PDA

Vis full versjon : 1999 v70 med defekt pcv ventil



Jensh
07/03/17, 00:15
Hei! Jeg har en 1999 v70 med 2.5l 20v (motorkode b5254s) som jeg lurer på at pcv ventilen er ødelagt på.

Var plaget for ett par år siden med at bilen kvelte seg selv av og til og tilslutt gikk den i nødmodus. Fikk etter mye hodebry konstatert at det var gasspjeldet som hadde tatt kveld og fikk skiftet dette.
Da gikk bilen fint og flott i vel over ett år.

Så får en par måneder siden tok bensinpumpereleet kveld og etter jeg hadde skiftet det startet problemet. Etter det så syntes jeg bilen gikk veldig lavt på turtall ved oppbremsing, faktisk helt ned i 400 O/m.
Ved total stopp og under pådrag oppfører bilen seg normalt.

Jeg begynte å tro att det brukte gasspjeldet jeg hadde kjøpt var defekt og bestemte med derfor at jeg skulle skru av innsuget og sjekke det.

Når jeg tok av slangen som er koblet på gasspjeldet så jeg at det hadde lagt seg ett lag med en kremakrig substans med kaffe latte farge i slangen mellom gasspjeldet og luftfilterboksen og det kunne se ut som det kommer fra det lille røret som går ut fra mitten på slangen å går inn under innsugs manifoilen.

Aller først trodde jeg at det kanskje kunne være topp pakningen som har røket men jeg fant ingen kremaktig substans på peilepinnen, og etter å ha rengjort innsuget og gaspjeldet etter beste evne startet jeg opp motoren for og lukte om eksosen luktet søtt, noe den ikke gjorde, så jeg tror ikke topp pakningen er gåen.

Men etter å ha rengjort innsug og gasspjeld gikk motoren bedre ved oppbremsing i en par dager før det nå er tilbake med samme symptomer.

Har lest litt opp på forskjellige forum om pcv ventilen og hva den gjør og tror selv at det er den ventilen som kommer inn midt på innsugsslangen og mistenker at det kan være synderen som har fylt innsuget mitt med latte farget krem, og lurer derfor på om det er noen som vet/ har vært borti dette selv? Lurer også på om en gåen pcv ventil da kan skape lavt turtall ved oppbremsing, eller om det i tillegg er gasspjeld nr.2 som er på vei og ta kveld?

Kan nevnes at jeg har en bluetooth obd2 kontakt og en app som gir meg generiske feilkoder, og den har gitt med feilkode på o2 sensor 1 og 2, og jeg har lest at feil på pcv ventil kan skape disse feilene!

Håper på svar :)

gswede
09/03/17, 01:56
"kaffe latte" er nøyaktig hva du skal se her, PCV = Positive crank case ventilation. Når motoren blir varm fordamper vann i olja, vann er et biprodukt av forbrenning, mesteparten forsvinner med eksosen men pga av blowby på stempelringene så vil det alltids samle seg litt vann i veivhuset.

Høres ut som om PCV systemet ditt fungerer fint.

Om du skulle se kaffe latte på peilepinnen er dette et tegn på mye småkjøring, motoren trenger arbeidstemp over litt tid for å holde tritt med å få fordampet ut akkumulert vann i olja.

Tviler dermed på at feilen din er relatert til veivhusventilasjonen. Sjekk for enkle ting som vakumlekkasje, eksoslekkasje før sensor og tenningsdeler samt jordingspunkt.