PDA

Vis full versjon : Erfaringer med V90 og R-design chassis?



lyskespark
11/04/17, 12:10
Jeg har en V90 R-design på innkommende med 4C og luftfjæring bak. Problemet er jo at jeg mister senkinga og jeg synes det ser litt "høyt" ut.

Den 2012 V70 R-designen jeg har, tror jeg nesten må ha nivåregulering bak, for den synker adskillig mye mindre bak når den er fullastet ift '01 V70'en jeg hadde.

Så da er spørsmålet om jeg skal spare de pengene og bare gå for vanlig R-design-senking på V90'en. Men jeg har jo ikke testet bilen uten luftfjæring og 4C og lurer på hvordan bilen føles med 21". Både til matpakkekjøring og fulllastet er jeg veldig interessert i å høre om hvordan den oppleves hvis noen har erfaring.

lyskespark
20/04/17, 09:30
Ingen som har noe erfaringer med R-design chassi de kan dele her altså?

fredrikolastuen
20/04/17, 12:18
Er vel begrenset med utgaver med R-design av disse på veien foreløpig :)

Tirfonn
21/04/17, 14:52
Hei sitter med akkurat samme problemstilling har bestilt v90 r design med 4c å vet ikke om jeg skal droppe det. Selger ville jeg skule ha ha dette med fra sin tilbakemeldinger fra kunder, men skulle få tak i en drosje eier som har en v90 med 4c for å få testet dette litt iallfall.

Eritom
21/04/17, 16:18
Min Volvo selger på Jessheim frarådet 4C kontra R understellet... Han hadde kjørt begge deler på bane og mente R kjørte i ring rundt 4C...

Rcar
21/04/17, 17:39
Min Volvo selger på Jessheim frarådet 4C kontra R understellet... Han hadde kjørt begge deler på bane og mente R kjørte i ring rundt 4C...

Jeg har foreløpig ingen større erfaringer på "problemstillingen" på S90/V90; men finner tråden så absolutt interessant i forhold til diskusjon rundt temaet.

4C kontra (VS) R-design chassis har jo vært kommentert av en rekke biljournalister på tidligere Volvo modeller også.
Er det sportslighet på bane man er mest opptatt av; velger man nok kanskje ikke 4C på bilen...
På vanlig veg derimot er det ikke et like opplagt valg; da er kanskje 4C mer i retning av det beste valget - for den jamne sjåfør. (Ikke minst når man ønsker å også ha; Comfort) Dog kanskje er ordet komfort litt mer i retning av Inscription enn R-design !?!

At 4C har en del fordeler / overlegne egenskaper i noen situasjoner er det ingen tvil om (og det faktum at bilen ikke skal kjøres på bane hele tiden er jo også et heller stort poeng for de fleste kjøpere)
# Fordelen med 4C ligger i navnets opprinnelse; foresee (altså på norsk å forutse)
- Jeg vil altså si at 4C først og fremst er et bra sikkerhetssystem; på linje med DSTC, ABS osv, så et komfortsystem.

* Men på bane vil jeg nå tro at R-design muligens er best, men velger da også å tro at 4C vinner over vanlig R sport chassis - med en del vanlige førere bak rattet, likenes som at for mange gir også systemer som DSTC og ABS bedre tall på bane - om man ikke selv er god nok til å kalkulere selv (les; kjøre bil aktivt).

Føler at argumentet R-design understell og 4C understell til slutt bunner ned i innkjøpspris, vedlikeholdskostnader og for meg viktigst "analog" kjørefølelse i en heller rimelig "digital kontrollert" bilverden (som nå Volvoene er rimelig preget av).

Selv har jeg altså valgt å bestille bil (V90 T8R) uten 4C, men var overhodet ikke et umiddelbart klart valg.

Vh
Rcar

lyskespark
21/04/17, 23:31
Utrolig irriterende at det ikke luft med nivåregulering foran og bak. Synes det er for ille med plass til doble tresko mellom 21" dekk og skjerm på en R-design.

Rcar
22/04/17, 16:43
Utrolig irriterende at det ikke luft med nivåregulering foran og bak. Synes det er for ille med plass til doble tresko mellom 21" dekk og skjerm på en R-design.

Heico !!!! :)

Samt vil jeg (basert på tidligere erfaringer med Volvo) tro at bilen synker ned endel etter hvert !

Rcar

lyskespark
24/04/17, 20:23
R-design med 4c/luft ifølge finn.no.

Se ikke sååå gæærnt uthttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/971.jpg

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Joppe_T8
26/04/17, 07:34
R-design med 4c/luft ifølge finn.no.

Se ikke sååå gæærnt uthttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/971.jpg

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Spurte Volvo i forhold til hvorfor det ikke er mulig å bestille V90 T8 med større hjul enn 20" fra fabrikk, og det er nok vekten på T8 som gjør at den ikke kan leveres med Four C og T8:

"Hei, største godkjente hjuldimensjon fra fabrikk på V90 T8 med Four C er 20". Dette pga bilen har høyere vekt enn en vanlig V90, og at det er begrenset plass i hjulhus på T8 varianten med Four C."

lyskespark
26/04/17, 08:08
Det gir jo mening. Bra jeg ikke kjøpte de 10-spoke hjulene på si' da.

Hmm. Lurer på å droppe både 4c (pga manglende senk) og panoramatak (pga alle lekkasjeproblemen de har hatt på xc90).

Tilsvarer jo ca Heico-eksosen :-)

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Volvo144
23/05/17, 23:23
Jeg kjøpte r design og valgte både 4c og 21. Fikk ikke gjennom bestillingen og måtte velge. Gikk for 21" istedenfor 4c. Bilen er familiebil med skiboks og 3 unger og hytta hver helg, 20" på vinter og 21" på sommer. Ville ALDRI gjort om på valget. 21" er digg og bilen passe stiv så trenger ikke nivåreguleringen. Eneste som irriterer meg med 21" er at dekka er litt smale 245 brede. Vinterdekka i 20" er 255 brede. Sommerdekka kunne med fordel vært enda bredere.

lyskespark
01/06/17, 12:54
Dette er jo nesten umulig jo. Snakket med selger og ville fjerne 4C så jeg fikk R-design senking. Det gikk et par dager, så fikk jeg beskjed at for å ha 20" så må jeg ha luftfjæring. Uten luftfjæring blir det 19" maks. Det stemmer overens med hvordan den svenske konfiguratoren virker også.

Det høres jo helt merkelig ut dette. Begynner å lure om det heller har noe med styrkespesifikasjonen på felgene å gjøre enn noe med passform eller plass å gjøre?

Joppe_T8
01/06/17, 13:12
Dette er jo nesten umulig jo. Snakket med selger og ville fjerne 4C så jeg fikk R-design senking. Det gikk et par dager, så fikk jeg beskjed at for å ha 20" så må jeg ha luftfjæring. Uten luftfjæring blir det 19" maks. Det stemmer overens med hvordan den svenske konfiguratoren virker også.

Det høres jo helt merkelig ut dette. Begynner å lure om det heller har noe med styrkespesifikasjonen på felgene å gjøre enn noe med passform eller plass å gjøre?

Tror hovedgrunnen har noe med vekt å gjøre på T8, er jo ikke de samme utfordringene på de andre motoralternativene....

lyskespark
01/06/17, 14:01
Ja, har forstått det sånn ja. Trenger ekstra fjæringsvei i form av gummi eller det høyere 4c chassiet for å kunne stå inne for spec'en på felgene.

Æsj. 20" er jo greit, men ikke spes kult.


Edit: Nå har jeg sjekket konfiguratoren for forskjellige land, og det ser litt tilfeldig ut hvile av de som har denne byggeregelen i kraft. Noe steder får jeg til og med valgt 21" tilbehørshjul uten å velge 4C.

Joppe_T8
02/06/17, 20:18
Er det ikke 4C som gjør at man ikke får 21"?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Eritom
02/06/17, 21:08
Firmaet jeg jobber for har avdeling i Sverige også. Min ene svenske kollega har en D4 AWD R-design på org 21"... det går iallfall helt fint...

Volvo144
02/06/17, 21:30
Jeg har også d5 awd r-design 21". Måtte velge 20" og 4C eller 21" og uten 4C. Spørsmålet i denne tråden er vel T8 og 21" og om det ikke går, eventuelt med eller uten 4C.

Joppe_T8
02/06/17, 22:12
Her er prislisten for Bilia, ser ut til at det er kun T8 som ikke får 21"....http://cloud.tapatalk.com/s/5931d494b0d86/volvo_v90-1.pdf.pdf


Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

lyskespark
02/06/17, 23:39
Skal vedde på det er vekta som gjør dette. Pluss på senking og man ender opp med veldig stive fjærer. Topper man det med lite gummi, blir det mye krefter på felgene om man skulle kjøre i et høl eller på en kant. Løsningen er entene mer solide felger eller mer gummi.

Man ser jo på felgene på XC60T8 R-design at det er en ekstra "pinne" ift. de ganskel like felgene på V90 R-design.

Rcar
03/06/17, 23:56
Jeg har også d5 awd r-design 21". Måtte velge 20" og 4C eller 21" og uten 4C. Spørsmålet i denne tråden er vel T8 og 21" og om det ikke går, eventuelt med eller uten 4C.

19" er nå max på V90 T8 med Rdesign chassis.....
Må ha 4C for å få 20" felger.
Selv om både selgere til nå har sagt det går og konfiguratoren viser det som opsjon.

Rcar

Tringo
23/12/17, 12:27
Jeg leter meg skakk etter konkrete erfaringer med R understell vs 4C. Denne tråden sporet fort over i felg dim:-) jeg har bestillt R uten 4C. Jeg ønsker en bil som er litt sportslig i stilen, men selvsagt en grense for hvor mye kompromiss dette bør ha på komfort. Noen med noen kilometer på telleren bak T8 R uten 4C evt også med 4C?
Med hva dekk dim angår tolker jeg det slik at 19" er maks grunnet høyere vekt og stivere understell. Med andre ord hvor mye dekk som ligger mellom felg og asfalt. Jeg skal bestille 20" da med 245/40. Da får jeg tilnærmet like mye gummi som på 19" men en litt større radius på dekket, drøye 3%. Det skal være innenfor. Det ser en del tøffere ut da proporsjonene stemmer bedre

lyskespark
24/12/17, 16:42
Grunnen til at man ikke får 21" er vel først og fremst at man ikke får dekk med 99 i vektindeks i dimensjonen.
Etter det kommer jo vektratingen på felgen, som må være min 690 (maks akseltrykk delt på to). Og det kryr ikke av 21" felger som er 8.5" breie heller.

Forhandlere i distriktet ha utstyrt både T8 personalbiler og demobiler med Volvos egne 21". Ser jo rått ut, men det er faktisk ikke lov kjøre rundt med.

Jeg har 4C selv, og egentlig synes jeg luftfjæringen på V90 er av begrenset nytte og vanskelig å oppleve som betydelig forskjellig fra bladfjæren. Den driver liksom bare med nivåregulering, og det hadde man også på konvensjonelle nivomat-dempere på 70-serien også.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Daniel V
24/12/17, 16:50
Volvo har også hatt problemer med at 21" felgene har sprekt bak på T8 fordi det blir for lite gummi på hjula, og for mye vekt. :)

Tringo
25/12/17, 11:30
Men på 20" med 245/40 skal det ikke være noe problem å finne dekk med høy nok lasteindex. Her er jo litt av poenget at man oversizer dekket litt slik at man får nok gummi, like mye som med 19" originalt. Så er igrunn komfortabel med felg og dekk.

Det jeg er mest ute etter er hvordan folk opplever R-chassis? Det jeg finner er litt delt mtp hvordan folk oppfatter dette, selv noen konsekvent ikke anbefaler det. Jeg tenker at siden vanlig chassis er satt opp mot det komfortable at R ikke kan være steinhardt....

VoƖvolog
26/12/17, 02:17
Sommerdekkene som blir levert med 20" T8 er vel 245/40/20?

RuneBruun
26/12/17, 10:31
Sommerdekkene som blir levert med 20" T8 er vel 245/40/20?

Jepp


Sent from my iPad using Tapatalk

Holern
27/12/17, 20:07
Jeg har nå hatt min T8 R-design siden fredag,og jeg synes ikke den er spesielt stiv. Faktisk reagerte jeg litt på at den "gynget" litt etter å ha kjørt over en fartsdump...
Min eks-V70 m/4C opplevdes hakket hardere i "Sport"-modus enn min V90 R.
Jeg har IKKE 4C i T8'n.

VoƖvolog
03/01/18, 01:53
Nå er det jo en himla tung bil da. (Jeg kjørte på vekta ved Ås med fem voksne i bilen. 2550kg!!)

Om demperene skulle ha så hard returdemping at den ikke gynget, ville den lett "pakket" demperene. Altså ikke rukket å returnere før neste dump, slik at fjær og demper blir trykket mer og mer sammen over en rask serie med dumper. Det finne jo justerbare dempere mer mer sofistikert innmat, men de er jo vanskelige å sette opp for masseproduksjon da.

Gynger litt med 4C også, hvis det er noe trøst.

Holern
03/01/18, 11:43
Nå er det jo en himla tung bil da. (Jeg kjørte på vekta ved Ås med fem voksne i bilen. 2550kg!!)

Om demperene skulle ha så hard returdemping at den ikke gynget, ville den lett "pakket" demperene. Altså ikke rukket å returnere før neste dump, slik at fjær og demper blir trykket mer og mer sammen over en rask serie med dumper. Det finne jo justerbare dempere mer mer sofistikert innmat, men de er jo vanskelige å sette opp for masseproduksjon da.

Gynger litt med 4C også, hvis det er noe trøst.

Ja, jeg er klar over at det er heavy stuff vi cruiser rundt i :-)
...og jeg skal nok fint leve med denne gynginga, ingen tvil om det. Kjører stort sett rundt med et smil om munnen for tiden, så julegaven min ble perfekt :cool: