PDA

Vis full versjon : S60 oljeskift



Jimah93
14/03/17, 16:11
Heisann! Tenkte å skifte olje på min s60 2.0t 2002 mod. Og lurte litt på hvordan olje dere anbefaler? Den har rulla 300k.
Har tidligere brukt Elf olje men har hørt at Castrol magnatec er det beste for rekkefemmerne. Isåfall hvilken anbefaler dere?

Erlend
14/03/17, 22:20
Magnatec C3 5w40 gikk hvertfall knallfint på gamle 850n med over 350k på telleren. Så jeg ville anbefalt den.
Hvordan er oljeforbruk og svetter den?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Rcar
15/03/17, 08:59
Heisann! Tenkte å skifte olje på min s60 2.0t 2002 mod. Og lurte litt på hvordan olje dere anbefaler? Den har rulla 300k.
Har tidligere brukt Elf olje men har hørt at Castrol magnatec er det beste for rekkefemmerne. Isåfall hvilken anbefaler dere?

Oljer ja; der kan man få mange svar....
* Det smarteste er å gå for en bra olje, og dem er det flere av.
- Personlig mener jeg at jo eldre og lengre bilen har gått; jo bedre olje bør den ha....
(Da en slitt motor havarerer mye lettere enn en nybygget motor)

Nevner noen gode oljer som greit går på din Volvo S60
Titan GT1 Pro C-3 5W-30
Castrol EDGE Titanium FST 5W-30
Mobil 1 ESP FORMULA 5W-30
Liqui Moly TOP TEC 4200 5W-30
Shell Helix Ultra Professional 5W-30
Motul 8100 X-clean PLUS 5W-30

* Bruk et kvalitets filter, kanskje alltid tryggest med originalt oljefilter. (Dog er det noen produsenter som faktisk leverer bedre; f.eks Royal Purple)

# Skal du ha bilen lenge, anbefales kanskje en motorrens før skifte til ny olje.
- F.eks Liqui Moly Pro-Line Motorspyling, eller QMI motorrens fungerer bra.

Og svetter den litt, anbefales et additiv som myker opp gamle simringer i den nye oljen. (Men ikke tettningsmasser)
- F.eks Liqui Moly Olje Lekkasje Stopp, eller Powermaxx sin Nano Motor intern tetting og beskyttelse fungerer godt.

Har du litt ulyder/tikkelyder i motoren, kan disse fort vekk forsvinne helt ved bruk av ekstreme friksjonshemmere som;
- Liqui Moly CERA TEC, eller QMI motorbehandling (samt gir både sprekere bil og lavere forbruk)

* Alle nevnte anbefalinger er produkter jeg selv har brukt flere ganger på disse motorene. Utelukkende med positivt og merkbart resultat.

PS: Aldri bruk additiver som endrer oljens egenskaper/viskositet. Ved høyt oljeforbruk - gå da heller for en litt tykkere olje.
(Nevnte additiver derimot skal fungere fint med alle nevnte oljer)

I og med at bilen begynner å bli gammel og den ikke er like ren innvendig lenger - anbefales oljeskift min 1 gang per år og maks 7500 km (uansett hva som står i instruksjonsbok og på oljekannene)
- Personlig skifter jeg alltid 2 ganger per år (uavhengig av km, men maks 7500 km mellom hver) på mine Volvomotorer.
(Tar du ved oljeskift innvendig motorvask og da evt også en motorbehandling; er dette noe du slipper å gjøre på lenge etterpå)

Er du opptatt av økonomi oppi dette; anbefaler jeg deg å sjekke litt priser. Prisene varierer kraftig.
- F.eks kan du med litt sjekk først få topp olja til Castrol (Edge) til 500,- per kanne istedenfor 1000,-



Mvh
Rcar

jerognal
15/03/17, 13:41
Klapper for siste taler. Innvendig motorrens og QMi oljetilsetning har jeg brukt hele mitt syndige liv på alt jeg har av motorer. Anbefales. Og ikke hør på de som predikerer lange oljeintervaller med super duper rallye ss gt olje som holder 30.000 km. BULLSJITT! Skift hver 10.000 og motoren din varer lenge.
Hva oljen heter betyr nada. Så lenge den er god nok og du skifter ofte så kan merkeforhandlere si hva de vil...

Leste en artikkel fra en oljeingeniør som analyserte oljer. Fasit var at etter 15.000 KM var det nada igjen av de gode stoffene i oljen. Uansett merke og pris!

Sjekk ut priser på Motorolje.no. Kjøp i 20 ltr. dunk. Leveres rett på døren. Pris er inkl. alt. Kjøper derfra sjøl.