PDA

Vis full versjon : V70 2001 rister periodevis, hjelp!



AndersW
08/03/17, 17:45
Jeg har en V70 2,4s automat som har gått 230000km. Av og til, som regel mens jeg holder 70-80 km/t og jevn fart begynner bilen å riste. Først svakt ala kast i et dekk, men det blir verre og verre helt til det rister i hele bilen omtrent som om jeg kjører på midtstripa. Dette gir seg dersom jeg stopper farten helt, lar den stå i D og stopper kun så hjulene står i ro, for så å kjøre videre. Kraftig nedbremsing eller manuell giring hjelper ikke. Dette kan forekomme en gang pr mnd eller flere ganger i uken eller som i går, tre ganger på samme tur. I dag merkes ingenting. Ristingen gir seg også av seg selv om jeg bare kjører lenge nok. Jeg har hatt bilen på verksted to ganger for å sjekke dette, men da virker selvsagt bilen helt fint.

Dette er likt på både sommer og vinterdekk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alfs80
08/03/17, 19:08
Er dekka dine fra 2001 som bilen så har du synderen der

AndersW
08/03/17, 20:11
Det er som sagt likt på vinter og sommer, og dekkene er langt nyere enn bilen. Jeg vil dessuten tippe at bilen da hadde ristet hele tiden og ikke kun en gang hver 14 dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ludo
08/03/17, 20:18
Det kan tenkes at problemet ligger i hjullager eller i en drivaksel...
Jeg har samme problem selv, skal bytte begge hjullagrene foran til helga siden mine symptomer er litt annerledes enn dine.
Jeg opplevde det samme på en annen bil for en tid tilbake, der ble problemet løst med bytte av drivaksel på den ene siden....

AndersW
08/03/17, 20:21
Det kan tenkes at problemet ligger i hjullager eller i en drivaksel...
Jeg har samme problem selv, skal bytte begge hjullagrene foran til helga siden mine symptomer er litt annerledes enn dine.
Jeg opplevde det samme på en annen bil for en tid tilbake, der ble problemet løst med bytte av drivaksel på den ene siden....

Ang hjullager så vil jeg tro det hadde blitt verre i løpet av et år, men drivaksel kan være et godt tips. Ristingen avtar ikke ved å sette giren i N. Det er så rart at jeg kan kjøre mange mil uten å merke noen ting, og symptomene kan dukke opp i jevn fart uten nevneverdig pådrag.


Sent from my iPhone using Tapatalk