PDA

Vis full versjon : Svak klakke lyd i motor b230fk! Nå med film!



daols1
12/07/10, 22:08
Heisann
har nettopp fyrt opp b230fken nå, men tør ikke til å ut å kjøre...hehe hører nemelig en svak klakk-klakk-klakk lyd fra motoren en vei.. den er ganske vanskelig å lokalisere.

1 Når jeg legger meg under bilen høres det ut som om klakke lyden kommer nedenfra

2 Når jeg legger øret på topplokket så høres det ut som om den kommer ovenfra.

3 Når jeg åpner oljepåfyllingslokket så forsterkes lyden!

Motoren er nyoverhalt og hadde netopp runda 200 000 før jeg overhalte den,
Motoren har tilstrekkelig med oljetrykk alt mellom 4-7bar avhengig av turtall og temperatur på motoren. Jeg kjører også på relativt god olje 5w-40 fra castrol.

en annen ting som er verdt å nevne er at mest sannsynelig så var ikke lyden der når jeg netopp hadde fått starta motoren men kom gradvis etterhvert!
Men det er jo vanskelig å huske hehe!

Har også målt ventilklaringene, 1 var 0.30 og resten var 0.25 noe som kansje er litt lite? har ikke justert noe som helst eller noe!

alt så greit ut nedig der og ingen løse ventiler..

Så hva er da alternativet? gåene lager i bunnen?

Mvh David

har lastet opp film!
http://www.youtube.com/watch?v=_sYFaVfDqms

jonass
12/07/10, 22:10
Du skal jo ikke ha gåene lager om du nettopp har overhalt, eller har du "overhalt" den?

daols1
12/07/10, 22:19
nei har ikke overmalt den.. har overhalt den! har byttet lager, stempler, oljepumpe og alt av tettinger og pakninger på hele motoren! så nei skulle ikke tro jeg hadde gåene lager men kunne jo ha vært en oljekanal eller noe som var tett? eller ikke?

Men har sveist inn bunnpanna litt da? har nemelig satt den i en 142 og måtte da kreppe inn bunnpanna litt for å få den nedi men skulle ikke tru det hadde noe å si for smøringa så lenge pumpa lager greit med trykk?

En annen ting som også er verdt å nevne er jo at jeg kjinna fram olja i systemet før jeg starta motoren!

tor
12/07/10, 22:25
nei har ikke overmalt den.. har overhalt den! har byttet lager, stempler, oljepumpe og alt av tettinger og pakninger på hele motoren! så nei skulle ikke tro jeg hadde gåene lager men kunne jo ha vært en oljekanal eller noe som var tett? eller ikke?

Men har sveist inn bunnpanna litt da? har nemelig satt den i en 142 og måtte da kreppe inn bunnpanna litt for å få den nedi men skulle ikke tru det hadde noe å si for smøringa så lenge pumpa lager greit med trykk?

En annen ting som også er verdt å nevne er jo at jeg kjinna fram olja i systemet før jeg starta motoren!

løs lagerbukk :D

daols1
12/07/10, 23:04
er dette et vanlig problem evt feil? har nemelig trekt til alle samma. med nm som sto anvist i haynes boka! tror det var 100 eller 120nm!

daols1
13/07/10, 12:30
har lastet opp film om det hjelper!

Kan nesten høres ut som om et stempel som slår oppi? eller en ventil som går tregt?

GMV
13/07/10, 16:43
Høres ut som skjørtebank spør du meg.

daols1
13/07/10, 17:23
å fy da.. det var jo kjedlig men kan nok stemme de kanskje da.. for det ser ut som om alle ventilene returnerer greit altså ingen knekte ventilfjører. Men Åpninga er litt trang har altså sjekka og di er mellom 0.25 og 0.30 alle samma er ikke det litt lite? men det kan vel ikke lage slike lyder det?

Veldig rart at jeg skal ha skjørtebank egentlig da? har jo montert nye stempler.. STD vel å merke motoren var ikke borra når jeg overhalte men den var netopp runda 200 så skulle ikke tro den trengtes å borres?

daols1
13/07/10, 17:47
kan også nevnes at lyden ikke følger turtallet da! men eneste som kan gjøres er vel å ta av toppen å se da? eller vil jeg ikke kunne se noe derfra?

asdf
13/07/10, 17:49
Sånn lyd var det i ET motoren jeg og en kompis klaska sammen også. Den skulle bare vare en sommer så vi slapp nedi no fk stempler og råder (hadde de liggende "ferdig montert"). Oljetrykket var normalt, bilen gikk som den skulle, men hørtes ut som en diesel.

Blir lyden sterkere/svakere når motoren blir varm?

daols1
13/07/10, 17:51
skal stikke ut med en gang så skal jeg la motoren svive litt på utsia så kan jeg lage et nytt lydklipp... for jeg syntest at den lyden kom mye mere fram på film en i virkeligheten

daols1
13/07/10, 19:12
kan ikke si at lyden forandret seg noe nevneverdig ved økt temperatur nei.. har kjørt den driftsvarm nå men hjalp ikke noe

men en annen ting jeg fant ut var at over 1500rpm så var lyden borte.. hold skruhjern til toppen og mot øret og kunne ikke høre noe da.. Altså lyden er kun tilstede ved tomgang pluss minus

GMV
13/07/10, 20:09
Lyden høres ut som skjørtebank. Det kan være at det er for stor klaring til stemplene som får det til å bli sånn på lave turtall. Sjekka du honings klassinga på blokka, og er stemplene samme klassing D, C etc? Normalt sett så er det vanlig å borre blokka ved skifte av stempel.

daols1
13/07/10, 22:09
har hatt en mekaniker på besøk nå! han har ganske peiling på slike motorer. han lyttet til lyden vel og lenge å kom fram til at det var en ventil lyd som var ganske ufarlig som han sa..

Så tror jeg skal ta sjansen på å kjøre med den lyden, evt få tak i ny topp og sette i nye ventiler og styringer å sånt etterhvert!

Han mente på at iogmed at lyden var så klar så kunne den ikke kommet fra noe annet en ventiler hadde lyden vært mere "hol" så kunne det kommet lenger nedenifra!

Vet ikke hva dere mener om dette?

edit:

Borringen var c d d e

noe som tilsvarer

C: 95,999-96,009
D: 96,009-96,019
E: 96,019-96,029

og jeg bestillte std Mahle stempler til alle 4

vet ikke hva dimen på disse er noen som vet?

JEMracing
17/07/10, 12:18
Kan være noe som så enkelt som defekte gummi demperne under ventil tønnenen i toppen. Får da en klakke lyd ofte bare da ved kald motor. Litt snodig hvis lyden forsvinner etter 1500rpm da.Lett startet med varm motor?
Har du tatt komp test?
Lykke til!

GMV
17/07/10, 13:26
Vil nok fortsatt holde en knapp på skjørtebank jeg da. Det og forsvinner litt opp i turtall.

daols1
18/07/10, 23:33
kan ta få kjørt en komptest i morra den er ganske lettstarta både kald og varm men den sviver ikke på tomgang når den er varm.. kan kanskje være en ventil som er på trynet!

trostein
23/07/10, 01:01
hørest ut som knekt ventil løfter spør du meg:P
hadde akkurat samme lyden på en sierra vi holdt på med :(

daols1
23/07/10, 19:31
kan vel vidderlig ikke knekke noen ventilløftere her iogmed at kammen løfter ventilene selv uten løftere

ChrML
23/07/10, 19:38
Du fikk blokka kontrollmålt fø du satt sammen? Hvis en eller flere sylindere er litt for ovale eller at sylinderene var slitt litt for store så får stempla lov til å romstere litt og det blir skjørtebank igjen med engang.

Hvor lenge hona du? Honing er kun for å få siste overflatefinish på sylinderene. Man skal ikke prøve å hone vekk slitekanter eller hone opp og ned mange ganger.

Vanligvis så borer man opp til første overdim (0.25mm?) når man overhaler sånn som dette. Nettopp på grunn av at da starter man på 0 igjen uten slitasje og ujevnheter i sylinderveggene og man får korrekt stempel mot sylindervegg klaring hele veien. Da elimineres muligheten for skjørtebank.

daols1
23/07/10, 20:35
hona ikke lenge bare littegrann.. sjekka silynderene selv altså vedbodsmekk! ved å flytte en gammel stempelring nedover i silynderen og måle åpningen med bladsøker! Alt så greit ut! var ingen slite/vendekant på noen silyndere!

Har også tatt komptest i dag og da fikk jeg lest av 9,8bar på hver silynder noe som kanskje er litt lavt iogmed at den er nyoverhalt/malt?

skal prøve å ta av insugsslangen og trøkke på gassen! mens jeg tar komptest, er jo egentlig det man skal gjøre eller?

ChrML
23/07/10, 20:38
hona ikke lenge bare littegrann.. sjekka silynderene selv altså vedbodsmekk! ved å flytte en gammel stempelring nedover i silynderen og måle åpningen med bladsøker! Alt så greit ut! var ingen slite/vendekant på noen silyndere!

Har også tatt komptest i dag og da fikk jeg lest av 9,8bar på hver silynder noe som kanskje er litt lavt iogmed at den er nyoverhalt/malt?

skal prøve å ta av insugsslangen og trøkke på gassen! mens jeg tar komptest, er jo egentlig det man skal gjøre eller?
Men får vel ikke målt om sylinderen er oval med den metoden? Er vel derfor de bruker sånn sylindermåler. To sånne armer man stikker nedi som fjærer utover. Og måler litt forskjellige veier.

daols1
23/07/10, 21:36
du har et poeng der... men iogmed at det var budget motor så tok jeg en sjangse på at silynderene ikke hadde blitt ovale med fattige 200 000 på nakken eller hva mener dere?

Nå skal det nevnes at lyden er mye mere hørbar på filmen en den er i virkeligheten! kan såvidt høre den når motoren sviver har hatt noen folk til å høre på ulyden og de hører den ikke ved første forsøk!

og her er en video med skjørtebank http://www.youtube.com/watch?v=d_Zw4xJOZP8
synest ikke at min ulyd høres sånn ut hehe

men får kanskje plukke det fra hverandre igjen og ta en titt! blir det noen synlige merker av skjørtebank eller?

Testdriver
23/07/10, 22:12
Vil nok fortsatt holde en knapp på skjørtebank jeg da. Det og forsvinner litt opp i turtall.
Enig med deg der. Høres ut som skjørtebank der ja.

ArneR
24/07/10, 00:08
Du skal kople av coilledningen og holde gassen åpen når du tester kompresjonen ja.

daols1
24/07/10, 02:15
men visst det er skjørtebank ville det vidderlig vært dårlig komp eller?

ArneR
24/07/10, 04:50
Nei, det er jo ikke nede ved skjørtene det tetter..

daols1
24/07/10, 20:10
blir det noen merker på silynderveggene av skjørtebank eller må jeg ta ut stempler for å se det?

ArneR
24/07/10, 20:30
Skal vel ikke bli så mye merker i sylindrene, er mest stemplene som blir ripete, for de er jo aluminium.

daols1
25/07/10, 23:22
allright fanden ta da :P hehe men får ta det fra hverandre igjen å sjekke en dag! er litt arbete å få ut å inn motoren hehe. ganske trangt!