PDA

Vis full versjon : Gromaudio vs Xcarlink - lydkvalitet



Ludo
16/02/17, 09:46
Heisann, jeg har Xcarlink Bluetooth adapter som er koblet inn bak på HU-603'n i bilen min. Jeg synes at lyden via USB er ganske så dårlig når jeg streamer fra f.eks. Tidal Hifi. Det virker som om det er begrenset båndbredde i selve Bluetooth-overføringen på denne.

Er det noen av dere som har opplevd dette selv evt synspunkter på Xcarlink vs løsningene fra Gromaudio?

Erlend
16/02/17, 15:18
Ikke prøvd xcarlink men har grom ipd4 og er veldig fornøyd med lyden på min hu-850.

God og klar lyd. Men har ikke prøvd fra tidal HiFi, kun fra Spotify med høy kvalitet.

Skal teste og se om hvordan det blir hørende ut på grom.

Hva bitraten fra tidal HiFi?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

otello
16/02/17, 16:09
Ikke prøvd xcarlink men har grom ipd4 og er veldig fornøyd med lyden på min hu-850.

God og klar lyd. Men har ikke prøvd fra tidal HiFi, kun fra Spotify med høy kvalitet.

Skal teste og se om hvordan det blir hørende ut på grom.

Hva bitraten fra tidal HiFi?

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Det skal være losless.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erlend
16/02/17, 16:13
Oki, Spotify er bare 320kbps. Mulig lossless er for mye info for Bluetooth.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

mrstfu
16/02/17, 16:23
Hassel forsøkte vel Xcarlink?

Hassel
16/02/17, 17:10
Hassel har xcarlink ja, ikke prøvd noe via USB enda. Kjører kun Bluetooth og aux og det fungerer knall! :)

Ludo
16/02/17, 18:06
Lyden fra Xcarlink opplevdes som helt grei tidligere, men så monterte jeg inn original subwoofer og det er særdeles lite bass som fra sub'n. Og det er derfor jeg lurer på om det er en nedre begrenset båndbredde i Xcarlink som forårsaker dette. Når jeg spiller fra CD så låter det helt suverent med masse dynamikk og slam. Men via Xcarlink så låter det tamt og flatt...

Jazzy
16/02/17, 21:46
Jeg har Xcarlink. Spiller opp musikk fra Spotify i en iPhone 6 via Bluetooth og lyden er grei til mitt bruk, men det er ikke noen WOW-opplevelse. Har du prøvd å spille opp musikken via AUX? Det har jeg gjort og da blir det mye bedre. Man kan aldri sammenligne musikk spilt via CD og musikk via Bluetooth og det er mange årsaker til det. Les gjerne artikkelen fra Lyd og Bilde: http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/nei-bluetooth-gir-ikke-cd-kvalitet
Etter det jeg kan se så støttes bare A2DP i både Xcarlink og Gromaudio så du vil ikke få så mye bedre lyd via Bluetooth om du bytter til Grom. Prøv å gå ned i kvalitet på oppspillingen til 320 kbps (AAC) for å se om det oppleves bedre ettersom A2DP ikke støtter noe særlig høyere kvalitet.
Du vet vel at du har en "hemlig" equalizer-meny i din HU-603 som du kan prøve å justere litt for å få bedre lyd?
https://www.youtube.com/watch?v=MHQ6bwC1DzM
http://www.volvohowto.com/how-to-adjust-equalizer-on-hidden-menu-hu-801-hu-803-radios/

Ludo
16/02/17, 22:14
Det var et godt tips, jeg skal sjekke det ut! Men det betyr jo at jeg må ha en ekstra kabel fra telefonen og til stereo'n, særs vanskelig blir det siden iPhone 7 ikke har AUX/Headset utgang uten adapter samt at Brodit holderen ikke kan lade samtidig... Men vi finner nok på noe lurt :) Takk for tips!

Jazzy
16/02/17, 22:27
Bare hyggelig. La til litt mer informasjon etter at du svarte meg ser jeg. Les det ovenfor igjen:D

Ludo
16/02/17, 22:38
Se her ja - dette må selvsagt også sjekkes ut! Tusen takk!

Jazzy
16/02/17, 22:43
Det var så lite så. Prøv de forskjellige tingene og skriv gjerne om resultatet i tråden. Greit å få tilbakemelding + at det kan hjelpe andre i samme eller lignende situasjoner:)

Hassel
17/02/17, 08:38
https://youtu.be/5tqH-Un9SFU

Her er løsninga på kabelproblemet ditt :)

Ludo
17/02/17, 09:29
https://youtu.be/5tqH-Un9SFU

Her er løsninga på kabelproblemet ditt :)

Hehehehe, dagens tips! :)

Norhagen
19/02/17, 13:02
Byttet ut en gammel Grom boks med Aux til fordel for Bluetooth
Endte da på Xcarlink
Ble skuffet over lydkvaliteten nesten all bass fra den orginale subben forsvant
Fikk igjen pengene for Xcarlink kjøpt hos ACB
Og kjøpte da Bluetooth til den gamle Grom boksen
Helt fantastisk lydkvalitet sammenlignet med Xcarlink

Hassel
19/02/17, 15:30
Takk for at noen tagget meg her, begynte å høre litt mer etter lydkvaliteten på xcarlink. Spesielt da forskjell på bt og aux..
Da ble det aux og ikke mer rattknapper :/

mrstfu
19/02/17, 16:37
Takk for at noen tagget meg her,

Det var meg, pusekatt;)

Grom er vel betydelig dyrere enn Xcarlink, men jeg har ingen problemer med kutting i bassen når jeg strømmer Spotify på min Grom BT3. Klart, får man en sang med dårlig oppløsning høres det funky ut, typ dårlig DAB-dekning med litt "bobling", men det har mer med kildefilen enn avspillingsmetode å gjøre. Utrolig nok finnes det en del låter på Spotify Premium som effektivt sett ikke har høyere oppløsning enm 128kbps.

Hassel
19/02/17, 16:39
Det var meg, pusekatt;)

Grom er vel betydelig dyrere enn Xcarlink, men jeg har ingen problemer med kutting i bassen når jeg strømmer Spotify på min Grom BT3. Klart, får man en sang med dårlig oppløsning høres det funky ut, typ dårlig DAB-dekning med litt "bobling", men det har mer med kildefilen enn avspillingsmetode å gjøre. Utrolig nok finnes det en del låter på Spotify Premium som effektivt sett ikke har høyere oppløsning enm 128kbps.

Veit det var deg, tenkte jeg ikke skulle ødelegge ditt "gode" rykte som kødd ;)
Grom er betraklig dyrere ja, skjelden jeg egentlig hører på noe annet enn radio så ser ingen grunn til å gidde å bry meg mer. Skal klare auxkabel tidvis :)

Ludo
19/02/17, 17:35
Byttet ut en gammel Grom boks med Aux til fordel for Bluetooth
Endte da på Xcarlink
Ble skuffet over lydkvaliteten nesten all bass fra den orginale subben forsvant
Fikk igjen pengene for Xcarlink kjøpt hos ACB
Og kjøpte da Bluetooth til den gamle Grom boksen
Helt fantastisk lydkvalitet sammenlignet med Xcarlink

Det er vel samme erfaring som jeg har, lite futt i original subwoofer når jeg streamer musikk via Xcarlink. Er jo bare å handle Grom da... Takk for svar!

mrstfu
19/02/17, 17:53
Min BT3 på HU850 med original sub i bagasjen klaret hvertfall å riste litt i speilet, men noe dB Dragracing er det ikke. Synes den klarer et velbalansert lydbilde, når equalizeren på HUen står på nominell stilling, altså kl 12 på alle vriderene. Gainknappen på basseren står på ca kl 1, altså bittelitt over nominell.

Ludo
28/02/17, 22:46
Nå har jeg fått på plass Gromaudio USB3 og lyden er slik jeg liker den! Men det er jo ikke så rart det blir forskjell siden den kjører line-in fra telefonen i stedet for Bluetooth...

Noen som trenger en Xcarlink for en billig penge?