PDA

Vis full versjon : Skifte turbo V70 2.0 T 2002



Aagejr
14/02/17, 15:29
Hei. Det ligger ser ut for at det "nærmer" seg tid for å bytte turbo. Litt olje fra røret ut av turboen som går til luftfilter boksen.
Verksted tar omkring 20-25.000 for dette. Spørsmålet blir om er dette veldig vanskelig å gjøre selv. Jeg er på nivå at jeg klarer å bytte støtdempere mv.

Takk for svar.

Mvh Aage

mrstfu
14/02/17, 17:08
Olje i røret fra luftfilter til turbo? Tviler på det er turboen, eventuell lekkasje i turboen vil nok bli dratt med i forbrenning eller eksos. Sjekk veivhusventilasjonen din (google "volvo glove test), setter en femmer på det fremfor turbo, om olje i innsuget er eneste symptom.

Daniel V
14/02/17, 17:10
Er helt vanlig med olje der, da en del av veivhusventilasjonen ender der :)

Aagejr
14/02/17, 19:19
Takk for svar. Veivhusventilasjonen ble byttet sommeren 2016. Har renset over, slik at jeg får sett hvor mye det svetter i løpet av en stund. Bilen går godt, så en får håpe av det ikke er noe å tenke på. Den har ikke mer en 174.000 på km telleren...

mrstfu
14/02/17, 19:36
Hvis du ikke har noen andre symptomer hadde jeg ikke tenkt særlig på det. Lekkasje i turbo vil ofte føre til et betydelig oljeforbruk.

locked
14/02/17, 19:57
Du treng nok ikkje til å skifte turbo med det første, det er normalt med olje før turbo pga. veivhusventilasjonen og etter turbo pga. akkurat det same. Litt olje kan passere turboen og, sjølv om den er frisk.

Det er først når det lek olje på eksossida at det begynne å bli på tide å skifte, du vil merke det på blåfarge på eksosen ved pådrag og økt oljeforbruk. Økt oljeforbruk kan og komme frå sletne ventiltetningar. Dei hardnar til i løpet av åra, særleg på turbomotorar pga. økt oljetemperatur.