PDA

Vis full versjon : Fukt på gulvet



xcrookie
19/02/17, 14:04
Hei, det blir vått på gulvet på førersiden. Det har skjedd før på vinteren, og jeg tror ikke det kondens eller at det kommer fra skoene. Jeg legger inn papir for å tørke opp og ser at det hvite papiret blir gult.
Noen tips om hva set kan være? Det lukter ikke noe spes, men kan kjennes ut som det har noe mere viskositet enn vann.

xcrookie
19/02/17, 14:05
Forresten en 2002 modell XC70

Yttervik
19/02/17, 15:16
Smaker det noe?

crossgt
19/02/17, 15:49
Kan være varmeregistere som lekker om det har minska noe på kjøleveska

locked
19/02/17, 20:38
Det kan vere tre ting:
Kjølevæske
Kondensvatn (mest aktuelt når luftfuktigheten ute er høg og berre når AC-anlegget går)
Regnvatn

Kjølevæskelekkasje var problem på forrige generasjon V70, på desse er det meir vanleg at registeret er tett eller at kjøleveska tar en snarveg inni registeret sånn at varmen i kupeen blir redusert. Lett å komme til å kontrollere, treng berre å ta vekk dekselet rundt varmluftdysa til førar (bruk eit kronestykke får å åpne "skruen" mellom stolen og konsollen. Skal vriast 90grader. Kan vere utette o-ringar inn på registeret.

Kondensvatn, same framgangsmåte som over, kontroller at dreneringa fra varmeapparatet og ned i girkassetunellen sitte skikkeleg, meina den er på passasjersida.

Regnvatn er aktuelt at kjem inn under frontruta der viskermotoren er, rundt ruteåpningen viss den er dårleg limt eller tette dreneringar dersom du har takluke. At det kjem vatn inn under frontruta var eit vanleg problem på dei første årsmodellane, men dei fleste bilane har vel fått ordna dette for lenge sidan. Mulig det var S80 som var verst sidan den kom først.

TurboTor
20/02/17, 11:37
Kan være defekt pakning til varmeregisteret. Koster 20 kr for pakning. Feilsøking tar tid. Garantert er at det er kjølevæske som lekker ut.

TurboTor via Tapa Talk

danel15
20/02/17, 12:59
Bare smake den. Hvis det er søt da er det kjøleveske.

TurboTor
20/02/17, 13:25
N serien bruker gul kjølevæske

TurboTor via Tapa Talk

Per Turbo
20/02/17, 15:34
Jasså, min N har Volvo sin originale som er grønn. Men uansett, holder med resten her om varmeregisteret som synder, om ikke pakning så selve registeret.

TurboTor
20/02/17, 15:38
Grønn og gul er den samme, ihvertfall er det hva de fortalte meg på Volmax

TurboTor via Tapa Talk

locked
20/02/17, 18:39
Grønn og gul er den samme, ihvertfall er det hva de fortalte meg på Volmax

TurboTor via Tapa Talk
Litt avsporing, men: Kjølevæska kan ikkje identifiserast ut i frå farge, men ut i frå innholdet. Når du fylle kjølevæske på ein motor må du enten vere sikker på kva type som var der frå før eller så må du skifte. Etter ei stund i motoren kan dei vere seige å skilje mellom på fargen uansett så mottoet er, bytt kjølevæske og noter i serviceheftet kva type som er fylt på.

Tom K
20/02/17, 19:57
gul væske ?....husk å tisse FØR du setter deg i bilen ;)

Benjamin
20/02/17, 20:42
gul væske ?....husk å tisse FØR du setter deg i bilen ;)

ååååhh, det var sånn det var ja [emoji85]


Sent from my iPhone using Tapatalk

xcrookie
22/02/17, 15:16
Det kan vere tre ting:
Kjølevæske
Kondensvatn (mest aktuelt når luftfuktigheten ute er høg og berre når AC-anlegget går)
Regnvatn

Kjølevæskelekkasje var problem på forrige generasjon V70, på desse er det meir vanleg at registeret er tett eller at kjøleveska tar en snarveg inni registeret sånn at varmen i kupeen blir redusert. Lett å komme til å kontrollere, treng berre å ta vekk dekselet rundt varmluftdysa til førar (bruk eit kronestykke får å åpne "skruen" mellom stolen og konsollen. Skal vriast 90grader. Kan vere utette o-ringar inn på registeret.

Kondensvatn, same framgangsmåte som over, kontroller at dreneringa fra varmeapparatet og ned i girkassetunellen sitte skikkeleg, meina den er på passasjersida.

Regnvatn er aktuelt at kjem inn under frontruta der viskermotoren er, rundt ruteåpningen viss den er dårleg limt eller tette dreneringar dersom du har takluke. At det kjem vatn inn under frontruta var eit vanleg problem på dei første årsmodellane, men dei fleste bilane har vel fått ordna dette for lenge sidan. Mulig det var S80 som var verst sidan den kom først.

Takk for tips! Jeg tipper det er kjølevæskelekkasje, da den har minket litt i beholderen. Har også lagt merke til at det er endel kondens på frontruta før jeg starter bilen når den er kald.
Hvordan sjekker jeg dette ved å ta av dekselet? Er det varmluftdysa som sitter i dashbordet ved radioen du mener? Ser jeg i tilfelle at det er fukt der inne??

xcrookie
22/02/17, 15:17
Litt avsporing, men: Kjølevæska kan ikkje identifiserast ut i frå farge, men ut i frå innholdet. Når du fylle kjølevæske på ein motor må du enten vere sikker på kva type som var der frå før eller så må du skifte. Etter ei stund i motoren kan dei vere seige å skilje mellom på fargen uansett så mottoet er, bytt kjølevæske og noter i serviceheftet kva type som er fylt på.

Hva skjer hvis jeg fyller på feil kjølevæske?

Benjamin
22/02/17, 15:44
Hva skjer hvis jeg fyller på feil kjølevæske?

I værste fall så begynner det å tære på pakninger, alu deler etc. Så det ville jeg ikke anbefalt deg.

Denne skal visstnok være "universal"
https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/frostvaske-og-kjolesystem/frostvaske/glykol-longlife-universal-gul-pa15160no

Men er du i tvil så ville jeg byttet kjølevæske. Du vet kanskje ikke sist gang det ble byttet heller ?



Sent from my iPhone using Tapatalk

xcrookie
22/02/17, 21:32
I værste fall så begynner det å tære på pakninger, alu deler etc. Så det ville jeg ikke anbefalt deg.

Denne skal visstnok være "universal"
https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/frostvaske-og-kjolesystem/frostvaske/glykol-longlife-universal-gul-pa15160no

Men er du i tvil så ville jeg byttet kjølevæske. Du vet kanskje ikke sist gang det ble byttet heller ?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, jeg var innom Jula tidligere i dag og der hadde de 2 typer, en rød og en gul. Kunne ikke lese forskjellen bortsett fra fargen, men på den røde sto det at den var godkjent for bl.a. VW og på den gule sto det at den var godkjent for bl.a. Volvo.
Jeg kan se på service kvitteringen at det var etterfylt kjølevæske med en spesiell kode, men den koden ser ganske "intern" ut og jeg kjenner den ikke igjen på noen måte.

konso
23/02/17, 00:33
Skal man være sikker så blander man ikke farger. Gul skal ikke blandes med andre, da blir det grøt/milkshake etter kort tid, og aluminium tærer opp på et blunk.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Benjamin
23/02/17, 06:10
Ok, jeg var innom Jula tidligere i dag og der hadde de 2 typer, en rød og en gul. Kunne ikke lese forskjellen bortsett fra fargen, men på den røde sto det at den var godkjent for bl.a. VW og på den gule sto det at den var godkjent for bl.a. Volvo.
Jeg kan se på service kvitteringen at det var etterfylt kjølevæske med en spesiell kode, men den koden ser ganske "intern" ut og jeg kjenner den ikke igjen på noen måte.

Ring verkstedet hvor servicen er tatt og spør de om varenummeret [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

xcrookie
23/02/17, 18:00
Ring verkstedet hvor servicen er tatt og spør de om varenummeret [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk, det skal jeg gjøre. Finnes det mange typer kjølevæske? Jeg har sett på et par hvor det står om den er godkjent for Volvo eller ikke. Jeg kan forresten sjekke det med verkstedet.

Benjamin
23/02/17, 21:15
Takk, det skal jeg gjøre. Finnes det mange typer kjølevæske? Jeg har sett på et par hvor det står om den er godkjent for Volvo eller ikke. Jeg kan forresten sjekke det med verkstedet.

Finnes vel i prinsippet flere typer. Typisk farge på væskene er blå, rød, gul, grønn. MEN fargen tilsier ikke hvilken type kjølevæske det er. Det kommer an på innholdet. Det var litt enklere før når du bare hadde to typer og velge mellom [emoji23]

Det viktigste er å finne ut hva som står på bilen nå. Jeg ville kjøpt inn ny kjølevæske og byttet vis du ikke finner ut av hvilken type du har på bilen nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

xcrookie
27/02/17, 17:08
Jeg begynner å tro at det er kondensvann istedet. Virker som det kommer og går
Er det noen som vet hvor dreneringsrøret fra varmeapparatet sitter? Jeg finner det ikke bak dekselet på førersiden. Enklere å spørre her enn å gå ut å lete ;)

locked
27/02/17, 17:10
Kondensvatn, same framgangsmåte som over, kontroller at dreneringa fra varmeapparatet og ned i girkassetunellen sitte skikkeleg, meina den er på passasjersida.


Jeg begynner å tro at det er kondensvann istedet. Virker som det kommer og går
Er det noen som vet hvor dreneringsrøret fra varmeapparatet sitter? Jeg finner det ikke bak dekselet på førersiden. Enklere å spørre her enn å gå ut å lete ;)
Hint hint :-)

xcrookie
27/02/17, 18:27
Hint hint :-)

Jada, så den :D Syns bare det er rart at den sitter der når det er på førersiden det er fuktig:confused: