PDA

Vis full versjon : ABS/Antisladd feil



Tom K
17/03/17, 19:08
Her om dagen når jeg kjørte på jobb så kom det opp en feilmelding med ABS / antisladd service erfordras i displayet..etter et par mil så sluknet det igjen, når jeg skule hjem fra jobb så stod det antisladd utkopplad, denne feilen har kommet og gått den siste uka å ettersom jeg kjører på jobb 0400 på morran å kommer hjem ved 18-19 tiden så er det vanskelig å få lest av feilkoder, kan dette være noe så enkelt som en dårlig ABS sensor ?
Bilen er en 07 XC70

mathiasa96
17/03/17, 19:18
Abs sensorring på et av framhjulene mest sannsynligvis. Få lest ut feilkoder først eller bare sjekk begge framme. Er et vanlig problem på disse bilene. Det ruster på akslingen under sensorringen så sprenges ringen og blir for stor så sensoren måler feil og gir feilkode

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Tom K
17/03/17, 19:26
Det var noe sånt jeg regnet med...skal bytte skivene framme nå når sommerdekka skal på da får jeg ta en sjekk

4x4vinge
17/03/17, 22:47
Sjekk rattrulla bak rattet...sas hete rattmodulen. Er lik på 2005 og 2006 og 2007

Ludo
18/03/17, 01:36
Biltema har ABS-ringer, koster vel 80,- pr stk eller så - måtte kjøpe en her om dagen, funker finfint!

Svirre
18/03/17, 13:19
Dette er nok en abs-ring som har gitt opp, men en runde med VIDA vil gi et mye bedre svar på hva det kan være. Som nevnt; biltema selger sine for 80kr, så er en latterig sum for noe som fungerer bra.

Og nei, kontaktrullen som sitter på SAS er ikke like på alle facelift-bilene. Mener å huske det er 7-8 forskjellige versjoner ute og går. Her må du (etter min erfaring) ha samme delenr. på kontaktrullen på den du evt. bytter ut med, ellers får du kommunikasjonsfeil eller manglende funksjon i komponent.

4x4vinge
18/03/17, 17:54
Vist abs ringen foran er sprukket noe som er vanlig feil er feilkoden dær bestandig når du kjører

Tom K
20/03/17, 18:54
feilkoden kommer oftere når jeg spyler bilen...særlig hvis jeg spyler rundt calipper og bremseskive, og da kun på førerside foran

mathiasa96
20/03/17, 18:56
Er feil lampa/teksten der med en gang du starter motoren eller kommer den ikke før du begynner å kjøre?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Ludo
20/03/17, 19:28
Det kan jo også være selve ABS-sensoren som sitter påmontert spindelen som reagerer på fuktighet...

Svirre
20/03/17, 21:42
Derav VIDA ;) Det kan spare drg for mye tid og grubling.

Eller så kan du kjøpe en sensor fra feiltema, bytte den og se om det hjelper. Koster nok en 5-600kr, men det er en kjapp fiks.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

mathiasa96
20/03/17, 21:48
Derav VIDA ;) Det kan spare drg for mye tid og grubling.

Eller så kan du kjøpe en sensor fra feiltema, bytte den og se om det hjelper. Koster nok en 5-600kr, men det er en kjapp fiks.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hvis jeg skulle begynt å kjøpe noe uten å lese ut feilkoder ville jeg ha begynt med det billigste, som er sensorringen.. Hvis den ikke er gåen nå så kommer den til å ruste av før eller siden uansett

Svirre
20/03/17, 22:10
Hvis jeg skulle begynt å kjøpe noe uten å lese ut feilkoder ville jeg ha begynt med det billigste, som er sensorringen.. Hvis den ikke er gåen nå så kommer den til å ruste av før eller siden uansett
Basert på info og arbeidsmengde, så er ikke sensoren det værste å begynne med, men der er lurest å begynne med det billigste i de aller fleste tilfeller.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

FroBe
21/03/17, 09:00
Hvis ledningene og kontaktene til ABS-sensoren er uskadede så er sensoren ingen slitedel.

Sensorringen kan sprekke på grunn av rust eller skader. Ofte kan det være vanskelig å se sprekken i et av hakkene når den er skitten og står på bilen.

Selv fikk jeg feilmelding etter å ha demontert forstillingen. Da hadde jeg tatt vekk sensoren, og ikke rengjort monteringshullet før jeg trykket den på plass igjen.
Etter rengjøring av hullet for sand og skitt, og visuell inspeksjon at sensoren var montert skikkelig, så forsvant feilmeldingen.

Tom K
21/03/17, 20:32
Er feil lampa/teksten der med en gang du starter motoren eller kommer den ikke før du begynner å kjøre?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Det varierer litt, noen ganger kommer meldingen når tenninga blir slått på og andre ganger kommer den etter et par km, nå har den lyst konstant siden søndag men på vei hjem fra jobb nå i kveld så sluknet den igjen

Griffin
26/03/17, 21:03
Jeg har også fått denne feilen. Min kommer etter jeg kjørt en god bit helt fra det blå, sen pleier den forsvinne etter att man startat bilen noen ganger. Så kommer den tillbake igjenn.

Det som har skjedd noe før dette begynnte var att noenganger foran veibuler nå man bremser in så slår ABS inn veldigt lite. Akkurat som att det vore is framfør bumpen, føles veldigt likt men bara att den bara akkurat slår inn bittelitt og att det da ikke er glatt i det hele tatt. Det blir ikke noe ABS-rykk uten mer som en lett metallisk følelse.

Ideer basert på det? Ring/sensor/tannhjul?

SirOlsen
26/03/17, 23:00
Dette har jeg nettopp hatt. Var ABS ringen på høyre fremhjul som var sprukket. Det du beskriver er akkurat slik jeg opplevde det. Bytta ringen i går, og vips er problemet borte. :)

Griffin
28/03/17, 12:24
Låter jo helt supert. Er det denne til en v.70 2004 - Art.nr. 65620

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsestyring/ABS-giver/ABS-RING-2000034541/?artId=65620

mathiasa96
28/03/17, 12:50
Låter jo helt supert. Er det denne til en v.70 2004 - Art.nr. 65620

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsestyring/ABS-giver/ABS-RING-2000034541/?artId=65620
Ja

Griffin
28/03/17, 19:56
Jeg klarte ikke få av den understa bolten for å komme åt ringen, den satt for hart. Får kjøre en økt imorgen det ble for seint å banke hart på parkeringen mellom blokkene.

Men vil hele greie sprette ut når jeg tar ut de 2 boltene? Alltså er det stor kraft bak her, risiko for skade hvis man ikke er forsiktig? Det er vel en del spenn fra lenkearmene?

SirOlsen
30/03/17, 00:21
Om det kan være til noe hjelp, så fulgte jeg akkurat denne oppskriften (video i lenken). Gjorde alt bortsett fra å løsne og bytte hjullageret, som gjøres i denne filmen.
Det er overraskende enkelt i grunn. Ser værre ut enn det er. Men første gang man gjør det, er man naturlig nok litt ekstra forsiktig. Jeg hadde gjort det en gang før for ca 1 år siden, og nå gikk det som en drøm.

https://www.youtube.com/watch?v=E0fUKY9Far0

Griffin
31/03/17, 14:21
De 2 boltene der han sier att man skal bruke dor. Jeg får ikke ut den nederste selvom jeg slår med hammer. Virker som det sitter i spenn.
Har sprayet i 2 dar men det går ikke.

Griffin
11/04/17, 18:19
Bare sånn for å dokumetere......jeg måtte bytte ytre drivledd for en annen feil og da falt abs ringen av og det sitter jo en ny på den nye delen så det var ju flott.

Feilen ble borte etter byttet så dette var mekanisk feil og ringen som var ødelagt. Ingen mere rare metalliske følelser og ingen mere feilmeldinger.