PDA

Vis full versjon : Feil i tilhengerkontakten



frankja
17/03/17, 01:28
Hei,

Har akkurat hatt min gode gamle Volvo 850 95 modell på EU-kontroll. Der ble det påpekt at tilhengerens elektriske forbindelser ikke fungerer og må fikses. Kjøpte en sånn tilhengerkontakt tester på Jula og det viser seg at det ikke er noe liv i tåkelys-ledningen i hengerkontakten (Blå ledning). Jeg skiftet hele tilhengerkontaken, da denne ikke akkurat så vakker ut inni, og håpte det ville løse problemet, men dengang ei.

Er det noen plass jeg kan få tak i den andre enden av tåkelysledningen for å sjekke at det ikke er brudd noen plass? Er det andre "lett fikselige" ting som kan være galt?

Takk for svar

Svirre
17/03/17, 12:26
Hvis du går inn nede i D-stolpen på førstesiden, så tror jeg kabelmatten kommer opp der. Da kan du følge den blå ledningen og se hvor den fører deg. Skal være kabelskokoblinger på pæreholderen til baklysene hvor hengersignalene kommer fra.

Ofte tas denne av da noen gir konstantstrøm (for lading av batteri i f.eks. campingvogn).
Så lenge den fungerer på en eller annen måte, så skal det være godkjent. Den er ikke dedikert til tåkelys, men brukes mest til det.
Om du bruker den til tåkelys, ryggelys, lading etc, så skal det godkjennes.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jerognal
20/03/17, 21:12
På vår gamle v70 var det korrodert i en skjøteplugg inni bilen bak. Følg hengerkabelen inn i bilen. Mener å huske det var helt bak på høyresiden nedi brønnen. Var fuktig der og kontakten var råtnet vekk. Klippet og skjøtet så virket alt på hengerkontakten.