PDA

Vis full versjon : får ikke start på v70 med havarert kasse!



volvojoachim
12/07/10, 18:11
ettersom at bilen hadde stått i nesten en måned, ustartet, så tenkte jeg at jeg skulle starte opp bilen, å kjøre en runde rundt nabolaget.. etter jeg hadde kjørt i 5 min ca, så kubbet bilen, å jeg var heldig som klarte å trille rett inn på en parkeringsplass.. Der står nå bilen, død.

Den har nå stått i 3-4 dager, og jeg har prøvd å få start på den en gang daglig.

Det som skjer når jeg snur på nøkkelen er som følger.

Det kommer en lyd som kan forbinnes med når du strammer mutterne på dekkene for hardt, bare sammenhengende lyd. Prøvde også å lokalisere hvor lyden kommer fra, å da virker det som at den kommer fra motor rundt fordelerlokket..

Noen som vet hva dette er? gåen dynamo eller starter?

takk for svar :)

Per Turbo
12/07/10, 18:42
Dynamo sitter på passasjersiden, så om lyden kommer fra rundt førersiden av motoren i framkant ville jeg heller satset på starteren som sitter under gassregulatoren og tomgangsregulatoren..

volvojoachim
12/07/10, 19:34
men om starteren ryker, kan bilen kubbe når den er igang da? eg har spilt av et lydklipp, anelse om kor eg kan laste opp? :P

gaupe
12/07/10, 20:17
Årsmodell er viktig, sidan det er ein del forskjellar på dei ulike åra.

volvojoachim
12/07/10, 20:45
1998 V70 2.0LT autolat :)

volvojoachim
13/07/10, 17:10
dagens nye funn. Kjørecomputer og klokke har nullstilt seg av seg selv.
Kan dette ha noe sammenheng? :)

treboR87
13/07/10, 18:04
tom for strøm på batteri.. sjekk spenning/lad opp.. Kan få rar lyd av starter hvis den ligger å slår inn og ut..

volvojoachim
13/07/10, 19:28
Takk for tips, skal sjekkes opp i senere ikveld :)

Nilsebu
13/07/10, 20:25
tom for strøm på batteri.. sjekk spenning/lad opp.. Kan få rar lyd av starter hvis den ligger å slår inn og ut..

Støtter den. Kan høres ut som om noe er riv ruskende galt.

MrX
13/07/10, 21:30
Garantert tom for strøm. Men det er litt merkelig at den bare stoppet, tipper på at du må lade batteriet og skjekke dynamoen din.

volvojoachim
13/07/10, 22:45
Da har eg fått litt starthjelp av en kompis, men fortsatt ikke noe start på bilen. Har sjekket over alle sikringer, bensinpumpen jobber, og starteren jobber.
Men bilen vil fortsatt ikke starte.. Noe andre tips?

kick_ass
13/07/10, 22:59
Ville sjekket kamakselgiveren. Ligner på problemene jeg fikk med min 850 som plutselig døde i fart og ikke ville starte igjen. Da var det kamakselgiveren. Enkel sak å bytte.

volvojoachim
13/07/10, 23:10
hvordan ser man om kamakselgiveren er defekt da?
er "urutinert" når det kommer til skruing =P
takk for svar foresten :)

kick_ass
13/07/10, 23:14
Du kan jo prøve å lese ut feilkoder.
Ellers er det vel ikke så lett uten å prøve med en ny en. Jeg var heldig å fikk "låne" en ny hos Volvo.

kick_ass
13/07/10, 23:22
Slik ser den ut http://www.fcpgroton.com/images/products/large/9146108.jpg
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/16044/nm/Volvo_V70_Camshaft_Position_Sensor_1998_/category_id/111
Du finner den på høyre side av motoren.

volvojoachim
13/07/10, 23:34
Tusen takk for opplysende svar. skal sjekkes opp i morgen :) Kommer med feedback :) God kveld en så lenge :)

volvojoachim
05/08/10, 20:24
Da var kamakselgiver byttet. Fortsatt ikke start. prøvde også med annet batteri. ingen forskjell.. koblet forøvrig fra coilen, for å se om det var noe gnist. å der så jeg ingenting. skal ikke man kunne se gnist fra coil..?

Takk for svar.

Robert
05/08/10, 20:30
Da var kamakselgiver byttet. Fortsatt ikke start. prøvde også med annet batteri. ingen forskjell.. koblet forøvrig fra coilen, for å se om det var noe gnist. å der så jeg ingenting. skal ikke man kunne se gnist fra coil..?

Takk for svar.

Skal være mulig å koble en plugg rett på coil. da skal det bli gnist.

Tore
05/08/10, 20:42
Lån deg ei tenningslampe og se om det blinker når motoren går rundt. Dersom det ikke blinker mangler du tenning....

volvojoachim
05/08/10, 20:48
Hei, brodern har mekket litt bil opp igjennom, men er også ganske glemsk.
Han husker at de pleide å ha en ledning mellom coil og fordeler lokk for å teste om coil var gåen, hørt om dette? For han husker ikke hvordan han gjorde det, er leeenge siden..

Takker for alle svar :)

Tore
05/08/10, 21:04
Sjekking av coil (Hentet fra http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-04.htm ):

Ignition Coil Test

1. Disconnect the ignition coil output wire at the distributor cap.
2. Connect a spark plug to the end of the ignition coil output wire which you just disconnected.
3. Connect a ground wire to the threaded portion of the spark plug.
4. Disconnect the ignition coil ground wire from the negative terminal on the coil (Green Wire).
5. Connect one end of a ground wire to the ignition coil negative terminal.
6. Turn the ignition switch to the ON position.
7. Tap the other end of the ignition coil ground wire jumper on an good grounding point (for example the battery negative terminal) and look for sparks at the spark plug that correspond to the frequency of your tapping of the ground wire.
8. If you have a good spark at the spark plug, the ignition coil is good.
9. If you don't get a good spark, check for approximately 12 VDC from the coil positive terminal (black wire) to ground with the ignition switch in the ON position. You should also get approximately 12 VDC from the coil negative terminal (Green wire) to ground

Ignition Coil Resistance Check

In addition to the test above, you may elect to perform an ignition coil resistance check as confirmation of the coil's condition.

1. Check the ignition coil primary coil resistance by connecting an ohmmeter between the positive (Black wire) and negative (Green wire) terminals on the coil. The resistance should be 0.4 to 0.6 ohms.
2. Check the ignition coil secondary coil resistance by connecting an ohmmeter between the coil output terminal and the ignition coil negative terminal. The resistance should be 5000 to 7200 ohms.

volvojoachim
05/08/10, 21:31
Takk Tore! :) Alltid hjelpsom, as usual! ;P
Skal testes nå straks, men kommer med feedback først i morgen. hopper til sengs snarest :) Ha en fin natt :)

V70T5
06/08/10, 19:58
Har ikke dårlig kontakt i kabeloverføringen da? enten fra dynamo til batteri eller fra Batteri gennerelt? Var borti dette på min v70.. rett etter en 5 minutts pause på en parkerings plass ville ikke bilen starte.. ikke pokker.. starteren bare slo tatata..tatatata.. :P Ikke liv.. Kom en kompis med en 320 Cab koblet til startkabler men nei, null liv.. Med en tilfeldighet hadde eg verktøy å bilen så sjekket alle kontakter, å da var det løs eller dårlig kontakt på + polen, ikke den som klemmer rundt batteripolen men i mellom den å + kabelen.. Der du har en umbrako er det vell.. strammet den, å bilen kom med engang! ikke hatt noen problemer før dette skjedde, men bilen var av å til tungstartet.. det er den ikke nå lenger etter at den skruen ble strammet.... Sikkert et skudd i blinde, men er jo noe å teste om ikke annet.. =)

volvojoachim
11/08/10, 16:46
Lånte en coil av en kamerat med samme bil, og får fortsatt ikke start på bilen!
Noen andre ideer over hva det kan være? Hjernen?

Nedkvit'n
11/08/10, 17:02
Er det akkurat som at motoren ikkje har kompresjon?

volvojoachim
11/08/10, 19:04
Vet ikke helt hvordan jeg skal svare på den, men når eg vrir om tenningen, så kommer den lyden som man som oftest har i 1-2 sekunder før bilen starter... "at-at-at-at-broooom"... forstår? :P

Robert
11/08/10, 19:21
Vet ikke helt hvordan jeg skal svare på den, men når eg vrir om tenningen, så kommer den lyden som man som oftest har i 1-2 sekunder før bilen starter... "at-at-at-at-broooom"... forstår? :P

Lyden av en starter som går.

Robert
11/08/10, 19:23
Dra til Volvoverksted og få utlest feillager.

Nilsebu
11/08/10, 19:28
regner med du sjekket pluggene når du sjekket coilen?

Hører du kompresjon fra motoren når starteren går. Kan hende bensinreleet elns har tatt kveld.

Kjedelig at det sikkert bare er en filleting som ikke fungerer, men det er så mye å sjekke.

Edit: dere som har litt mer erfaring enn meg. Automatgiren hans er gåen. Kan dette ha noe med at bilen ikke starter. pnp bryteren eller noe slag? Vet at det ikke kommer lyd når bilen står i gir.. men kanskje noe annet hvis kassen er ødelagt.

volvojoachim
11/08/10, 20:43
Robert; er ikke så lett å dra til volvo, når ikke er å få startet :p

Nilsebu; pluggene er sjekket ja. dem ble også nylig byttet faktisk:)
Kompresjon må nesten sjekkes!

Ang kassen, så skal ikke starteren gå i det heletatt om den ikke "registerer" at den står i park eller nøytral, men kan jo for all del være noe annet humbug med kassen som gjør det.

Tore
11/08/10, 21:15
Trenger ikke å sjekke kompresjon for dette; Er det noe feil slik at kompresjonen har blitt borte merkes det ved at motoren snurrer rundt uten særlig motstand når du prøver å starte, vel og merke at startmotoren faktiskdriver motoren rundt.

Har motoren den "vanlige" motstanden så har du pr. def kompresjon.

Har du sjekket at alle sikringene, og særlig den til bensinpumpa, er ok?

En siste utvei er vel kanskje å enten søke noen med feilkodeleser, kjøpe en feilkodeleser eller taue/frakte bilen til et verksted som har slikt utstyr.

Nilsebu
11/08/10, 21:22
Hvis du ikke har kompresjon i det hele tatt så hører du når du prøver å starte at noe mangler, som Tore sier.

Enig i at det er smart å lese ut feilkoder. Er det registrert en kode så er feilen funnet.

IPDusa selger feilkodelesere med kjørecomputer. Jeg har bare fått prøvd den litt, men den ser ut til å fungere veldig bra. Fikk opp en feilkode, leste av mens bilen kjørte og slettet samtidig.

Det er en relativt billig løsning. 1500 + frakt å moms.

Jeg vil bare fraråde deg å prøve feiltema sin. På bilen min sto ABS lyset på, men den klarte ikke å registrere noen feilkoder.

volvojoachim
11/08/10, 23:46
feilkodeleser blir bestilt nå.
Har sjekket absolutt alt av sikringer, og alle er hele og pene.

Nilsebu
12/08/10, 00:04
Hvilken feilkode leser gikk du for ? :)

Tore
12/08/10, 06:57
Jeg vil bare fraråde deg å prøve feiltema sin. På bilen min sto ABS lyset på, men den klarte ikke å registrere noen feilkoder.

Problemet med den fra biltema er vel at den kun kommuniserer med motorstyringen og ikke de øvrige modulene, og da faller selvsagt ABS utenom. Men for motordiagnose vil den trolig fungere.

thomasskavnes
26/11/13, 08:55
Hadde samme problemet med min, men det var så enkelt som rotoren som måtte byttes. Sier ikke at det hjelper deg, men det er vertfall en billig og enkel ting å bytte :-)

mrstfu
26/11/13, 09:37
Wow. Tre års bump.

Lurer på om bilen til trådstarter fremdeles står på parkeringsplassen.

hgnubel
26/11/13, 11:03
Wow. Tre års bump.

Lurer på om bilen til trådstarter fremdeles står på parkeringsplassen.

Han har i hvert fall vært innom et annet bilmerke i mellomtiden og er nå tilbake med en annen volvo :)

Tore
03/12/13, 15:22
Han har i hvert fall vært innom et annet bilmerke i mellomtiden og er nå tilbake med en annen volvo :)
Ser den; med det nicket fungerte det sikkert kjempedårlig å forundre over tingenes tilstand på andre fora :-)