PDA

Vis full versjon : Periodevise startvansker S60 -01



Erlalv
06/03/17, 12:50
Jeg har en S60 2.0t som jeg ikke helt klarer å finne ut av. Den starter stort sett hver dag, men innimellom velger den å ikke starte. Det virker som det er noe ifht blandingen luft/bensin, da den starter, går i 1-2 sekund, før den stopper. Dette har hendt 4 ganger. Første gangene startet den igjen senere på dagen, men med feilmelding på luftmassemåler. Denne ble byttet og feilmelding slettet.
For en uke siden var det samme visen om igjen, startet, gikk i to sekunder, så ble den "kvelt". Den ville ikke starte senere på dagen heller. Jeg fylte på en dunk med bensin, i tilfelle måleren der kunne være defekt, og bilen startet på første forsøk. Jeg kjørte og fylte tanken helt opp for å se om det var noe så banalt som tom tank, men det stoppet på 50l (+ de 4 fra kannen) Så når tanken er 70l sku det jo ha vært tilstrekkelig med bensin igjen..
Jeg hadde den inne til feilsøking i dag på verksted, og de fant ingen feilmeldinger, eller feil for den saks skyld.

Så mitt spørsmål er da, er det noen som kan ha en idè på hva dette kan være? Det kan nevnes at temperatur og vær har vært standard vestlandsvær, plussgrader og regn..

På forhånd takk!

Mvh Erlend

Svirre
06/03/17, 13:00
Går bensinpumpa? Du skal høre den om du vrir over til pos. II før du starter. Den skal også stoppe etter å ha bygget opp trykk etter ca. 5-10 sek.
Det kan også være lurt å få lest ut noen feilkoder med Volvo sitt feilsøkningsverktøy VIDA. Mange 3. parts feilkodelesere takler ikke alltid alle feilkoder på Volvo. Hvis du har vært der, så overse det jeg skrev.
Høres dog ikke ut som om det er noen teknisk feil med sensorer, men det er mange koder som lagres selv om DIM ikke viser dem.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Erlalv
06/03/17, 20:51
Jeg antar at det er bensinpumpen jeg hører, er ikke den en forutsetning for at bilen skal starte? Det var nå 4 gangen på ca 5 mnd at den ikke startet..
Jeg var på et automester-verksted i dag, usikker på hvilke feilkodelesere de har.. jeg var på Volvo-verksted første gang, da jeg fikk feilmelding på LMM, som jeg byttet etter første gang den ikke startet. Fikk og feilmelding på temp. føler i januar, forrige gang den lot vær å starte.. begge deler
jeg merker og at når jeg bremser ned, så faller turtallet til ca 500' før den "henter seginn igjen" og blir stabil.. (er automatkasse btw)

Svirre
06/03/17, 20:57
Det høres litt LMM-aktig ut, samtidig som du har ETM i det tidsrommet som har mange problemer.
Hvor har du kjøpt LMM du byttet sist?

Automester bruker ikke VIDA.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Erlalv
06/03/17, 22:33
LMM kjøpte jeg brukt fra hugger. Byttet den selv, og fikk nullstilt feilmelding på Sjekkpunkt-verksted. Det kom ikke feilmelding på LMM andre gang jeg var på Sjekkpunkt-verkstedet, da fikk de kun feilmld. på temp.føler. Det var heller ikke feilmelding i dag hos Automester..

Svirre
06/03/17, 22:58
Det er her VIDA kommer til sin fordel. Da har mekanikeren mulighet til å sjekke alt på bilen din. Det gjelder absolutt alle feilkoder, sanntidsverdier etc. Jeg tror det kan være en sensor som er litt ute og kjører og lager problemer en gang i blandt, men ville også holdt døra åpen ang. bensinpumpa. Hvis den begynner å bli sliten, så kan den gi periodiske feil.

Hvordan reagerte bilen da du monterte inn ny LMM?

Erlalv
06/03/17, 23:28
Jeg følte bilen gikk bedre etter jeg byttet LMM, ellers var det mye det samme. Det "fallet" i turtallet ved nedbremsing er noe som har kommet den siste tiden, og jeg føler det er med en hyppigere frekvens nå.

Vil en VIDA-sjekk kunne avdekke evt sensorproblemer og/eller bensinpumpefeil?

Svirre
06/03/17, 23:36
Jeg følte bilen gikk bedre etter jeg byttet LMM, ellers var det mye det samme. Det "fallet" i turtallet ved nedbremsing er noe som har kommet den siste tiden, og jeg føler det er med en hyppigere frekvens nå.

Vil en VIDA-sjekk kunne avdekke evt sensorproblemer og/eller bensinpumpefeil?
Kan være feil på den du satte inn nå sist. Egentlig vanskelig å svare på ut i fra de forklaringene du oppgir, uten å oppleve selv.
Jeg mistenker en av de 3 tingene som er nevnt. Kan godt være noe så banalt som vakumlekkasje, men da er jeg rimelig sikker på at den ikke oppfører seg slikt.

VIDA er laget av Volvo, så den leser alt ;) Hvis det finnes verdier som er utenfor sitt område, eller har satt feilkoder som kun er leselig for VIDA, så får du svar på det da.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Erlalv
07/03/17, 13:21
Jeg får ta meg en tur til et volvo-verksted og tatt en skikkelig sjekk! Tusen takk for god hjelp!

Svirre
07/03/17, 14:10
Jeg får ta meg en tur til et volvo-verksted og tatt en skikkelig sjekk! Tusen takk for god hjelp!
Bare hyggelig. Ikke se bort i fra at de ikke finner noen feilkoder, men da er du på den sikre siden.
Om du betaler litt for en feilsøkning, så kan det hende de finner feilen ganske lett for deg.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk