PDA

Vis full versjon : Nestenuhell med app - kan man bryte strømsparemodus?



Mastiff
13/04/17, 14:44
Jeg kom hjem fra en oval helg i går (lørdag til onsdag kveld), og før jeg dro, låste jeg nøkkelen inne i bagasjerommet, under gulvet bak, så jeg ikke trengte ta den med meg og ikke kunne rote den bort. Det var det samme som å skade en fetter eller noe sånt av Chuck Norris i en film: Big mistake! Jeg kom fram til der bilen sto rundt halv ett i natt, mens fruen og ungene (vel, 19 og 21...) ventet på flyplassen. Jeg røsket fram mobilen, og skulle åpne. Næh... "Din Volvo er i strømsparemodus fordi den har stått lenge, vent opptil en time på at den skal koble seg til igjen", eller noe sånt, sto det i appen. Det kan legges til at fruen mente at vi kunne jo ta med nøkkelen, for sikkerhets skyld. Men eplekjekke jeg sa at man betaler da for On Call av en årsak! :cool: Det viste seg at årsaken var en helt annen enn jeg trodde. Jeg ringte fra appen, og han sa han ikke hadde vært ute for problemet før, og han ikke så bilen fra sin pc, den virket offline. Men vi gjorde et forsøk. Han sendte meg en pinkode til mobilen, jeg oppga den, og han kjørte åpningskommando fra sin side. Og heldigvis funket det! så jeg ble bare et kvarter ekstra (jeg prøvde en del ganger selv før jeg ga opp og ringte).

Men er det mulig å bryte denne strømsparemodusen selv med et triks? For eksempel rugge på bilen på en spesiell måte, røske i noen håndtak (jeg har ikke keyless på min, av en eller annen grunn hadde forrige eier droppet å bestille det, keyless go, elektrisk bakluke og ryggekamera) eller noe annet? Det blir jo litt drastisk å smadre ei rute, jeg vet ikke om det ville hjulpet så mye på humøret til fruen! :rolleyes:

flobben
14/04/17, 08:06
Tror ikke det er mulig, den går ned i sparemodus når bilen ikke er blitt brukt på tre dager.
Litt pain hvis man f.eks. Har fri på en fredag og skal sette på varmeren på mandag morgen, da er den ofte i sparemodus.

Mastiff
14/04/17, 08:17
Irriterende opplegg. Aner du om det går an å holde bilen "våken" ved å sende lås opp og lås igjen annenhver dag? Eller er det ikke nok? Og hvis den har gått i sparemodus, og man setter på varmeren på timer (med varsel om at det kan ta en time før bilen reagerer), vil den da faktisk reagere? Og sist, men ikke minst, er det da nok til at den er våken neste morge, når varmeren er satt på?

flobben
14/04/17, 08:24
Har dessverre ikke prøvd da dette er konebilen og hun som plages mest med det.
Eller, blir ifte til at jeg må innom bilen på morgenen og starte manuelt fra inni bilen, men har tenkt tanken og tenker at det burde fungere, men ikke sikker.

Mastiff
14/04/17, 08:27
OK, hvis kjerra noen gang blir stående i tre dager (det er vår eneste bil, jeg har Blackbirden framme fra april til oktober, men hun har ikke lappen for mc) skal jeg prøve det.

Stig-Arne
18/04/17, 12:07
Neste gang du gjør det, så kan du vekke bilen med å sende start av webasto f.eks. Da våkner bilen. Men det å vekke bilen kan ta 20-30 minutter.

Så det du opplevde er helt normalt:)

Men samtidig, å stole blindt på slike system er vel dumt tenker jeg, kan jo være mange ting som havarerer som gjør at du ikke hadde fått låst opp bilen.

Mastiff
18/04/17, 12:12
Så det vil si at jeg sender start av parkeringsvarmeren med appen dagen før, eller noe sånt, til omtrent når jeg skal hente den? Og da vil den være klar til å reagere når jeg kommer dit? Og det kan være mye som går galt, men normalt skal det ikke det. Normalt parkerer jeg ikke sånn jeg gjorde nå heller, det er vel første gang jeg har måttet legge nøkkelen tilgjengelig uten å kunne komme inn der bilen står i de drøyt 33 årene jeg har vært bilfører. :) Men det er uansett greit å kjenne knepene. Jeg burde for øvrig satt på varmeren på forhånd, det var rimelig kjølig.

Stig-Arne
18/04/17, 12:14
Så det vil si at jeg sender start av parkeringsvarmeren med appen dagen før, eller noe sånt, til omtrent når jeg skal hente den? Og da vil den være klar til å reagere når jeg kommer dit? Og det kan være mye som går galt, men normalt skal det ikke det. Normalt parkerer jeg ikke sånn jeg gjorde nå heller, det er vel første gang jeg har måttet legge nøkkelen tilgjengelig uten å kunne komme inn der bilen står i de drøyt 33 årene jeg har vært bilfører. :) Men det er uansett greit å kjenne knepene. Jeg burde for øvrig satt på varmeren på forhånd, det var rimelig kjølig.
Ja. Det stemmer det. For da sørger VOC for å vekke bilen fra dvale. Skal være glad for at bilen går i dvale, da den trekker en del strøm i våken tilstand


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Mastiff
18/04/17, 12:21
Det kan vel tenkes, ja. Det er jo litt elektronikk her og der.

Stig-Arne
18/04/17, 12:25
Nå etter vi fikk el-bil her i huset, så hender det ofte at XC70en står i ro i en uke, så kjenner godt til dette med dvale. Gidder ikke gå ut å programmere webasto, så venter heller på bilen våkner til live:p