PDA

Vis full versjon : Hvordan virker AWD på XC70?



Viking80
14/03/17, 19:26
Satte meg nett "fast"ute på vått gress med vår XC70 2014. Er fra før vant med en Kia Sportage med Diff Lock-knapp. Da går alle hjulene rundt uansett.

I stad så var det bare forhjulene som gravde seg ned i gjørme. Bakhjulene/bakken det så helt fin ut.

Er det slik det skal virke?

Oppfølgingsspørsmål: virker AWD i revers?

På forhånd takk for innspill!

VOSSINGEN
14/03/17, 23:51
Svaret er nei.. bakhjulene skal koble seg inn ved anntydning til hjulspinn på forhjulene.. Det diskuteres i ymse forum at haldex5 kobler inn treigere enn haldex4. Haldex5 skal være "enklere" og billigere enn haldex4. Mangler oljefilter f.eks.

(Ps. Mitt svar er basert på ukyndig synsing om ting eg ikkje kan)

Arnt
15/03/17, 07:13
Kanskje fått feil med systemet og det ikke virker? Enklest å sjekke det ved å prøve å ta løs i en isete motbakke. Opplevd det selv på ettpar biler.
Ja det fungerer på samme måte i revers som forover.
Om alt er ok så skal den dra på alle 4 fra start,men trenger ofte litt turtall før hele "kostespinneriet" drar max.
Om du går inn i menyen under "My car" og skrur av DSTC så kobles antispinn ut,og du kan regulere mer med gasspedalen. Antisladd systemet er da også utkoblet da sålenge du gir gass,med en gang du slipper gasspedalen så kobler antisladd inn igjen. Lykke til.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Viking80
15/03/17, 08:59
Takk for innspill. Jeg skal følge med og følge opp når anledningen byr seg.

kospaang
15/03/17, 12:32
Rulletester:
https://www.youtube.com/watch?v=GJ7FksvH1fg
https://www.youtube.com/watch?v=CQPNH4XRbWA
https://www.youtube.com/watch?v=tpp5tW71qYI

Oscar
15/03/17, 13:06
[QUOTE=Viking80;1042693]Satte meg nett "fast"ute på vått gress med vår XC70 2014. Er fra før vant med en Kia Sportage med Diff Lock-knapp. Da går alle hjulene rundt uansett.

I stad så var det bare forhjulene som gravde seg ned i gjørme. Bakhjulene/bakken det så helt fin ut.

Er det slik det skal virke? Har du automat? Har en xc 70. 2013. Awd, auto, polestar. Har ikke opplevd slik, du har en bakke funksjon du kan bruke hvis det er ille glatt. Da må automat gear i 1gear manuelt, trykke inn knappen, da reager den lite på gassen, men føler seg frem slik at den ikke spinner. Det fungerer opp til 8km, tror jeg det var.

Stig-Arne
15/03/17, 16:09
Satte meg nett "fast"ute på vått gress med vår XC70 2014. Er fra før vant med en Kia Sportage med Diff Lock-knapp. Da går alle hjulene rundt uansett.

I stad så var det bare forhjulene som gravde seg ned i gjørme. Bakhjulene/bakken det så helt fin ut.

Er det slik det skal virke?

Oppfølgingsspørsmål: virker AWD i revers?

På forhånd takk for innspill!

Nei, er ikke slik det skal virke.

MEN, bilen har ingen differensial lås, den bruker bremsene til å bremse ned hjulet som spinner, som igjen da overfører kraft til det andre hjulet. Dette medfører at man må bruke mye gass for å få kraften overført.
Men uansett, så skal du se ett av bakhjulene gå rundt. Gjør du ikke det, så har du enten kjøpt en FWD XC70, for de finnes de også, eller så har du feil på systemet.

Og JA, systemet fungerer akkurat like godt bakover som forover.

Viking80
15/03/17, 16:14
Takk for tips, Oscar.

Ja automat og Polestar her også.

Det er altså slik at bakkeassistenten også virker i oppoverbakke?

I går forsøkte jeg ikke å skru av eller på noe som helst i bilen. Glemte at det kan være lurt å skru av traction Control og den slags.

Stig-Arne
15/03/17, 16:16
Er ikke nødvendig å slå av DSTC. AWD skal du ha uansett. Eneste gangene det kan være kjekt å slå av DSTC er om du kjører i mye sørpe eller løs sny hvor bilen trenger å jobbe å få lovt å spinne litt.

Viking80
15/03/17, 16:24
Nei, er ikke slik det skal virke.

MEN, bilen har ingen differensial lås, den bruker bremsene til å bremse ned hjulet som spinner, som igjen da overfører kraft til det andre hjulet. Dette medfører at man må bruke mye gass for å få kraften overført.
Men uansett, så skal du se ett av bakhjulene gå rundt. Gjør du ikke det, så har du enten kjøpt en FWD XC70, for de finnes de også, eller så har du feil på systemet.

Og JA, systemet fungerer akkurat like godt bakover som forover.

Jeg skjønner.

SÃ¥nn for ordens skyld.....

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/563.jpg

Stig-Arne
15/03/17, 16:27
Har faktisk vært borti at verksted har glemt å sette i boltene til mellomakslingen. Kan jo være verdt å sjekke

Alfs80
15/03/17, 17:09
Viking ligger under bilen nå for og se at verkstedet har glemt sette i boltene😀

Alfs80
15/03/17, 17:40
Viking ligger under bilen nå for og se at verkstedet har glemt sette i boltene😀

Oscar
18/03/17, 00:28
Ja, bakkeassisten virker på flatmark og oppoverbakke og.

Stig-Arne
25/03/17, 08:56
Ble du noe klokere på AWD systemet?

Viking80
25/03/17, 10:29
Ble du noe klokere på AWD systemet?

Ja har bare glemt å skrive om det her. Etter litt frivillige og ufrivillige tester er det ingen tvil om at det fungerer! [emoji2]