PDA

Vis full versjon : TCM-002F, Lock-up



Thomas85
26/03/17, 21:05
Hei

Jeg har en S60 T5 2001, automat/geartronic aw55-50sn.
Får etter et girkassebytte opp feilkode TCM-002f "lock-up funksjon slurer eller er ikke innkoblet".

Har prøvd å bytte SLU-solenoiden og hastighetssensorene på girkassen.
Girkassen låser seg i det giret den er i ved hastigheter over 80kmh, dette løser seg når bilen skrus av og på igjen. Ellers fungerer ikke "overdrive" i 3.gir men den sparker isteden 4.gir inn med et bank.

Oljen virker fortsatt fin og nivået ser riktig ut, har peilet ved både kald og varm olje.
Målte 101 grader celsius i Vida/Dice etter en prøvetur for å fremprovosere feilkoder etter sletting av tidligere koder. TCM-002f dukker stadig opp igjen.

Noen her inne som har en idé om hva årsaken kan være?

Mvh Thomas

cortinaterje
26/03/17, 21:21
Når jeg hadde den koden endte det med at jeg byttet kasse.
Var det en brukt kasse du monterte?

Thomas85
26/03/17, 21:36
Var en brukt kasse ja.

cortinaterje
26/03/17, 23:09
Jeg fikk denne koden oftere og oftere ved kjøring med campingvogn og til slutt var det ikke lenger nødvendig å henge vogna på for å få koden. Slik jeg forsto det så genereres koden fordi inngående turtall på kassen ikke stemmer overens med utgående turtall. Det er altså noe som slurer eller glipper inni der. f.eks. lock up.

945-Halden
27/03/17, 00:44
Ta en skikkelig flush av kassa, om feilen fortsatt kommer etter det så er det en mekanisk feil på kassa.

Thomas85
27/03/17, 06:20
Kassen m/converter som jeg kjøpte har gått 114.000, så synes det er rart om lock-up clutchen i converteren skulle være slitt allerede(?)

jerognal
27/03/17, 08:09
Utrolig hva en automatkasse-rens og flush kan løse av problemer.
Du sier den er rullet 114.000 den kassen. Har den aldri vært flushet så er det jaggu på tide.....
Olje kjøper du her til en fornuftig pris. 20 ltr. dunk. https://www.motoroljer.no/
Bruker produktene til QMI for rens og oljetilsetning.

Thomas85
02/04/17, 09:16
Har hørt at disse kassene kan være litt sære ang. oljen og at man burde bruke Volvo originalolje? Hvilken olje anbefaler dere som billigere alternativ ved flushing evt?:)

Tror jeg prøver flush og skift, hvis oljen har vært overopphetet kan den kanskje ha endret egenskaper også?

Takker for svar:)

jerognal
02/04/17, 16:43
Volvo lager ikke olje...
Brukte denne på begge xc'ene her og den gamle V70'en. Er vel samme kassa?
https://www.motoroljer.no/Automatisk-olje/Valvoline/ATF/p-OIL-934

Men kjøp deg rensemiddel og gjerne QMI oljetilsetning når du er i rennet. Dette har eg alltid gjort og er på 3. Volvoen med automat. Aldri hatt en eneste feil på noen av bilene med den olja.
Og bruk gjerne alle 20 ltr. når du er i gang. Utrolig hvor mye guffe som kommer ut.

Runis
02/04/17, 20:03
Hei. var det samme feil på gammle kassen din også.

Thomas85
02/04/17, 21:26
Nei. Gamle-kassen begynte plutselig å slure og "knugge" når den ble varm. Ble fort verre og verre, så den hadde nesten ikke fremdrift når oljen ble varm. Gikk for en "ny" brukt-kasse med medfølgende converter. Fikk aldri opp noen feilmelding med den gamle kassen.

Rcar
03/04/17, 09:17
Hei Thomas85
Har SW blitt oppdatert siste 8 år ?
Rundt 2009 (eller tidligere) kom Volvo med en SW til S80 som øket trykket på Lock up solenoiden....

Kan også være feil på selve solenoiden;
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-lock-up-solenoid-30681205

Rcar

Thomas85
09/04/17, 18:10
Hei Rcar

Takker for svar! SW skulle visst være oppdatert til siste versjon tilgjengelig for bilen. Har også prøvd å bytte over SLU-solenoiden fra den gamle kassen, uten at det ble noe bedring. Kassen har sittet tidligere på en S80 2.4T, kan det være forskjellig innjustering av oljetrykk på kassen ved bruk på denne motoren kontra på min S60 T5?

Rcar
11/04/17, 18:04
Hei Rcar

Takker for svar! SW skulle visst være oppdatert til siste versjon tilgjengelig for bilen. Har også prøvd å bytte over SLU-solenoiden fra den gamle kassen, uten at det ble noe bedring. Kassen har sittet tidligere på en S80 2.4T, kan det være forskjellig innjustering av oljetrykk på kassen ved bruk på denne motoren kontra på min S60 T5?

Hva for delenummer er det på gamle og den nye kassen ?

Rcar

Thomas85
13/04/17, 00:27
Begge har samme Delenr.: 9480902

Mvh
Thomas

Tom K
13/04/17, 09:45
Kassen m/converter som jeg kjøpte har gått 114.000, så synes det er rart om lock-up clutchen i converteren skulle være slitt allerede(?)

Hvis den har gått 114.000 å mesteparten med hestehenger så vil den nok kunne være utslitt,

Thomas85
13/04/17, 20:42
Takker for svar

Hva er det som typisk slites ved tung last? Converter-clutch (TCC)?

Synes det er rart at feilen først trer inn over 80km/h (4.-5.gir), men ikke når det kjøres KUN på cruisecontrol over 80km/h.

4.giret sparkes også inn når 3.giret når et høyere turtall istedenfor at overdrive legges inn ( vet ikke om dette er overdrive eller 100% lock up på TCC). Normalt legges et tyngre 3.gir inn før den girer til 4.gir.

Har en teori om at det er selve lock-up clutch'en (TCC) i converteren eller noe i den hydrauliske/ eller elektriske styringen (til hydraulikken) til denne clutchen som er problemet. Synes det er rart om ikke solenoider, temp.-følere eller hastighetssensorer genererer feilmelding til VIDA om disse har feil måleverdi (ohmsk)?

Mvh Thomas

Runis
13/04/17, 21:21
ville kontaktet noen som har peil på autokasser ved denne feilen. er km stand garantert på kassen du satte inn.

Tom K
14/04/17, 08:50
Min bil hadde gått ca 200 000 og kassa mi oppførte seg omtrent som din, det kjentes ut som om gearskift skjedde med slegge, jeg endte opp med fabrikksny kasse,

Rcar
14/04/17, 11:01
Det skal ikke være noen forskjeller på automatkasser med samme nr.
9480902 er for øvrig utgått fra Volvo. Er nok erstattet av et annet nummer.

Mvh
Rcar

oar83
12/02/20, 10:51
Gammal tråd, men fikk du reparert feil og eliminert feilkoden ?

oar83
24/03/20, 23:30
Bilen gått 210.000. Begynnte med å slette feilen og resatte adapsjonen. Gira heilt finfint framtil adapsjon var gjennomført og feilkode kom tilbake. Vida viser at det kan være dårleg olje, så girkassa vart flusha. Feilen kom tilbake og kjølevæska fikk samme farge som girkassa etter flushing på varm motor. Skifta radiator, kjølevæske og flusha en gang til, men fortsatt feil på lockup etter at adapsjon var gjennomført. Men girkassa gira heilt finfint forutenom lock-up fuksjon :/ Bestillte lockup-solenoid - bytta den, resatte adapsjon, køyrde en lang tur med hengar og feilkode borte! hipphipp :)
Så min konklusjon, dersom kassa ellers gira finfint så kan den nok kanskje reddast.