montere en hvilken som helst antenne slik man kan med FM.
Nærmeste DAB-sender der du bor/kjører finner man her, etter man velger vekk alle andre sendere enn DAB: http://www.finnsenderen.no/finnsender

Med den gamle XC70 forkastet jeg kjapt glassantennene og endte opp med magnetfotantenne oppe på taket (ledning via takluken, antenne mellom frontrute og takluke). Likevel brukte vi som oftest FM for å slippe å miste signalene.
Da vi fikk en V70 hadde vi ikke noen takluke for ledningen, og begynte med nye eksperimenter.
Testet først en noname glassantenne i venstre siderute bak uten å få noe nok signal til bruk på veien, virket bare foran huset og enkelte andre plasser.
Glassantennen fra Tiny C5 montert ved A-stolpen i frontvinduet gav noenlunde brukbar dekning med bare noen få dropout der man kunne forvente DAB-signaler.
Lirket deretter ut ledning til magnetfotantenne via passasjerdøren og opp på taket. Plassert midt på taket der jeg trodde det var best var dekningen merkbart dårligere enn glassantennen.
I mangel på gode ideer til ny plassering flyttet jeg magnetfotantennen ut til railsen, og planla å skru av antennepisken slik at denne "ubrukelige" antennen ikke skulle være synlig.
Satte meg inn i bilen for å bytte om på antennekablene, og la merke til at signalindikatoren viste sterkere signal.
Dermed ble det ikke noe bytte eller avmontering av pisk. Jeg kjørte testrunden i sentrum en gang til, og fikk kun en enslig dropout på brøkdelen av et sekund.
Kjørte deretter til skolen uten å få dropout, noe jeg ofte fikk med glassantennen.

Her ser dere hvor antennen min er plassert i dag:6293

Jeg skjønner ikke hvorfor denne ulogiske plasseringen virker best, men jo høyere frekvens jo mer kritisk blir avstanden i cm til andre metallflater som kan virke som reflektorer/direktorer og gi lokal dempning eller intensivering av signalene. En dag når været blir bedre skal jeg kjøre en plass med svake signaler og eksperimentere litt til med nøyaktig plassering av antennen.

Når det er snakk om vær så har jeg også lagt merke til at DAB-signalene dempes litt av regn. Dette var spesielt merkbart før vi gikk over til utelukkende DAB+ sendinger, og man fikk den karakteristiske MP2-boblingen i høyttaleren når signalene ble for svake...

Edit:
Nå har jeg fått en forklaring på min observasjon fra en av antenneingeniørene på Comrod, Norges største antenneprodusent:
"Vi anbefaler våre kunder å montere antennen på hjørnet eller på kant av jordplan.
Med antennen midt på taket blir radiobølgene tvunget oppover med den konsekvens at antennen ikke tar inn signaler så godt fra horisonten."

jerognal
24/04/17, 07:01
Kona fikk ny pioneer-spiller med antenne på siderute bak. Detter aldri ut. Helt imponert.
Jeg har litt mer utstyrt bil og vil ikke fjerne orginal-anlegget så her ble det adapter. Etter mye leiting på e-bay fant jeg både aux-adapter til xc'en og en mic-forlenger til mikrofon og gikk derfor for en Highway 600 (Alpin-utgaven). Monterte antenne og mottaker på siderute bak. Fryktelig skuffet. Signal flipper ut HELE TIDEN, bluetooth virker ikke (mobilen kobler seg opp men adapter tar ikke imot), Appen til adapteret virker ikke (får ikke opprettet konto), SÅ STYR UNNA HIGHWAY 600 adapteret(eller de andre navnene den går under).
Kan nevne at i går snødde det katter så kanskje det sperrer for signal, hva vet jeg...?

konso
24/04/17, 07:28
Jeg har også testet pure highway, men 400, og den synes jeg er dårlige greier. Signal faller ut for ingenting. Nå har jeg kjøpt Dension dbug3 dab adapter med funke antenne som er aktiv. Har bedre mottak med dette systemet med antenna hengende løs midt i bilen enn med pure'n.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

FroBe
24/04/17, 08:52
Når jeg har funnet optimal plassering av antennen så er planen å kappe antennekabelen kortere hvis det er mulig, eller sette inn en antenneforsterker der den kommer inn i bilen slik at magnetfotantennen min blir aktiv og kan eliminere litt av signaltapet i kabelen. (4 meter tynn RG174 kabel gir et signaltap på 1,5 dB = 17% tap).

Før det vil jeg muligens eksperimentere med å kappe antennepisken litt kortere. De internasjonale DAB-frekvensene går helt fra 170-240MHz, mens vi i Norge hovedsaklig bruker et begrenset område rundt 225-237MHz. En kvartbølgepisk for DAB kan dermed variere fra 43 til 31cm lengde. Snittlengden blir da 37 cm, mens for oss i Norge bør den være optimalt rundt 33 cm.

jerognal
24/04/17, 10:22
Oppdatering på 600 adapter. Etter et besøk hos Bilradiospesialisten ble det orden på bluetooth. Restart av telefonen løste det problemet.
Men hvorfor mottak er så dårlig kunne de ikke svare på. De kikket på montering og var fornøyd med den. De lurte på om eg hadde led i bilen, for det dreper dab-signalet ifølge dem. Ja det er led i parklys foran på bilen, men om det kan forstyrre signalet bak i siderute var de usikker på. Fyren demonstrerte hvordan han med en led-arbeidslampe kunne slå av og på dab-signalet..... Dette var nytt for meg.
Appen til adapteret er like ubrukelig. Får ikke opprettet konto.

FroBe
24/04/17, 10:48
Oppdatering på 600 adapter. Etter et besøk hos Bilradiospesialisten ble det orden på bluetooth. Restart av telefonen løste det problemet.
Men hvorfor mottak er så dårlig kunne de ikke svare på. De kikket på montering og var fornøyd med den. De lurte på om eg hadde led i bilen, for det dreper dab-signalet ifølge dem. Ja det er led i parklys foran på bilen, men om det kan forstyrre signalet bak i siderute var de usikker på. Fyren demonstrerte hvordan han med en led-arbeidslampe kunne slå av og på dab-signalet..... Dette var nytt for meg.
Appen til adapteret er like ubrukelig. Får ikke opprettet konto.

Bruker du original USB-adapter fra Pure, eller et annet for å få 5V USB?

Små 12V LED-pærer som monteres inni bilen pleier sjelden å være noe problem, da de vanligvis bruker motstander istedenfor switchmode driver. Større LED-lamper og annen elektronikk fra Kina kan gi problemer.

Har du testet om det er noen forskjell på utfall ved å bruke FM-sender til HU-radioen istedenfor AUX-adapter og kabel?
Det kan være en grei test for å eliminere ekstra støykilder.

jerognal
24/04/17, 17:26
Ja bruker orginalt usb-adapter. Loddet inn på 12V uttak i bagasjerom.

Har ikke testet FM-modulering. Alle sier det gir så dårlig lyd, derfor eg ikkje ville ha det.

Men nå funker bluetooth strømming så Bergen-Voss kan eg lytte på min egen musikk.

Men lurer på om det helsikens snøværet i går kan ha forstyrret. Må prøves mer....

svima
24/04/17, 19:28
Er jo alltids mulig å kjøpe original antenneforsterker for Dab og en coax-kabel. Antenna sitter i siderutene/bakruta, litt avhengig av hvilken modell det er snakk om, på alle unntatt v60.
Vil tro at den originale antenna vil gi noe av det beste signalet som er tilgjengelig.

FroBe
26/04/17, 07:34
Nå har jeg fått en forklaring på min observasjon fra en av antenneingeniørene på Comrod, Norges største antenneprodusent:
"Vi anbefaler våre kunder å montere antennen på hjørnet eller på kant av jordplan. Med antennen midt på taket blir radiobølgene tvunget oppover med den konsekvens at antennen ikke tar inn signaler så godt fra horisonten."

Dette kan forklare hvorfor originalmonterte antenner på biltak vanligvis står rett over frontruten eller bakruten, da står de på kanten av jordplanet.
Da skal jeg eksperimentere litt med å finne hvor antennen kan plasseres mest mulig diskret langs kanten av taket. Først må jeg bare bli ferdig med montering av uoriginale ryggesensorer og display.

Når det gjelder glassantenner så kan disse være følsomme for avstanden til nærmeste metallstolpe, jeg ser at det ofte anbefales 5 cm avstand mellom antennestripe og metallstolpen. Ulempen med montering i frontruten er at den er skrå vinkel, mens antennen ideelt skal være loddrett.
Jordingsfeltet fra antenna skal overlappe metallstolpen for å få et jordplan. Man trenger ikke å skrape vekk lakken på metallet, det er ikke meningen at dette skal være en elektrisk jordforbindelse.

Hvis noen lurer på hvilken magnetfotantenne jeg bruker så er det en billig (kr 230 inkludert frakt) antenne fra UK, kjøpt via eBay:
http://www.ebay.com/itm/DAB-Aerial-for-Car-Radios-that-use-an-SMB-fitting-28cm-High-Gain-Antenna-/151440818626?hash=item23429381c2:g:CokAAOSwEetV8Br p

jerognal
26/04/17, 19:47
Leste i et kommentarfelt på nett at sendestyrken på DAB-signalene hadde blitt skrudd ned i det siste.... det kan jo forklare endel...

jerognal
28/04/17, 08:36
Da har eg vært samme turen i solskinn som det fryktelige snøværet i forrige uke. I solskinn fallt ikke signalet ut en eneste gang. Like bra som med kona's pioneer anlegg.
Så tydeligvis er tungt snøfall meget bergrensende på signalet.

FroBe
28/04/17, 09:01
Godt å høre, men vi vestlendinger er ikke bortskjemt med sol og fint vær året rundt. Det er heller unntakene.
Håper at Norkring sørger for bedre DAB-signaler slik at vi får like god dekning som FM hadde.

Nå har jeg fått flyttet antennen til bakre enden av railsen, ytterst på høyre side bak.
Trakk inn ledningen via et hull under baklykten, og opp og under taktrekket.
4 meter kabel rakk til kupelyset over passasjersetet, der koblet jeg inn en ekstra antenneforsterker og stjal strøm fra kupelyset. Deretter er det 3 meter skjøtekabel frem til radioen.
I solskinn så har jeg nå full signalstyrke uansett hvor jeg kjører i sentrum, det hadde jeg ikke før.
Hvis vi får tatt en lengre kjøretur i helgen får jeg forhåpentligvis testet hvordan det fungerer rundt Lysefjorden.

kimar
28/04/17, 09:33
Jeg kan like godt skrive litt om mine erfaringer med dab monterte dab antenne denne her på toyotan i februar https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/takantenne/211801-m-kabler og ny sony spiller monterte antennen bak på taket midt på.
Kjørte med dette i 3 måneder før bilen ble skrotet og opplevde kun brudd i signalene på vei opp Nissedal for 1 uke siden når jeg var oppe og kjøpte v70en.
Så har vært utrolig fornøyd med denne men det som er negativt med denne er jo at den krever fast montering og boring av hull i karosseriet og ved montering i tak demontering
av tak trekket inni bilen så er mye jobb så er selv i tvil på va jeg skal gjøre nå på min p80 v70.

jerognal
28/04/17, 15:34
Da er endelig alt oppe og går i bilen. Fikk ikke mikrofon til å virke. Ned til Bilradiospesialisten og fikk ny. Nei, virket ikke den heller.
Fikk så helt ny eske. Installerte på nytt. Her virket ikke fjernkontrollen. FAEN, nå begynner undertegnede å bli sur.....
Ned å få hjelp til å pare den gamle fjernkontrollen med ny mottaker. Etter en halvtimes banning gikk det endelig. Nå virket endelig alt..... trodde eg.
Mikrofon virket når orginalledning var koblet direkte i mottaker. Med forlengerkabel fram i bilen var det like dødt. Mente at orginalkabel ikke gikk helt i bunn i forlengerkabel. Filte litt på forlengerkabel sånn at orginalkabel gikk litt lengre inn. VOILA! Nå virker endelig alt.
(Bortsett fra Appen som skal gi tilgang til Spotify. Den er helt ubrukelig. Får ikke logget inn, opprettet konto eller noe).
Det har vært en omstendelig prosess å få alt til å virke med Highway 6oo (Eller Alpine EZi-DAB-BT som Bilradiospesialisten sin utgave heter). Feil på feil.
Faktisk så har det vært så mye krøll at eg må bare si: IKKE KJØP DETTE ADAPTERET!

(Nå når alt virker så får eg oppsummere: God lyd i dette adapteret, du får alt integrert uten løse kabler med å handle litt på E-bay. Minuset er ingen hurtigknapper til stasjoner, du må skru og fikle for å bytte stasjon, og det synes som ELENDIG kvalitet på produktet samt at Appen ikke virker).