PDA

Vis full versjon : Hvilket hjullager er gåent?



Slaraffenmann
12/07/10, 16:13
Hei hei..

Ny bruker med V50 her..
(Opprinnelig VAG-fanatiker, men gir volvo en sjanse nå...)
Har lest vært "leser" her en stund, men nå har problemene dukket opp, så da er det vel på tide å registrere seg som bruker. :-)

Problemet: Durelyd ved kjøring i venstresvinger. Typisk hjullagerlyd.
Var nok litt kjapp på avtrekkeren og gikk i gang med å bytte høyre lager da alt tydet på at det var dette som durte.

Men... Det durer like mye nå..
Har prøvd å jekke opp bilen, sette den i fri og snurre rundt på hjulene samtidig som jeg holder en hånd på fjæren. Syns det er litt vibrasjon på venstresiden. På høyre (den som er byttet) virker det bra.

Så er spørsmålet... Er dette normalt på disse bilene? At et gåent hjullager durer på samme side som man svinger til? Ved venstresving får man jo mer press på høyre lager, og det er det lageret som dermed burde dure. Men her tyder jo alt på at det er motsatt.

Det jeg er mest redd for er at vi har ødelagt det nye lageret når vi har presset dette inn. Jeg vet at det trengs spesialverktøy for dette, men vi laget til en støtte for ytre lagerbane, og presset spindelen ned på lageret.
Det falt rimelig lett på plass også, så jeg nekter egentlig å tro at vi kan ha skadet lageret. Men man vet jo aldri.

Skal jeg bare slenge meg i det å bytte venstre lager også? Eller har dere tips til hva jeg skal sjekke før jeg går i gang?

Texascom
12/07/10, 16:53
Hjullager foran på disse er ikke ukjent nei, ryker først ett så kommer nok det andre etter veldig fort.

Og det kan være den indre lagerbanen som er gått siden det låter på v.side i ventre svinger.

Da man bytter lageret må man være obs på å bruke rett verktøy, det er mulig å presse lageret i filler ved montering. Har sett eksempler på dette.

Slaraffenmann
12/07/10, 19:06
Ja jeg får vel bare gå i gang med venstre hjullager ja..

Når det gjelder riktig verktøy så har jeg som nevnt ikke tilgang på det.
Men sånn som jeg har forstått det så er dette spesialverktøyets jobb å passe på at ytre del av lageret skal ta seg av støyten ved pressing. Det vi gjorde var å mekke til noe flattjern som støtte mellom selve navet og ytre del av lageret. Lageret ble satt med hjulboltene ned i pressen og spindelen ble presset på fra toppen.
Ytre del av lageret blir da presset mot flattjernet framfor å bli dradd ut av de indre deler av lageret.
Det er jo strengt tatt akkurat samme prinsipp som for spesialverktøyet som er laget for dette. Så bare ikke så proft ut. :-)

Skrekken er jo at vi faktisk har ødelagt dette lageret, og at jeg nå går i gang med å ødelegge et på motsatt side også.. Det ville jo vært helt fullkomment.. :-)

14269
08/08/10, 22:26
"During" når man svinger bruke å komme fra drivknuten, har jeg erfart. Defekt på den siden man svinger til.

Defekt hjullager "durer" hele tida når man kjører. Mer desto fortere det går rundt....

_tormod_
09/08/10, 22:15
"During" når man svinger bruke å komme fra drivknuten, har jeg erfart. Defekt på den siden man svinger til.

Defekt hjullager "durer" hele tida når man kjører. Mer desto fortere det går rundt....

Regner med du mener rakling nå og ikke during...?? Aldri hørt during i drivknute før.
På V50 er det ikke uvanlig å bytte framhjulslager, så vil tro det er problemet.

kermitt
09/08/10, 23:05
drivknuter kjennetegnes av en "klakk" lyd når man legger over hardt. om du gjorde som du sa er det nok mer enn godt nok. bytt det på andre siden og du så er nok lyden borte.

14269
10/10/10, 18:27
Ulyden kom når jeg svingte litt til venstre i f.eks 50-80 km/t. Det hørtes ut som at det kom fra venstre foran. Men "kloke hoder" tipset om å bytte høyre lager. Som sagt så gjort. Bingo. Lyden ble borte.
Kjente ingen slakke i noen av lagerne, men etter demontering av lageret, så var det ingen tvil om at det lageret var defekt.

Robert
10/10/10, 18:37
Om det er durelyd er det bare å jekke opp bilen å snurre på hjulet, så hører du om det er gåent. Ikke alltid man kjenner slakke selv om det er gåent.

ASK Racing
11/10/10, 21:36
har du kjent på bakhjulslagrene?? kan jo være dårlige de også :)

om du holder på fjæra når du snurrer hjulet skal du kunne føle om lageret er gåent, i form av vibrasjoner i fjæra.

her er en film om hvordan det "riktige verktøyet" virker, er ikke en volvo på filmen, men er akkurat samme, er vel skf som har utviklet denne lagertypen hvis jeg ikke husker feil, å de har solgt den til flere produsenter.

http://www.klann-online.com/Filme/KL-0041-.._Radlager.asx