PDA

Vis full versjon : V70 turbo, motor død?



Hugo
15/03/17, 21:06
Starta bilen idag når jeg skulle en liten tur i butikken, da var det en voldsomt høy tikkelyd i den (Den har hatt liten tikkelyd en stund), men kjørte likevel til butikken (Ca 1 km) på vei tilbake lå jeg i omtrent 60 og rolig på gassen, da sa det bare bang og motor stoppet med en gang. Er det dette man kaller rådebank? Kan vi konstantere at motor er død?

Takk på forhånd.

mrstfu
15/03/17, 23:13
Får du start på motoren?

Hugo
16/03/17, 11:41
Overhodet ikke, kommer kun ETT bittelite klikk.

mrstfu
16/03/17, 11:51
Kan likegreit være starteren som har gått da. Om du får strøm frem til starteren og den kun sier klikk, er nok starteren eller innslaget dødt. Om motoren har skjært seg katastrofalt og fullstendig satt seg, vil ikke starteren klare å dra noe rundt, men du bør høre mer enn et klikk da. Ingen varsellamper? Oljenivå?

Hugo
16/03/17, 11:58
Starteren kjøpte jeg faktisk ny for ca 6 mnd siden og den ble byttet på verksted, så rart om den skal kvelde såpass fort og ville da motoren bråstoppet slik den gjorde under kjøring? Ingen varsellamper og oljenivået har jeg ikke sjekket etter dette, men sjekket det for 2 uker siden og da var det bra.

mrstfu
16/03/17, 12:11
Nei, motoren ville ikke stoppet sånn uten videre, men uten mer feilsøking og forsøk er det vanskelig å stille en diagnose. Om du setter bilen i fri og tar av høyre forhjul bør du komme til veivakselen på motor, som du kan prøve å spinne rundt med en latmann. Da finner du hvertfall ut om motor har satt seg.

Tikkelyder er sjelden eneste ulyd før motorras, dette er gjerne slitte ventilseter eller ventiler. Sier ikke at motoren din er i fin form, men det er vanskelig å si hva som er gslt uten mee informasjon. Dog tror jeg ikke starteren din står stille på grunn av motorras, i så tifelle er det på grunn av feilkode som burde tent varsellampe. Svirre, noen ideer?

Svirre
16/03/17, 12:20
Først ville jeg målt spenningstapet på batteriet mens nøkkelen vris om. Hvis spenningen holder seg uendret eller ikke overstiger noen få volt i endring, så er det enten dårlig jording eller defekt innslag på starteren.
Hvis spenningen detter med 2-5V, så har enten starteren eller motor låst seg. Det skal svært mye til at motor har låst seg på en eller annen måte, noe jeg ikke mistenker her.

Selv om startren er ny, er den ikke fritatt fra å feile.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

turb00le
16/03/17, 12:24
Du må nesten sjekke litt først:
-Ta av dekselet til regreima, sitter den der den skal og ser den ok ut?
-Kan motoren roteres i det hele tatt? Prøv enten å sett den i ett høyt gir og dytt eller med pipe og latmannsarm på reimhjulet.
-Var det nok olje på motoren når det skjedde? Tapp olja og se etter metalspon.
-Skru ut pluggene og kikk nedi med lys, skal bare være sotfarget og evt litt blank flate på stemplene.

Jeg tipper det er en av disse tingene:
-Regreima har gått og du har ventilsalat.
-Tom for olje så den har skjært seg.
-Ventilløfter som har låst seg så ventilen ikke har lukket og ført til ventilsalat.

Hugo
16/03/17, 12:28
Takk for gode tips! Skal se hva jeg får til, og kommer tilbake med svar :) Er dog autolat så får ikke trillet den igang.

Svirre
16/03/17, 13:34
Når jeg faktisk leser hva du har skrevet i førsteposten, så holder jeg mer på motorras enn starterfeil. Refererte egentlig bare over innlegget mrstfu hadde tagget meg.

Skal jeg være ærlig, så høres dette nesten ut som registerras. Sjekk opp dette først.

Målinger på starteren trengs nok ikke hvis det sier 'bang' under kjøring ;)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hugo
16/03/17, 20:03
Jeg også heller mot motor ras selv. Registerreim med strammehjul ble også byttet ifjor, ikke mer enn 10 tusen km siden engang og ble også gjort på verksted. Men skal se om jeg får tatt av dekselet å sjekket i marra, det er vel bare å ta av dekselet så ser man vel det med en gang?

Svirre
16/03/17, 20:10
Jeg også heller mot motor ras selv. Registerreim med strammehjul ble også byttet ifjor, ikke mer enn 10 tusen km siden engang og ble også gjort på verksted. Men skal se om jeg får tatt av dekselet å sjekket i marra, det er vel bare å ta av dekselet så ser man vel det med en gang?

Det øvre registerdekslet er bare ta bort, så kommer du til 80% av reimsystemet. Du vil se fort om reima er slakk, fliset opp eller om det kan ha lekket olje ned på reima slik at den har glidd over 2-3 tenner.

Hugo
17/03/17, 11:55
Kan ikke se noe galt ved registeret.

Filmet hvordan det høres ut når jeg vrir på nøkkelen (Merk jeg vrir nøkkelen på nytt for hver gang lyden kommer)

https://youtu.be/mqRCONqCFGQ

Svirre
17/03/17, 12:06
Sjekket du merkingene på veiv og kamakslene? Går det rundt når du prøver å dra motoren rundt?

Slik det høres ut som meg, så slår starteren inn på tannkransen, men det er noe som fysisk holder igjen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hugo
17/03/17, 12:22
Vet ikke helt hvor jeg skal se veiv og kamakslene. Men ingen av tannhjulene ved registeret går rundt når jeg forsøker å dra igang motor.

Svirre
17/03/17, 12:39
Vet ikke helt hvor jeg skal se veiv og kamakslene. Men ingen av tannhjulene ved registeret går rundt når jeg forsøker å dra igang motor.
Det er fordi motor/veiv ikke går rundt...

Du må av med multireim, jekke opp bilen og ta av høyre framhjul. Da kan du brette vekke en liten del av innterskjermen slil at du kommer til veiva. Helt sikkert bretta vekk tidligere pga. registerreimsskifte.
Du bruker latmann og 2 lange forlengere for å komme til veivmutteren. Mener å huske at det er 27mm på denne, men mulig at det det er 30mm.

Forsøk å snu veiv MED klokka. Hvis det ikke går, så forsøk å vri litt motsatt. Går det bra mot klokka og det stanger når du vrir med klokka igjen, så ha du erklært at motoren har hatt et ras.

Hvis den sitter helt fast uansett hvem vei du forsøker å vri, så kan den ha skjært seg.

Uansett syns jeg dette høres arbeidssomt ut (les:motorbytte).

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Daniel V
17/03/17, 17:07
Utifra det du beskriver, og videoen du har lagt ut, så blir jeg veldig overrasket om det ikke er motorras. Det positive er jo at det kryr av motorer til disse, og de er ikke så vanskelige å bytte :)

Hugo
17/03/17, 17:42
Bilen har blitt kjørt med høyt ladetrykk en stund så går egentlig for motorras, orker ikke sjekke flere ting. Så bare ta kontakt om noen trenger deler av en 1998 V70 2.5 Turbo Automat (Sølvgrå)

Daniel V
17/03/17, 21:34
Er denne DJ-registrert? :)

Hugo
18/03/17, 13:47
Stemmer det. Tidligere Volvonikko sin, men har gått i Fredrikstad siden Jan/Feb 2016 :)

Daniel V
18/03/17, 13:50
Har du sett. Den bilen skrudde jeg endel på mens Nikko hadde den. :)

Hugo
18/03/17, 14:02
Ja, den var strøken den gangen han hadde den (Har fått bilder av han). Dessverre var ikke ho eldre damen som kjøpte den av han like nøye med bilen, så når jeg fikk den var det en del bulker, riper og ikke tatt en eneste service på den. Så det første jeg gjorde var å ta en stor service på motor.

Daniel V
18/03/17, 14:05
Ja, den var strøken den gangen han hadde den (Har fått bilder av han). Dessverre var ikke ho eldre damen som kjøpte den av han like nøye med bilen, så når jeg fikk den var det en del bulker, riper og ikke tatt en eneste service på den. Så det første jeg gjorde var å ta en stor service på motor.

Strøken vil jeg absolutt ikke si den var, men den var ganske bra, bortsett fra at den var ganske rusten den gangen også (2011/2012) :) Mekanisk var den veldig bra. :)