PDA

Vis full versjon : Importbil uten DAB ... Ideer?



SteinarBorge
18/04/17, 20:13
Hei. Har akkurat kjørt mine første hundre mil i T8 Hybrid. Fantastisk bil! Det jeg ikke sjekket før jeg handlet brukt bil var om den var klargjort for DAB... Det var den ikke. Noen som har tips om hvordan man kan klargjøre den for dette? Volvo mente det skulle koste 50.000 å ettermontere det.. SÅ mye bra radio finnes det ikke. Men det finnes vel enklere løsninger?

Får heller ikke lastet ned spotify. Noen som har erfaring med Spotify appen - funker den ok? Nå streamer jeg fra telefonen, funker fint det, men hadde vel vært enklere om appen funket fint.

Takknemmenelig for svar!

S

Stig-Arne
19/04/17, 08:08
Importbil ?
Det enkleste er vel å montere en Dension DAB + adapter, denne går jo på USB inngangen, slik at du får det opp i displayet på bilen. Eneste du da trenger er jo antenne.

Joppe_T8
19/04/17, 16:48
http://www.volvopartswebstore.com/cars/Volvo/0/V90/Electrical-system/V90-parts.html

Kan jo sjekke hvor mye det koster å kjøpe delene, men misstenker at det blir noe SW issues hvis du skal fikse det orginalt selv... Så tipper 3 part er best...

S0r
20/04/17, 07:47
Du kan streame ganske mye radio via Tunein for kr 50.000,-. Tror med andre ord jeg hadde valgt nettradio fremfor en heftig installasjonskostnad!

Texascom
20/04/17, 10:35
I følge Volvo teknisk i Sverige er dette ikke mulig.
Nettradio er en fin løsning!

SteinarBorge
21/04/17, 20:44
Ha ha, enig. Kan streame radio i ca 500 år skulle jeg tro! Takk for tips. Tror app med bluetooth overføring blir løsnin
gen!

SagaPer
23/06/17, 12:14
Hei. Har akkurat kjørt mine første hundre mil i T8 Hybrid. Fantastisk bil! Det jeg ikke sjekket før jeg handlet brukt bil var om den var klargjort for DAB... Det var den ikke. Noen som har tips om hvordan man kan klargjøre den for dette? Volvo mente det skulle koste 50.000 å ettermontere det.. SÅ mye bra radio finnes det ikke. Men det finnes vel enklere løsninger?

Får heller ikke lastet ned spotify. Noen som har erfaring med Spotify appen - funker den ok? Nå streamer jeg fra telefonen, funker fint det, men hadde vel vært enklere om appen funket fint.

Takknemmenelig for svar!

S

Det ser ut til å være en del bruktimport fra Sverige av den nye XC90 og da uten original DAB-radio. Jeg snakket senest med en kar i dag som så på en bruktimport XC90 T8 Inscription fra en liten bilforhandler på Østlandet. I spesifikasjonen i annonsen sto det at bilen hadde DAB-radio. Men fakta var at det lå et lite TINY-adapter i midtkonsollen!

Da jeg ville oppgradere til original DAB-radio i min tidligere XC70 2009 så sa Volvo at det går ikke an å installere DAB-radio i bilen (ikke levert med DAB-prep). Jeg brukte vel ca 3 år på å finne ut av sakene og fikk etterhvert samlet trådene og installert original DAB i bilen. Tråden om dette finner du her: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel.

Jeg har snakket med verksmester hos en større Volvoforhandler på Vestlandet og han ville skrive en teknisk rapport på dette emnet til Volvo teknisk support i Sverige for å få avklart hva status er på dette området med disse bilene. Mange forhandlere vil sikkert få denne problemstillingen i fanget etterhvert.

Jeg ser at det heller ikke ligger digitalradio som opsjon under tilbehør på Volvo sitt nettsted.

Når det gjelder streaming av radio fra Internett så er dette forsåvidt greit bortsett fra kostnaden. En 10 timers biltur med lytting på radio via mobil eller datakort i bilen krever ca 1 Gb datatrafikk. Så kan man jo regne ut hva dette vil koste med en del radiolytting.

Jeg holder fortsatt på at det er superenkelt med original DAB-radio i bilen. Man setter seg inn, starter bilen, og radioen er på. Man bytter mellom kanalene med rattkontrollen eller ved å vri på kanalvelgeren på midtkonsollen. Man får opp alle trafikkmeldinger i bilens skjerm. Lett å lese.

PS: Jeg har også en tråd med Dension DAB+U USB-adapter her: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3.

Texascom
23/06/17, 16:58
Skrev teknisk rapport for noen måneder tilbake ang DAB i XC90.
Det går tyverr inte, fikk jeg til svar.

Børge Vikebø
26/06/17, 16:44
Er ikke lenge siden jeg undersøkte antatt databruk. Nettradio via app bruker nødvendigvis ikke mye data, sies at man ved et vanlig 1gb skal kunne streame 10 timer daglig pr mnd. Har dog ikke testet dette, men spiller temmelig mye spotify med høy kvalitet uten å tappe meg nevneverdig.

palengh
20/08/17, 09:29
Er ikke lenge siden jeg undersøkte antatt databruk. Nettradio via app bruker nødvendigvis ikke mye data, sies at man ved et vanlig 1gb skal kunne streame 10 timer daglig pr mnd. Har dog ikke testet dette, men spiller temmelig mye spotify med høy kvalitet uten å tappe meg nevneverdig.

Er noen anbefalinger for mobilabonnement?
Tenker at jeg skulle sette SIM -kort i bilen og se etter et abonnement for kun datatrafikk (mobildata)


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Holern
20/08/17, 12:23
Om man bestiller ny bil (som jeg har gjort) får man Wifi hotspot i bilen, med fri bruk i tre år.
Mulig dette krever en spesiell pakke, men da har du tilgang til nettradio i bilen, og kostnaden til databruk på mobilen reduseres drastisk.

palengh
20/08/17, 17:56
Om man bestiller ny bil (som jeg har gjort) får man Wifi hotspot i bilen, med fri bruk i tre år.
Mulig dette krever en spesiell pakke, men da har du tilgang til nettradio i bilen, og kostnaden til databruk på mobilen reduseres drastisk.
Vet du med sikkerhet at det er fri databruk? Min forhandler beskrev det ikke slik.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Holern
21/08/17, 07:00
Vet du med sikkerhet at det er fri databruk? Min forhandler beskrev det ikke slik.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Det er det som står i brosjyren, i alle fall. Nå har ikke jeg spurt spesifikt om dette, men det skal jeg gjøre ved første anledning.
Dette inngår i Volvo On Call funksjonen, så vidt jeg har funnet ut. Mener å huske at det står "Wi-Fi hotspot med fri bruk i tre år". I tillegg sto det noe om at VOC skal fungere i minst ti år etter dette....elns.

Daniel V
21/08/17, 14:55
Dette må du sjekke nøye. Importbiler pleier ofte å mangle slike fordeler som fri Wi-Fi osv.

Christian
21/08/17, 20:02
På Land Rover med telematics så "går det ikke ann" å eksportere/importere biler. Hvis bilen er i et annet land enn den er solgt i så går den i "Tourist mode" med begrenset funksjon. Regner med Volvo har noe av det samme.

Holern
23/08/17, 21:12
Vet du med sikkerhet at det er fri databruk? Min forhandler beskrev det ikke slik.


XC60 R Design T8
Kråkerøy

Jeg fant noe i prislisten....se bildet

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/586.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk

lyskespark
24/08/17, 06:40
Det betyr vel tre års fri bruk av Volvo on call?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Holern
24/08/17, 15:46
Det betyr vel tre års fri bruk av Volvo on call?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Det står da "hotspot" i bilen, og det tolker jeg som nettilgang. For å kunne spore bilen og betjene den med appen må man vel ha nett..?

Skal uansett sjekkes med selger.

lyskespark
24/08/17, 16:51
Det står da "hotspot" i bilen, og det tolker jeg som nettilgang. For å kunne spore bilen og betjene den med appen må man vel ha nett..?


Hotspot er jo en funksjon, hvor man kan dele ut bilens nettilgang til andre, men det sier ikke noe om hvordan bilen kobler seg til internett. (Sier ikke dette for å være slem altså, men sånn kan de altså argumentere seg ut av dette)

Jeg sliter med å nett-tilgang til å funke i det hele tatt i V90'en (får ikke tilgang til apps etc hverken via nettverksdelig på telefon eller wifi'en i huset), men VOC funker som bare det :-). Er jo VOC i '12 V70'en, men der er det jo ikke noe nettfunksjoner i det hele tatt. Så sikkert to forskjellige systemer.

Texascom
24/08/17, 16:51
Det med hotspot kan nok virke litt misforstående. Det gjelder aktivt sim integrert i VOC som gjør at du kan kommunisere med bilen (varmer, låsing osv). Dette er inkludert i tre år fra kjøp. Skal man ha nettilgang må man ha et eget data-sim.
Har dette i min egen T8.

lyskespark
24/08/17, 19:12
Noen som aner hvorfor data-sim er billig i Sverige, men svindyrt i Norge?

Svensk Telenor: 40GB til 249,- pr.måned
https://www.telenor.se/abonnemang/mobilt-bredband/

Norsk Telenor: 40GB til 499,-, pr.måned
https://www.telenor.no/privat/mobiltbredband/

Viking80
24/08/17, 21:30
Tipper det er større betalingsvilje i Norge. Folk har mer penger, osv.

Holern
24/08/17, 22:24
Det med hotspot kan nok virke litt misforstående. Det gjelder aktivt sim integrert i VOC som gjør at du kan kommunisere med bilen (varmer, låsing osv). Dette er inkludert i tre år fra kjøp. Skal man ha nettilgang må man ha et eget data-sim.
Har dette i min egen T8.

Vil det si at jeg kan bytte ut bilens SIM-kort med mitt eget (data-) SIM-kort, og dermed få nettilgang?
Jeg har nemlig et liggende fra en gammel iPad.


Sent from my iPad using Tapatalk

lyskespark
25/08/17, 00:27
Vil det si at jeg kan bytte ut bilens SIM-kort med mitt eget (data-) SIM-kort, og dermed få nettilgang?
Jeg har nemlig et liggende fra en gammel iPad.


Sent from my iPad using TapatalkDet var det jeg hadde tenkt gjøre, helt til jeg kom på jeg ikke aner pinkoden til simkortet

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Texascom
25/08/17, 07:04
Vil det si at jeg kan bytte ut bilens SIM-kort med mitt eget (data-) SIM-kort, og dermed få nettilgang?
Jeg har nemlig et liggende fra en gammel iPad.


Sent from my iPad using Tapatalk

Du bytter ikke ut det som sitter der, det er integrert i styreenheten.

Du setter inn ditt data sim i kortholderen bak i bilen.
Jeg har Telia 6gb og betaler 30kr ekstra pr. mnd for tvilling kort som er data sim. Det er billig [emoji4]

Holern
25/08/17, 10:14
Du bytter ikke ut det som sitter der, det er integrert i styreenheten.

Du setter inn ditt data sim i kortholderen bak i bilen.
Jeg har Telia 6gb og betaler 30kr ekstra pr. mnd for tvilling kort som er data sim. Det er billig [emoji4]

Ok, men hvilke funksjoner får du i tillegg til de som allerede ligger inne i bilen? Får du en hotspot som gir nettilgang til alle i bilen, f.eks?
Hvilke funksjoner vil bilen bruke med hjelp av dette SIM-kortet, som den ikke allerede bruker med det integrerte?

Texascom
25/08/17, 11:08
Ok, men hvilke funksjoner får du i tillegg til de som allerede ligger inne i bilen? Får du en hotspot som gir nettilgang til alle i bilen, f.eks?
Hvilke funksjoner vil bilen bruke med hjelp av dette SIM-kortet, som den ikke allerede bruker med det integrerte?

Du får wifi i bilen og bruk av alle apper som kan lastes ned. F. eks. Spotify, vær, Wikipedia og mye artige apper.

Holern
25/08/17, 13:21
Du får wifi i bilen og bruk av alle apper som kan lastes ned. F. eks. Spotify, vær, Wikipedia og mye artige apper.

Jeg har bestilt med Smartphone-integrasjon til min bil, hvor jeg skal få opp en del av telefonens apper i bilens skjerm. Vil disse fungere uten at jeg har telefonen med meg med et ekstra SIM-kort i bilen?

Mange spørsmål, som egentlig ikke hører hjemme i akkurat denne tråden, men jeg regner med at det er av generell interesse for flere.....

Texascom
25/08/17, 15:02
Jeg har bestilt med Smartphone-integrasjon til min bil, hvor jeg skal få opp en del av telefonens apper i bilens skjerm. Vil disse fungere uten at jeg har telefonen med meg med et ekstra SIM-kort i bilen?

Mange spørsmål, som egentlig ikke hører hjemme i akkurat denne tråden, men jeg regner med at det er av generell interesse for flere.....

Jepp, den fungerer uten sim. Stort sett det jeg bruker, men siden tvilling sim ikke koster mer har jeg det også [emoji4]

palengh
27/08/17, 13:36
Det med hotspot kan nok virke litt misforstående. Det gjelder aktivt sim integrert i VOC som gjør at du kan kommunisere med bilen (varmer, låsing osv). Dette er inkludert i tre år fra kjøp. Skal man ha nettilgang må man ha et eget data-sim.
Har dette i min egen T8.

Da stemmer min teori, og tolking av det forhandler fortalte i mars. For å oppsummere:

Ny-bilen inkluderer:
- 3 års abb. på tjenesten VOC
- VOC krever internettilgang som leveres i egen SIM, som ikke kan kobles opp for WiFi hotspot i bilen, men som leveres med bilen fra Volvo
- Prislisten indikerer at det er tilrettelagt for hotspot, men unnlater å skrive at det krever eget mobildata-abb.

Jeg skal hente min XC60 T8 i morgen. Sjekker ut dette og poster "fasiten" så snart jeg vet [emoji4]



XC60 R Design T8
Kråkerøy

Texascom
27/08/17, 13:38
Da stemmer min teori, og tolking av det forhandler fortalte i mars. For å oppsummere:

Ny-bilen inkluderer:
- 3 års abb. på tjenesten VOC
- VOC krever internettilgang som leveres i egen SIM, som ikke kan kobles opp for WiFi hotspot i bilen, men som leveres med bilen fra Volvo
- Prislisten indikerer at det er tilrettelagt for hotspot, men unnlater å skrive at det krever eget mobildata-abb.

Jeg skal hente min XC60 T8 i morgen. Sjekker ut dette og poster "fasiten" så snart jeg vet [emoji4]



XC60 R Design T8
Kråkerøy

Dette er helt rett ja :)
Jobber i Bilia så dette er fasiten.
Gled deg til flott bil!

Holern
28/08/17, 09:30
Da stemmer min teori, og tolking av det forhandler fortalte i mars. For å oppsummere:

Ny-bilen inkluderer:
- 3 års abb. på tjenesten VOC
- VOC krever internettilgang som leveres i egen SIM, som ikke kan kobles opp for WiFi hotspot i bilen, men som leveres med bilen fra Volvo
- Prislisten indikerer at det er tilrettelagt for hotspot, men unnlater å skrive at det krever eget mobildata-abb.

Jeg skal hente min XC60 T8 i morgen. Sjekker ut dette og poster "fasiten" så snart jeg vet [emoji4]



XC60 R Design T8
Kråkerøy


Dette er helt rett ja :)
Jobber i Bilia så dette er fasiten.
Gled deg til flott bil!

Da har vi fått det avklart da :)

Er vel en stk spent "bilhenter" i dag....kos deg.
Må vente til februar/mars jeg.....:mad:

palengh
29/08/17, 15:59
Da har vi fått det avklart da :)

Er vel en stk spent "bilhenter" i dag....kos deg.
Må vente til februar/mars jeg.....:mad:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/725.jpg

Gårsdagen glir lett inn i one-to-remember-lista



XC60 R Design T8
Kråkerøy

Oddaa
02/09/17, 12:59
Ha ha, enig. Kan streame radio i ca 500 år skulle jeg tro! Takk for tips. Tror app med bluetooth overføring blir løsnin
gen!

Aller enkleste løsning på manglende DAB er vel å laste ned TuneIn appen i Sensus.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
02/09/17, 20:00
Hei. Har akkurat kjørt mine første hundre mil i T8 Hybrid. Fantastisk bil! Det jeg ikke sjekket før jeg handlet brukt bil var om den var klargjort for DAB... Det var den ikke. Noen som har tips om hvordan man kan klargjøre den for dette? Volvo mente det skulle koste 50.000 å ettermontere det.. SÅ mye bra radio finnes det ikke. Men det finnes vel enklere løsninger?

Får heller ikke lastet ned spotify. Noen som har erfaring med Spotify appen - funker den ok? Nå streamer jeg fra telefonen, funker fint det, men hadde vel vært enklere om appen funket fint.

Takknemmenelig for svar!

S

Hei, jeg har snakket med en verkstedcoach hos Volvo som forteller at kabelnettet i den nye serien XC90/XC60 er skreddersydd for hver bil. Det vil si at hver bil med sine individuelle opsjoner med utstyr har skreddersydd kabelnett.

Derfor vil det være en omfattende jobb å oppgradere en bil uten DAB+ til digitalradio. Dension DAB+U med en skikkelig glassantenne med strømforsyning er vel det nærmeste du kan komme original DAB-radio.

Se mine tråder om DAB+U under seksjonen for XC70 II: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3

abedatt
24/10/17, 17:47
Jeg ville aldri ha betalt 50.000.- for å få DAB i den bilen du har fått deg.
Hadde en XC70 2009 modell som jeg forsøkte å montere original DAB i uten å lykkes og da det var på tide å kjøpe ny bil så kjøpte jeg en helt ny V90CC. DAB er greit nok men jeg hører adskillig mer på Spotify og Tuneln som er internett radio.
3G eller 4G er det jo stort sett overalt også i tuneller men DAB er bare ræva i nord dersom du ikke kun er fornøyd med NRK kanalene da. Kjørte gjennom Finland i dag og mistet DAB dekningen og lyttet på finsk FM radio helt til jeg kom på Tuneln og kunne streame de kanalene jeg ønsket. Fantastisk!

Holern
25/10/17, 10:08
Jeg ville aldri ha betalt 50.000.- for å få DAB i den bilen du har fått deg.
Hadde en XC70 2009 modell som jeg forsøkte å montere original DAB i uten å lykkes og da det var på tide å kjøpe ny bil så kjøpte jeg en helt ny V90CC. DAB er greit nok men jeg hører adskillig mer på Spotify og Tuneln som er internett radio.
3G eller 4G er det jo stort sett overalt også i tuneller men DAB er bare ræva i nord dersom du ikke kun er fornøyd med NRK kanalene da. Kjørte gjennom Finland i dag og mistet DAB dekningen og lyttet på finsk FM radio helt til jeg kom på Tuneln og kunne streame de kanalene jeg ønsket. Fantastisk!

Jeg hadde heller aldri ettermontert Dab+ i min bil, til den kostnaden det hadde blitt.
Hadde det ikke vært "standard" i min nye bil, hadde jeg nok tenkt lenge og vel før jeg hadde kryssa av for det.
Men ARK og Dab-disiplene har jo hjernevasket regjeringen slik at man er "nødt" å ha det.
Håper bare Volvo greier å montere antennen riktig da, for det er jo den eneste feilkilden som finnes når det er dårlig mottak (i følge "ekspertisen" hos Dab-guruene) :rolleyes: