PDA

Vis full versjon : Motor går på 2-3 sylindere



franknergaard
12/03/17, 19:59
V70n D5 163hk 2004 mod.

Det hele startet når jeg skulle starte bilen igjen etter å vært inne for å fylle kaffekoppen.
Startet opp bilen og hører med en gang en lyd som kan minne kraftig ventiltikking. Denne ble borte etter ca. 20 sekunder på tomgang.
Kjørte videre men oppdaget at kreftene var kraftig redusert og den lille ulingen som kommer fra turboen var borte. Å få motoren noe særlig over 2500 omdr. gikk ikke.
Fikk haltet meg til jobben, men et lite stykke før begynte den ene sylinderen etter den andre å falle ut og i tillegg ga bilen fra seg veldig mye røyk fra eksosen.

Det som er gjort i etterkant er:

- To injektorer er skiftet
- LMM er byttet
- Det er tatt diagnose uten at denne sa noe konkret. Ga bare mulige feil.

Bilen er gått 180.000

Noen teorier?

4x4vinge
13/03/17, 00:36
Håppa over på registret. Sjekk taiminga på register

jerognal
13/03/17, 07:50
Eksakt samme skjedde med vår 2003.
Følgende ble byttet før motoren gikk:
Dyser, framre motorfeste, LMM og varmeelement veivhusventilasjon. Tror jeg ble lurt litt av verkstedet, for varmeelement var det siste som ble byttet før motoren gikk igjen, og trolig var det dette som nektet motoren å gå. Hadde lønt seg for meg den gang å sette bilen til Volvo for feilsøking.
Jeg og måtte halte bilen lang vei hjem. Mulig dette tok rotta på dysene....

franknergaard
13/03/17, 11:47
Håppa over på registret. Sjekk taiminga på register

Det er gjort. Alt stemmer der.

franknergaard
13/03/17, 11:49
Eksakt samme skjedde med vår 2003.
Følgende ble byttet før motoren gikk:
Dyser, framre motorfeste, LMM og varmeelement veivhusventilasjon. Tror jeg ble lurt litt av verkstedet, for varmeelement var det siste som ble byttet før motoren gikk igjen, og trolig var det dette som nektet motoren å gå. Hadde lønt seg for meg den gang å sette bilen til Volvo for feilsøking.
Jeg og måtte halte bilen lang vei hjem. Mulig dette tok rotta på dysene....

Hvilket varmeelement er det snakk om?

mrstfu
13/03/17, 12:04
Hva sa diagnosen, selv om du ikke tolker det til å være konkret? Hva slags apparat ble brukt til diagnoseringen?

franknergaard
13/03/17, 12:46
Hva sa diagnosen, selv om du ikke tolker det til å være konkret? Hva slags apparat ble brukt til diagnoseringen?

Hehe....nå spør du vanskelig. Det er systemet som Würth bruker og jeg husker ikke konkret hva som kom frem ettersom det ikke var jeg selv som tok diagnosen. Men bilen har også vært en tur hos Mekonomen (ligger i samme bygg hvor jeg har bilen stående, derav praktisk) og fått de til å se på det. De kom frem til litt ymse som sier at det kan være injektorer, LMM og annet som er relatert til motorstyringen.

mrstfu
13/03/17, 13:18
Sier ikke at det er slik, men flere ganger hører vi om, og opplever vi, at generisk diagnoseustyr enten gir feil avlesning, eller ikke klarer å lese de Volvospesifikke kodene. Som sagt, Wurth sin er sikkert god kvalitet, men merkeverksted har gjerne god kompetanse på akkurat det systemet bilen din bruker, derfor er de gjerne å foretrekke.

Uansett hva de bruker av utstyr synes hvertfall jeg at avlesningsresultatet burde printes ut og leveres deg som kunde, slik at du kan ta det med deg videre om nødvendig.

Hvor i landet holder du til? Kan peke på flere dyktige merkeverksteder på Østlandet, i tillegg har betalende medlemmer en hyggelig rabatt på Bilia over hele landet.

franknergaard
13/03/17, 15:44
Sier ikke at det er slik, men flere ganger hører vi om, og opplever vi, at generisk diagnoseustyr enten gir feil avlesning, eller ikke klarer å lese de Volvospesifikke kodene. Som sagt, Wurth sin er sikkert god kvalitet, men merkeverksted har gjerne god kompetanse på akkurat det systemet bilen din bruker, derfor er de gjerne å foretrekke.

Uansett hva de bruker av utstyr synes hvertfall jeg at avlesningsresultatet burde printes ut og leveres deg som kunde, slik at du kan ta det med deg videre om nødvendig.

Hvor i landet holder du til? Kan peke på flere dyktige merkeverksteder på Østlandet, i tillegg har betalende medlemmer en hyggelig rabatt på Bilia over hele landet.

Holder til på Ski.
Planen nå er å få bilen til Bilia der og la de se på den.

mrstfu
13/03/17, 17:52
Om du har tid og mulighet vil jeg anbefale G. Gustavsson & Sønner på Bjølsen i Oslo, eller Jensen & Scheele i Halden, begge to gir rabatt til medlemmer, og får kun positiv tilbakemelding fra kunder som nevner de her inne.

Ludo
15/03/17, 19:28
Jeg opplevde noe liknende for en tid tilbake - Vestfold Elektrodiesel bytta ut røret til CommonRail'en da denne lakk som ei sil... Alt ok etter det!

franknergaard
25/05/17, 20:01
Feilen er funnet.
Holderne til ventilløfterne ved sylinder en er sprukket og defekt. Da blir det bytte av motor.