PDA

Vis full versjon : 1988 240 GL



Montoya
03/03/17, 20:08
Hi
Lurte på om noen kunne hjelpe meg å "diagnosiere" en gammel 240. Dette er en 116 hk.
Tregstartet om den ikke er helt varm, må dra 4-5 sek før den tenner, og tenner ikke på alle med en gang. På tomgang går den litt uryddig uansett temp. virker som den jukser på en av sylindrene. Pluggene er helt fine og like på alle. Har rengjort lmm. Når den kjøres på vei går den helt fint, så lenge den går på høyere turtall en tomgang. Virker som alt er i orden, men det er det åpenbart ikke.. Fordelelokk er strøkent

volvo245gl
03/03/17, 22:11
Hi
Lurte på om noen kunne hjelpe meg å "diagnosiere" en gammel 240. Dette er en 116 hk.
Tregstartet om den ikke er helt varm, må dra 4-5 sek før den tenner, og tenner ikke på alle med en gang. På tomgang går den litt uryddig uansett temp. virker som den jukser på en av sylindrene. Pluggene er helt fine og like på alle. Har rengjort lmm. Når den kjøres på vei går den helt fint, så lenge den går på høyere turtall en tomgang. Virker som alt er i orden, men det er det åpenbart ikke.. Fordelelokk er strøkent

Sjekket om det er noen feilkoder? (feilkodeleser på venstre dempertårn)(http://forum.vccn.no/showthread.php?650-Feils%C3%B8king-lh-2-4)
Kan være svinghjulsføleren som fusker, Lambdasonden, dårlig kontakt på kablene inn til coilen.
Begynn med feilkodene. Da får man en peilepinn på hva man skal lete etter.

Montoya
04/03/17, 11:30
Jeg har ikke denne kontakten i motorrommet. Kan ikke finne noen OBDII kontakt i bilen heller...

Benjamin
04/03/17, 15:51
Sjekket om det er noen feilkoder? (feilkodeleser på venstre dempertårn)(http://forum.vccn.no/showthread.php?650-Feils%C3%B8king-lh-2-4)
Kan være svinghjulsføleren som fusker, Lambdasonden, dårlig kontakt på kablene inn til coilen.
Begynn med feilkodene. Da får man en peilepinn på hva man skal lete etter.

Jeg tror ikke LH2.2 har diagnoseuttak

LH2.2 Har heller ikke svinghjulsensor, men hallgiver i fordeler. Vis jeg ikke tar helt feil

Målt spenning fra coil ? Prøvd å bytte tennplugger, samt pluggledninger ?

Montoya
04/03/17, 16:20
Har ikke prøvd å skifte, men pluggene er veldig fine. Tror det er på syl 4 den fusker. Jeg hang på tenningslampe og den blinket ikke helt riktig på denne. Forsøkte å bytte pluggkabel med syl 3, men det var fortsatt syl 4 den jukset på. Coil har jeg ikke rørt, men da ville jeg tro den fusket mer på høyt turtall en på tomgang (?)

Benjamin
05/03/17, 00:05
Har ikke prøvd å skifte, men pluggene er veldig fine. Tror det er på syl 4 den fusker. Jeg hang på tenningslampe og den blinket ikke helt riktig på denne. Forsøkte å bytte pluggkabel med syl 3, men det var fortsatt syl 4 den jukset på. Coil har jeg ikke rørt, men da ville jeg tro den fusket mer på høyt turtall en på tomgang (?)

Når jeg feilsøker tenning så starter jeg med giver til tenning (svinghjul/hallgiver) til tenningsmodul, deretter til coil, og fra coil til fordeler. Pluggledninger og tennplugger er første bud. Selv om pluggene ser fine ut så kan det være verdt å bytte de. Vis de ikke akkurat er byttet selvsagt.

Montoya
05/03/17, 11:13
Hm. Hvordan sjekker jeg hallgiver?

Benjamin
05/03/17, 12:53
Hm. Hvordan sjekker jeg hallgiver?


Giveren skal ikke sende annet en en liten signalspenning til tennningsmodulen. De tre ledningene er merket +, 0 og -. + tilfører forsyningsstrøm (12 Volt) og 0 leder spenningsimpulsen til tenningsmodulen og - er felles godsing for de andre ledningene. En grei måte å måle denne på er å sette på en tilsvarende ledning som du kan koble til batteriet slik at + og - får sitt og 0 ligger løs. Koble 0 til et Ohmmeter der den andre enden av ohmmeteret ligger til gods. Når du dreier rundt motoren nå skal du se at det veksler i ohmmeteret når rotorblenderen går ut og inn av selve giveren.

Men vis det er som du sier at det kun er syl.4 du har problemer på så blir jeg usikker på hva feilen kan være ettersom jeg ikke har vært borti dette før

Montoya
05/03/17, 21:34
Hm. tenker meg litt om her. Om det bare er syl 4 som jukser, så burde den likevel starte lett på de andre 3. Tar 4-5 sekunder før noen av syl tenner.

Montoya
06/03/17, 09:58
I dag startet den lett når den var kald, såvidt litt ujevn gange på tomgang. Prøvde å ta bort en pluggkabel av gangen, og den reagerte likt uansett hvilken kabel jeg tok bort ( da er det nok ikke utelukkende syl 4 som jukser). Etter 15 minutter uten motoren igang, ble det straks tregere start. tar noen sekunder før den tenner å noen av sylindrene.

Montoya
07/03/17, 11:10
Skjønner ikke helt hvorfor problemet fortsatt er der. Den starter lett når den er kald. Tregstartet når såvidt under driftstemp, og går ujevnt på tomgang. Det er ingen tegn til falsk luft, nytt luftfilter, ny coil, smurt over alle el. kontakter med w40. renset lmm, tørre fine plugger, toppladet batteri, reagerer ikke på skifte av pluggledninger. da er det vel bare denne lille hjernen igjen?

volvo245gl
14/03/17, 21:48
Husker ikke om lh 2.2 har har tempgiver under innsuget ved insug 3.
Har den det kan det være den er gåen, og tror at temperaturen er feil og dermed gir motoren formye bensin når den er kald. (drukner den)