PDA

Vis full versjon : Koble CD spiller og høyttalere Volvo 144 1974



Volvonikko
28/03/17, 19:35
Hei! Noen som har noen gode tips eller et kobling skjema for å legge opp kabler til CD spiller og høyttalere i 140 serien ?

Per dags dato er det kun den originale kassett spilleren som står der.
Den tok jeg ut før vinteren, ga opp da jeg ikke skjønte hvor jeg skulle begynne å koble.. Det var jo ingen kontakter der slik som på 240 serien :S

Følgende kabler var:
Kabel til radio antenna.
Ledning til den 1 høyttaleren på midt på dashbordet.
Og en sort liten ledning jeg fikk støt av å ta på. Som sikkert er strøm til kassett..

Kunne godt tenke meg å få lagt opp alt til ISO kabler, blir sikkert litt kabel sko og skjøting av ledninger. Men slik for det bli.

Hadde også vært greit å få lagt inn de Pioneer 13cm diskantene mine i frem dørene. Eller kanskje bare i hattehylla. Skal ikke ha noe sub, kun litt musikk til Søndags turene :)

Vet ikke om jeg gjorde meg tydelig nok.

Men håper på tips og gode ideer.

Vennlig hilsen
Nikolai:cool:

B230
28/03/17, 21:32
Er det radio på spilleren også? Hvis du bryr deg om radio, er det greit å sette inn en DAB-radio når du likavel skal bytte. FM-nettet kobles ut i år (Norge er visstnok det eneste landet som har bestemt å helt kutte ut FM :().
Men det skal finnes adaptere også som omformer signalet fra DAB til FM.

Ellers så skulle kanskje dette vært under kategorien "stereo og multimedia"?

Volvonikko
29/03/17, 21:24
Ok. Takk for det.. Men skal ikke ha radio. Kun litt musikk ifra CD, USB og AUX. :)

Ja er veldig irriterende, men de skjønner det nok når det er alt for sent ;)

Nja.. Tenkte kanskje jeg kunne fått litt hjelp, hører jo på en måte til Generell prat om 140.. ?

Benjamin
30/03/17, 11:14
Edit: 140-klubben.org/se/forums (http://www.140-klubben.org/se/forums/1/kupeflakt-och-stereo-fraga-2249.html)


Det du behöver för att koppla in en stereo är:
-Kabel med konstant 12V, enklast att dra från batteriet och glöm inte att säkra (GUL)
-Kabel med 12V som kommer då du vrider på tändningen, enklast att tjuva
av t.ex EDIT: hazardlampan eller dyl. (RÖD)
-Minus från vilket jordfäste som helst. (SVART)

Dra allt till en universal iso

+ Trekke kabler til høyttalere. Det burde vel fungere ? :)

TurboNoob
30/03/17, 20:41
Er det radio på spilleren også? Hvis du bryr deg om radio, er det greit å sette inn en DAB-radio når du likavel skal bytte. FM-nettet kobles ut i år (Norge er visstnok det eneste landet som har bestemt å helt kutte ut FM :().
Men det skal finnes adaptere også som omformer signalet fra DAB til FM.

Ellers så skulle kanskje dette vært under kategorien "stereo og multimedia"?
FM-nettet kobles ikke ut. Det er bare de store riksdekkende kanalene som slutter å sende på FM. Lokalradioer vil fortsette å sende på FM-nettet i flere år.

Det er ikke mange ledninger som skal til. Pluss, minus og høytalerledninger.