PDA

Vis full versjon : Motorproblemer med min XC70 D5 2004 modell



DanielBay
09/02/17, 14:41
Hei.

Vil først starte med å si at jeg er ganske grønn på bil, men forsøker å forklare min problemstilling så godt jeg kan nedenfor.

Har i lengre tid slitt med at min Volvo XC70 går i sikkerhetsmodus på ca 3-3,500 omdreininger. Bilen går knirkefritt opp til dette turtallet, men når den går i sikkerhetsmodus (eller hva det nå enn er) virker bilen helt død. Den har ikke noe drag, og det virker heller ikke som turboen lader, eller gir fra seg ladetrykk.

Dette problemet startet for en del år tilbake, men var da bare sporadisk, og ikke noe problem i den forstand. Det var jo tross alt bare å starte og stoppe bilen, så fungerte alt bra igjen. Disse problemene startet først med en motor som satt i bilen, hvor jeg der forsøkte å fikse problemet med å bytte turbo, til en ny originalturbo. Etter dette røk toppen på motoren, uten at dette virket som hadde noen direkte sammenheng med de problemene jeg tidligere har hatt. Fikk ny motor, som hadde gått like langt (på dette tidspunktet ca 160-170.000km)

Etter turbo og motorbyttet gikk bilen som normalt en god stund, men så begynte de samme problemene på nytt.

I årenes løp har jeg da endt opp med å bytte følgende:
Turbo
Luftmengdemåler
Ladetrykksregulator (får feilkode 6805 på den)
Intercooler

Får også beskjed om feilkode 4405 - EGR-ventil urimelig verdi. Har forsøkt å blokke ut EGR systemet, men det har ikke fungert (det er noen som har forsøkt dette for meg)

Et annet forum jeg var innom snakket om et eller annet spjeld. Dette spjeldet eksisterer ikke på den biltypen jeg har.

Er dessverre helt blank på hva som nå kan gjøres for å utbedre, så takker for alle svar.

Erlend
09/02/17, 16:17
Det første jeg ville gjort er å dra på ett Volvo verksted og lese ut feilkoder der med vida, der får du ut nøyaktig hva som er galt. Det kan spare deg for mange penger

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Alfs80
09/02/17, 17:27
Kanskje det er abs ring som har sprukket

Daniel V
09/02/17, 17:47
Får du noen melding i displayet når problemene oppstår?

DanielBay
09/02/17, 19:16
Japp, det står Motorservice Erfordras (svensk språk på bilen)

Erlend
09/02/17, 22:05
Japp, det står Motorservice Erfordras (svensk språk på bilen)
Som sagt, ikke les ut koder med universal obd instrumenter, da får du bare generiske feilkoder.
Kjør bilen til Volvo og les ut med vida, vida vil gi deg eksakt informasjon om hva/hvorfor...

Sent fra min F8131 via Tapatalk

Daniel V
10/02/17, 09:32
Nå husker jeg ikke hva feilkoden heter, men mener den heter 6805. Den indikerer feil på vakumet til turbo, motorfester osv. Har den på min S80 også, med samme melding i displayet og nødmudus.

Den kan være et lite helvete å finne ut av. Det kan være en eller annen liten vakumslange et eller annet sted, eller et motorfeste eller noe annet som styrer vakum.

Dette er en ganske vanlig feilkode på disse nå som de blir gamle.

Min er heldigvis fullt kjørbar, da den kun går i nødmodus på full gass ut på motorveier. Holder jeg igjen litt på gassen, så går det helt fint.

Evert
10/02/17, 22:03
Hei.

Vil først starte med å si at jeg er ganske grønn på bil, men forsøker å forklare min problemstilling så godt jeg kan nedenfor.

Har i lengre tid slitt med at min Volvo XC70 går i sikkerhetsmodus på ca 3-3,500 omdreininger. Bilen går knirkefritt opp til dette turtallet, men når den går i sikkerhetsmodus (eller hva det nå enn er) virker bilen helt død. Den har ikke noe drag, og det virker heller ikke som turboen lader, eller gir fra seg ladetrykk.

Dette problemet startet for en del år tilbake, men var da bare sporadisk, og ikke noe problem i den forstand. Det var jo tross alt bare å starte og stoppe bilen, så fungerte alt bra igjen. Disse problemene startet først med en motor som satt i bilen, hvor jeg der forsøkte å fikse problemet med å bytte turbo, til en ny originalturbo. Etter dette røk toppen på motoren, uten at dette virket som hadde noen direkte sammenheng med de problemene jeg tidligere har hatt. Fikk ny motor, som hadde gått like langt (på dette tidspunktet ca 160-170.000km)

Etter turbo og motorbyttet gikk bilen som normalt en god stund, men så begynte de samme problemene på nytt.

I årenes løp har jeg da endt opp med å bytte følgende:
Turbo
Luftmengdemåler
Ladetrykksregulator (får feilkode 6805 på den)
Intercooler

Får også beskjed om feilkode 4405 - EGR-ventil urimelig verdi. Har forsøkt å blokke ut EGR systemet, men det har ikke fungert (det er noen som har forsøkt dette for meg)

Et annet forum jeg var innom snakket om et eller annet spjeld. Dette spjeldet eksisterer ikke på den biltypen jeg har.

Er dessverre helt blank på hva som nå kan gjøres for å utbedre, så takker for alle svar.


Ikke gi opp :)

Først må jeg bare si et par ting. Feilkode 6805 leses dårlig av i VIDA og. Det er ikke nok sensorer til å gi detaljert informasjon. Videre var det var veldig rart at ikke ERG ble sjekket på den KM standen ved bytte av turbo når det er en kjent sak at disse tetter seg. Hvis det var et verksted var de 5 skruer unna og få av skiten.

Hvis man har vært borti det en gang er det greit å feilsøke vakuumsystemet. Er du helt ferdig med 6805 forresten? Jeg fikk den hele tiden og måtte rense EGR. Den var sotet bra ned. 2004 modellen kan være følsom for å blokkere ut EGR. Derfor får man, på f.eks ebay, tak i blendeplater med hull i slik at ikke 6805 skal oppstå. Jeg renset bare min så ble alt bra. Jeg hadde i tillegg et motorfeste som det var lekkasje i.

Vakuumproblemer kan lure deg inn i å bytte deler for titusenvis. Hvis du søker opp en som kaller seg "SiRobb" på youtube har han fin video for å sjekke at motorfestene holder vakuum og annen video der han forklarer vakuumsystemet og tester Boost Control Valve dingsen på luftfilteret (ikke MAF).

Aller først må du starte motoren la den gå på tomgang. Skru av oljelokket. Kommer det en snekkemotorlyd er dette typisk fra et vakuumproblem. Har du ikke snekkelyden ville jeg gått direkte på EGR. En på youtube har en grei litt klønete filmet video om hvordan. Det er en totimersjobb om du ikke skal ha blank EGR innvendig. Blokker for all del den store slangen som går ned til Intercooler, etter demontering, slik at det ikke kommer kjølevæske eller noe annet inni der når du demonterer EGR.


Om du har snekkelyd:

Den saken som sitter foran på veggen til luftfilteret må fungere (Boost Control Valve).
Denne tester du med en enkel vakuummåler fra biltema. Den må slå av motorfestevakuum riktig når du gir gass fra tomgang.
Bilde av boost Control valve

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/462.jpg

Boost Control Valve's misjon er kun å styre vacuum til motorfester. En slange inn med konstant vakuum og en ut til begge motorfestene. Denne holder vacuum kun ved tomgang. Av eller på funksjon.


For resten av vakuumsystemet trenger du universalt vakuumtestesett fra Biltema som du kan pumpe vakuum med, men aller helst et litt bedre et sett fra ebay som går ned til 50 mmHG vakuum.

Før slangen går inn i Boost Control Valven splitter den seg. En til Boost Control Valve selvsagt og en til denne i bildet under, TCV - Turbo Control Valve, som sitter foran på blokka helt inntil blokkveggen bak oljefilterlokket. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/463.jpg

delenr: Volvo 30637251, PIERBURG 7.21903.63.0
Denne TCV'n holder ikke vakuum så hvis du skal sjekke at siste ledd i serien, aktuatoren til turboen (selve belgen som drar i armen som går inn i turboen), er tett må du ta av og sjekke den slangen som går videre fra TCV til Turbo.

Ikke sug over 40 mmHG på sjekkpunktene dine. Se på videoene til SiRobb.

Det er veldig trist at ikke volvo har et program som feilsøker dette raskt. Man må betale tusenvis av kroner for at mekanikere skal klø seg på haka og diskutere. Mekanikeren jeg spurte, før jeg gikk i gang med jobben selv, skjønte ingenting når jeg viste ham snekkelyden.

Jeg kan ikke mye, men der ble jeg stolt og tror jeg at jeg sparte 20 lapper. Både på EGR byttet og på bytte av de vakuumstyrte motorfestene.

Se videoene til SiRobb her: https://www.youtube.com/user/sirobb/videos

Mvh Evert

Alfs80
10/02/17, 23:33
Hadde samme problemersomsom trådstarter og det var sprukket abs ring kjøpte den på Biltema kjørt med den nå i 3 år uten noe problemer

Evert
11/02/17, 20:01
Hadde samme problemersomsom trådstarter og det var sprukket abs ring kjøpte den på Biltema kjørt med den nå i 3 år uten noe problemer

Får verken "Motorservice Erfordras" eller overnevnte feilkoder av abs - feil.

Torsen67
13/02/17, 11:35
Går bilen i nødmodus av sprukket ABS ring?

Svirre
13/02/17, 15:18
Går bilen i nødmodus av sprukket ABS ring?
Hvis det er venstre foran, kan den sette feilkode da ECM henter hastighetssignaler derifra.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Alfs80
13/02/17, 16:10
Som svirre sier så går den i nødmodus om v abs ring er sprukket så det er bare legge seg ned og sjekkenår min var gåen fikk jeg ikke opp feil på visa men sprukket var denkoster 79 kr på Biltema