PDA

Vis full versjon : Hjullager - eller ikke?



Ludo
01/03/17, 21:09
Heisann, jeg har tidvis opplevd en vibrasjon i bilen - innimellom ganske kraftig og først oppstod det ved hastigheter over 60-70 km/t. Til og begynne med skjedde dette kanskje etpar ganger i mnd.
Men nå har det blitt såpass ofte at noe må gjøres, jeg kan ikke alltid senke farten til 20 km/t for deretter å kjøre videre igjen. I dag var det såpass markant og jeg har jo tenkt tanken på at et hjullager kan
være i ferd med å gi seg. Når jeg svinger mot venstre i fart så tiltar det hele veldig, mens det forsvinner når jeg svinger mot høyre. Og da tenker jeg hjullager... Men for å være sikker; er det noen som har
andre forslag?

Tips mottas med takk :)

Christian
01/03/17, 21:15
Jekk opp bilen og kjenn på forhjula, skal ikke være noe slakke der. Hvis det er det så må du finne ut hvor slakken er, hjullager er typisk "klokka 12" og "klokka 6" når du kjenner på hjulet. Sideveis, "klokka 9" og "klokka 3" er somregel ting som endeledd, styrestag, etc.

Nå om vintern er det også mye møkk som samler seg på innsiden av hjula som kan skape mye vibrasjoner.

Ludo
01/03/17, 21:41
Jeg løftet opp bilen for 14 dager siden, kunne ikke finne noe slark på noen av sidene slik du beskriver. Og symptomene har vært der siden i sommer så det er nok ikke is/møkk heller, men takk for gode tips!

Svirre
01/03/17, 23:55
Grus/støv kan også legge seg i felgene på sommeren, så ville startet med å rengjøre felgene innvendig og påsert at de er avbalansert riktig.

Hvis du har uroginale felger med større navåpning enn det som er på bilen, kan du også få lignende problemer. Selv med senterringer har jeg opplevd ubalanse som kommer og går, og da har det hjulpet å sentrere felgen på en annen måte.

Når/hvis hjulene er frikjent, så kan det være foringer i bærebrua, endeledd etc.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

jerognal
02/03/17, 08:02
Kan og være dekket. Urunde dekk gir VOLDSOM vibrasjon.

xcrookie
02/03/17, 16:20
Hei, hvis det er hjullageret bør du høre en skrapende ulyd når du svinger f.eks. til venstre og dermed belaster lager på høyre side (event. motsatt). Hvis du ikke hører noe ulyd ville jeg kjent på drivaksler om de har slakk, det kan også gi vibrasjoner. Gi beskjed når du finner ut hva det er. Det er interessant for oss andre også.

Ludo
03/03/17, 19:14
Jeg skal sjekke ut tipsene - tilbakemelding kommer etterhvert, tusen takk så langt!

Evert
03/03/17, 20:17
Tips mottas med takk :)

Jeg ville sjekka drivaksler.

http://volvoforums.com/forum/volvo-s60-v60-10/severe-vibrations-while-turning-right-help-77213/

Ludo
15/03/17, 19:30
Jeg bytta hjullager foran i dag, så langt ingen vibrasjon i det hele tatt... Men synes det er litt rart at et defekt hjullager skal forårsake så mye risting...
Må vel kjøre litt mer enn de 10 milene jeg tilbakela etter byttet, I'll keep you posted :)