PDA

Vis full versjon : Nøkkel problem



ST1
21/02/17, 20:15
Får ikke vridd rundt nøkkelen i tenningslåsen på min V70 06 Mod, så en YouTube film der en vred nøkkelen med en tang slik att den løsnet og kunne brukes igjen. Er det å anbefale eller knekker nøkkelen? Andre som har prøvd?

volvoRsport
21/02/17, 20:57
Nøkkelen sitter fast i tenningslåsen?

hgnubel
21/02/17, 22:55
Lirking tenker jeg, og eventuelt kjøpe ny tenningslås. Ikke bruk tang.

ST1
21/02/17, 23:38
https://youtu.be/-swE7hpVaE8

Fungere med tang i denne videoen,
Enkleste er å kjøpe ny lås, Volvo skal ha over 6000,- for å bytte låsen, klarer jeg å slippe det, så gjør jeg selvfølgelig det

ST1
21/02/17, 23:39
Nøkkelen sitter fast i tenningslåsen?
Nei, men går ikke å vri til den starter...

mrstfu
21/02/17, 23:42
Du har løsna rattlåsen?

Rabagast
22/02/17, 00:24
Er den treig? Får du vridd den av og til?

Min stoppet seg helt. Det begynte med at den virket som om den stoppet mot en kant - nesten som at rattlåsen var halvveis på, før den klikket over og startet. Så ble det verre, helt til det ikke gikk i det hele tatt. Ble tipset av en verksmester om å smøre litt WD40 på og lirke forsiktig noen ganger uten å vri helt rundt, sikkert for å la det komme til overalt. Nå funker den som gull.

Han sa da at det var noe med sylinderen som begynte å bli slitt, og at hvis det var dårlig smurt kunne det kødde seg til når det ble kaldt ute og metallet gikk. Jeg vet ikke om det er tilfelle eller ikke, men i starten hadde vi bare problemer på kalde dager, og det forsvant helt etter at det ble smurt.

ST1
22/02/17, 07:15
Du har løsna rattlåsen?
Ja, får bare ikke vridd nøkkelen så langt att jeg får start

ST1
22/02/17, 07:22
Er den treig? Får du vridd den av og til?

Min stoppet seg helt. Det begynte med at den virket som om den stoppet mot en kant - nesten som at rattlåsen var halvveis på, før den klikket over og startet. Så ble det verre, helt til det ikke gikk i det hele tatt. Ble tipset av en verksmester om å smøre litt WD40 på og lirke forsiktig noen ganger uten å vri helt rundt, sikkert for å la det komme til overalt. Nå funker den som gull.

Han sa da at det var noe med sylinderen som begynte å bli slitt, og at hvis det var dårlig smurt kunne det kødde seg til når det ble kaldt ute og metallet gikk. Jeg vet ikke om det er tilfelle eller ikke, men i starten hadde vi bare problemer på kalde dager, og det forsvant helt etter at det ble smurt.

Jeg har også blitt fortalt att det er noen plater i låssylinderen som ikke glir på plass,
Har smurt uten att det ble bedre
Fant denne videosnutten og lurte på om andre hadde prøvd det samme,mest redd for å knekke nøkkelen

ST1
22/02/17, 07:24
Hvis jeg bytter lås, hvordan blir det med signalene til startsperren..

4x4vinge
22/02/17, 17:10
Du bestiller ny teningslås på volvo og da bruker du samme nøkkel som du har. Bestilles etter id på biln

volvoRsport
22/02/17, 19:24
Nei, men går ikke å vri til den starter...

Da er tenningslåsen din utslitt, byttet på min i fjor. Kostet vel rundt 3000kr, jobben gjorde jeg selv.

mrstfu
22/02/17, 21:31
Stemmer det, Retro.L. gjorde det nylig. Var vel ca 3k, og låsen blir kodet opp til chassinummer og er installeringsklar.

Retro.L.
22/02/17, 22:02
Helt riktig, var ca 2600,- med rabatter.
Kurant jobb, men vil anbefale å borre ut gamle bolter fremfor og lage spor til skrutrekker.
Ikke knekk av de nye boltene i tilfelle den evt må av senere.

P.S du kan få starta bilen om du har behov for det:
1. Løsne det sorte kontaktstykket på v.side av tenningslåsen.
2. Sett nøkkel i tenninga.
3. I kontaktstykket er det et spor hvor plinten fra tenningslåsen går inn, bruk en flat skrutrekker som du dytter inn og vrir mot høyre.
Da skal du nok få fyret den.

Litt dårlig forklart, men håper det hjelper!

ST1
22/02/17, 22:12
Helt riktig, var ca 2600,- med rabatter.
Kurant jobb, men vil anbefale å borre ut gamle bolter fremfor og lage spor til skrutrekker.
Ikke knekk av de nye boltene i tilfelle den evt må av senere.

P.S du kan få starta bilen om du har behov for det:
1. Løsne det sorte kontaktstykket på v.side av tenningslåsen.
2. Sett nøkkel i tenninga.
3. I kontaktstykket er det et spor hvor plinten fra tenningslåsen går inn, bruk en flat skrutrekker som du dytter inn og vrir mot høyre.
Da skal du nok få fyret den.

Litt dårlig forklart, men håper det hjelper!

Takk for info, starter nå med skrujern

Retro.L.
22/02/17, 22:13
Lykke til!

ST1
22/02/17, 22:14
Lykke til!
Takk, hvor fikk du de rabattene , jeg fikk en pris på 4000,- hos Volvo

volvoRsport
22/02/17, 22:14
men vil anbefale å borre ut gamle bolter fremfor og lage spor til skrutrekker.

Jeg brukte Dremel med kappskive for å lage spor, null stress det.

mrstfu
22/02/17, 22:28
Jeg brukte Dremel med kappskive for å lage spor, null stress det.

Funker sikkert, men jeg lånte han en Dremel fra Feiltema med noe labre kappskiver, så den utgikk der og da;)

Retro.L.
22/02/17, 22:38
Det funka ikke for å si det sånn, et skarpt bor gjorde jobben mye enklere for min del.

Retro.L.
22/02/17, 22:42
Oppgir medlemsnummer i VCCN, de mente at det ikke var rabatter på den, men det gikk fint.
Kom dagen etter jeg bestilte.

ST1
23/02/17, 11:39
Oppgir medlemsnummer i VCCN, de mente at det ikke var rabatter på den, men det gikk fint.
Kom dagen etter jeg bestilte.

Får vi rabatt hos alle Volvo forhandler?

mrstfu
23/02/17, 12:18
Får vi rabatt hos alle Volvo forhandler?

Vi har rabatt hos Bilia over hele landet, samt hos enkelte uavhengige leverandører. På førstesiden til forumet finner du "Samarbeidspartnere", med oversikt og detaljer på alle.

ST1
23/02/17, 14:35
Vi har rabatt hos Bilia over hele landet, samt hos enkelte uavhengige leverandører. På førstesiden til forumet finner du "Samarbeidspartnere", med oversikt og detaljer på alle.
:) det har jeg ikke tenkt på å sjekke ut, skal gjøre det med en gang...takk for god info til alle

ST1
11/05/17, 07:36
Liten oppdatering, tok ut låsen, la den i et Vibreringsbelte litt lås olje, lirking ned nøkkel noen minutter, til slutt åpnet låsen seg
nå har den fungert perfekt i lengre periode:), kjører selvsagt med verktøy i bilen, regner ikke med att det varer evig
penger spart,penger tjent:cool: