PDA

Vis full versjon : Fjørbein 240, sier BT noe på om skålene er sveiset på? (org rustet)



Wrasko
12/07/10, 06:59
Hei. Jeg bare lurte på om fjørbeina til 240 er laget sånn at røret er slått ned? Med andre ord om man kan rett og slett slå dem fra hverandre for å bruke rør og skål fra høyre siden på venstre.

Vet at det er mulig å gjøre sånn på en Citroën jeg har skrudd på før, og macpherson er vel macpherson uansett?

turb00le
12/07/10, 09:21
Ikke så enkelt som å "slå" ned.
Røret sitter i ett sveisepunkt bak (ser ett hull der, det er fylt med sveis).
Også er det jo en ganske tight passning.
Jeg har rølpa noen bein for å lage coilovers av og der måtte jeg kutte røret og herje det i filler med baufil for å få det fra hverandre.
Mulig det går ann å presse det fra hverandre, men leit å få noe bra anlegg å presse mot på spindelen.
MacPherson er jo typen/patenten på forstillinga, alle delene er volvo.

Wrasko
12/07/10, 10:47
Jeg bare tenkte siden prinsippet er likt, så kunne det jo hende at prinsippet med delene er like og.

For da hadde det jo vært meget enkelt å få ett fra høyre over til venstre.

Wrasko
13/07/10, 21:09
Endret litt tittel på denne her jeg.

Jeg har startet med å sveise skålene på ene siden nå. De såkalte "festene" eller "sporet" som skålene bare skal "dyttes" ned i, er jo selvsagt opprustet, og jeg kunne ikke tenke meg å stole på det lille myke metallet som hang rundt der.

Så, jeg fjernet det gamle, og sveiser skålene på. Men hva sier BT om de ser det når jeg skal godkjenne senk? Klikker de i vinkel? Dvs, må jeg skjule at de er endret, (tectyl etc), eller kan jeg få de til å se helt strøkne ut, uten at de klikker av å se forskjellen fra originalt? (blir jo en liten ekstra kant ut..)

turb00le
14/07/10, 07:43
Du får jo skålene nye da, kappe av de gamle og bytte hele kreasjonen.

Wrasko
14/07/10, 11:19
Du får jo skålene nye da, kappe av de gamle og bytte hele kreasjonen.

Vet at man får skålene nye, men de skal man jo faktisk egentlig ikke sveise på. Man skal kun dytte de nedi det møkkasporet som er like mykt som hundekjeks som har vært i vann i en uke.. Med andre ord så reiv jeg vekk sporet, og sveiser isteden.. Derfor jeg lurte på om BT sier stort på det?

Dan Bay-Johansen
14/07/10, 12:34
Vet at man får skålene nye, men de skal man jo faktisk egentlig ikke sveise på. Man skal kun dytte de nedi det møkkasporet som er like mykt som hundekjeks som har vært i vann i en uke.. Med andre ord så reiv jeg vekk sporet, og sveiser isteden.. Derfor jeg lurte på om BT sier stort på det?

Gjør det ordentlig så tviler jeg sterkt på at dem sier noe, når man har lov å utbedre rustskader i ramme og innfestninger - så hvorfor ikke fjærbein ?

Om du i tillegg maler\sprøyter dem så ser dem det sikkert ikke engang...

Er jo ikke verre enn å ta en tlf å høre heller...

A.Finstad
17/07/10, 10:58
som privatpersjon har man vell ikke lov til å utbedre rust i ramme og bærende konstruksjon? det skal vell strengttalt gjøres av et godkjent karroseri verksted?

Wrasko
17/07/10, 11:27
Har så vidt nestet det sammen. Så skal bruke litt tid til å sveise det strøkent rundt.

http://wrasko.com/242/fjer.JPG

http://wrasko.com/242/fjer2.JPG


Så 242'en nærmer seg å bli flyttbar og greier