PDA

Vis full versjon : Hvordan er disse støtdemperne? Er de dugelige?



Rabagast
12/07/10, 23:36
Jeg må ha nye støtdempere til bilen min, en -94 modell 850 Stv. med manuell kasse, og har sett litt rundt.

Jeg fant disse:

http://www.scstyling.no/veiholdningskit-high-tec-volvo-855v70-3540mm-p-7376-c-3462.aspx

Jeg er student, og ikke villig til å bruke så alt for mye på en slitt bil. Er disse greie, eller er det bare møkk? Noen som har erfaringer med denne butikken?

Eventuelt blir det billigere å kjøpe dempere og fjører separat? I så fall tips?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28611959

er disse noe tess?

Rabagast
29/05/11, 02:32
bump: lagt til ny info.

julen
29/05/11, 05:12
mener dette er samme sette som jeg handla for 2år siden hos hova.com.
mener hova kjørte tilbud på dem for kort tid siden for 3500sek.
jeg er kjempefornøyd me settet å prisen er ikke så gal mener jeg:)

scstyling er en kjempe butikk med veldig god service! anbefales!

Rabagast
29/05/11, 13:38
http://www.partsandretards.no/senkesett/volvo/850-s70-v70/fk-suspension-kit

er dette samme?

Hvordan er det å bytte dempere i egen garasje? Forholdsvis gjennomførbart? Har lyst på sommerprosjekt, og demperne må uansett byttes.

Aashome
29/05/11, 14:09
http://www.partsandretards.no/senkesett/volvo/850-s70-v70/fk-suspension-kit

er dette samme?

Hvordan er det å bytte dempere i egen garasje? Forholdsvis gjennomførbart? Har lyst på sommerprosjekt, og demperne må uansett byttes.

Er vel så og si likt sett, men er vel forskjellige merker.

Bytte dempere og fjærer i egen garasje er veldig lett jobb. Husker ikke helt hvor mange timer jeg brukte, men har du riktig verktøy så går det bra. Bak er det en bolt i toppen og en i bånn. Foran er det 3 små bolter på dempertårnet også er det 2 skruer med bolter ved skiva, pluss en bolt til lenkestaget(eller kyllingbeinet som mange kaller det)

Har du muttertrekker i tillegg halverer du arbeidstida.

Rabagast
29/05/11, 15:27
Hva er forskjellen da, siden det er 900,- kroners forskjell.

Err: Ser de har samme varenummer, FK99VV003/4/5/6.

Aashome
29/05/11, 17:00
Hva er forskjellen da, siden det er 900,- kroners forskjell.

Err: Ser de har samme varenummer, FK99VV003/4/5/6.

Ser at de samme varenr. nå ja. Er nok ingen forskjell. Bare at det er billigere på et sted enn den andre, som jeg kan se i hvertfall.

mrstfu
29/05/11, 20:31
Er vel FKsettet som Hova forhandler, Nilsebu har samme settet og er rimelig fornøyd, såvidt jeg vet.

Ola Hagen
04/06/11, 12:08
Jeg kjøpte sachs touring på hellanor med litt rabatt og det var egentlig rundt2200kr mener jeg å huske. stødig og fin støtdempere, verdt penga etter min mening ;)

Også byttet jeg begge øvre fjærbeinslager i samme slengen, fra biltema :p
+ kyllingbein ble byttet på begge sider, kjøpt fra hellanor. mekonomen og meca skulle ha dobbelte av det en koster på hellanor. kjøpte to kylling bein for noen hundrelapper, og allikevel var det godt under det mekonomen og meca ville ha for den ene siden.. :rolleyes:

850 har veldig fin enkel kontruksjon i forstillingen å skru på..

Jeg kunne gjort jobben på jobben på en bukk, men jeg gadd inte så jeg gjorde dette hjemme på vanlig betong gulv med to verkstedjekker og en bra luftkompressor og ordentlig muttertrekker.

-Jeg løsnet de to nedre skruene til fjærbeinet, også de tre små skruene oppå støtdemper tårnet og løsne kylling beina, men mine var rustet så jeg bare kappa det av.

- Satte fjærklemmer på fjæra og skrudde den sammen til spenningen var borte.
Også muttertrekker på toppen for å fjerne mutteren også tok jeg av alt sammen og gjorde samme jobben i omvendt rekkefølge.

Jeg gjorde det på denne måten fordi jeg ikke gadd å knodre med å få fjærklemme inni skjermen der.

Fin jobb som er enkel og raskt.

Det jeg bytta var bære bru h. s., hjullager h.v, støtdempere h & v. s, og fjærbeinslager h & v s, og kyllingbein h & v s.

Nå bør bilen gå feilfritt i minst ett år i allefall etter min mening :p

mrstfu
04/06/11, 21:49
Jeg gjorde det på denne måten fordi jeg ikke gadd å knodre med å få fjærklemme inni skjermen der.


Hva skal du med fjørklemmer inne i skjermen? Vanskelig å bytte hverken demper, fjær, lager eller sete uten å demontere hele beinet.

Ola Hagen
06/06/11, 17:02
Hva skal du med fjørklemmer inne i skjermen? Vanskelig å bytte hverken demper, fjær, lager eller sete uten å demontere hele beinet.

Må huske at jeg er X- RWD type:) var første gangen jeg bytta på 850'n. Tenkte at mutteren på toppen ville sitte no jævli, etter jeg har erfart det på tidligere bil. Valgte å bruke fjærklemme ute ja.