PDA

Vis full versjon : Dashbordlys slukker og elektronikk feiler etter et døgn uten batteri



johmolan
13/04/17, 21:19
2001 V70 Bilen sto uten batteri over natten, når jeg idag koplet det til så er det en masse elektronikk som ikke fungerer som det skal. sentrallås fungerer ikke, starter bilen men da slukker lys i dashbord og ingenting fungerer av målere, blinklys, lysbryter etc brått er alt dødt. bilen er jo kjørbar men her er det jo noe riv ruskende galt. Noen som har vært borti liknende?

FroBe
13/04/17, 23:13
Fulgte du instruksjonsboken og hadde tenningsnøkkelen i posisjon II (klar for start/kjøring) da du koblet på batteriet igjen?

Hvis ikke alle datamodulene har fått startet skikkelig må du ta strømmen igjen for å nullstille alt og koble inn på rett måte.

johmolan
14/04/17, 18:03
Jeg sjekket med instruksjonsboken, der sto det at tenningen skulle være slått av. har koplet av både pluss og minus polen, latt den stå en stund uten strøm. Koplet så på pluss og minuspolen men ingen forandring. lys i dashbordet tennes på tenningspungt 1 og 2, men slukker etterhvert. Sentrallås fungerer ikke, ikke vindusviskere eller lyktespylere og dashbord er helt mørkt og ingen målere viser noe utslag overhodet. Har aldri opplevet noe slikt noen gang med å ta ut et batteri.

lars otto skiftesvik
14/04/17, 22:01
Merkelig fenomen. Jeg har mange ganger koblet fra batteriet på mine biler uten noe problem.Jeg har heller ikke brukt noen spesiell prosedyre ved tilkobling av batteriet.
Har du kun to kabler til batteriet? Har du prøvet med et annet batteri? Er batteriet helt ok ?

cortinaterje
17/04/17, 12:02
Jeg har nettopp fått bilen i orden igjen etter å ha hatt en "helt umulig å lokalisere" hjullagerlyd. Fant tilslutt en drivakselbelg som var hoppet av og lykkelig byttet jeg like godt hele V drivaksel pga også høy km. Gjett om maska var lang når lyden fremdeles var der? Måtte til slutt legge bort alskens moderne lytteutstyr og alt jeg har blitt fortalt om 6-12 slark i dårlige lager. Fulgte et godt råd her på forumet og hold godt tak i fjæra mens kjerringa sveivet hjul og VIOLA Lager Høyre foran!

Moralen er ikke tro at det bare kan være en ting. Alt det du beskriver, blinklys-sentral lås-dashbord lys, lysbryter matcher det jeg opplevde når jeg kjørte bilen min uten instrumenter (DIM) i forbindelse med at jeg hadde DIM til reparasjon hos Tunheim. Skulle sett den rekka med DIM feilkoder jeg hadde når jeg fikk DIM tilbake!!!
Sjekk feilkoder og er ikke DIM blitt reparert tidligere ville jeg vært skeptisk på den. Du har en årsmodell som tilsier DIM problem før eller siden.