PDA

Vis full versjon : Hypotese ang senk mk2 multilink



Kristian N
04/02/17, 13:29
Da er det min tur til å bryne meg på senk av mk2 multilinken på min -95 960. Siden chassikit'et fra Volvo er blitt en enhjørning med tia og det ikke er noe med tüv å oppdrive må jeg belage meg på å heve bilen igjen annahvert år. Greit nok, men da må det være sånn høvelig grei jobb å heve.

Hypotesen lyder: jeg har en NON-nivomat multilink. Ergo den breie og tjukke bladfjøra.
Jeg tenker å kappe den i endene (hvor mye?) og montere modda kortere dempere.
Ved godkjenning monterer jeg nivomat dempere får å få den opp i en høyde som forhåpentligvis går igjennom en pkk/teknisk.

Hvor tror folk om dette? Når jeg monterer nivomat dempere sammen med en kappa NON-nivomat fjær, vil det fortsatt være spenn i fjøra? Eller vil den ligge løst?

Og veit noen hvor mye jeg kan kappe fjøra for lav, men brukanes høyde?

Har tråkka gjennom alt av forum tråder og blir ikke klokere.

Håper noen har noen innspill[emoji6]

Terje1
04/02/17, 13:54
Det er en veldig enkel løsning på dette.

-kjøp kaw-fjærer kun foran.
-monter nivomatfjær og et par godt brukte dempere bak slik at høyden bak står i stil til høyden foran.
-4 hjulskontroll
-Bestill time hos bt for godkjenning.

Kristian N
04/02/17, 13:57
Hvem forhandler kaw da? Har lest alle stand at det ikke nytter å ha noe baki (verken folk eller ølbrett) når en bruker vanlige dempere med nivo fjør?

Vil liksom slippe at den blir så sigen med litt last?

Hva tror du om løsninga jeg nevnte øverst a?

Terje1
04/02/17, 14:03
Hvem sa noe om vanlige dempere? :)
Det er masse signe nivomatdempere som er betraktelig stivere enn en vanlig gassdemper.

En justert non-nivomat fjær er selvfølgelig en løsning(med vanlige støtdempere)

Poenget mitt er at det finnes andre løsninger enn volvo sin sats som man får godkjent.

Kristian N
04/02/17, 14:06
Skjønner. Da er det tuv på KAW regner jeg med?

Lurer fortsatt på hvem som forhandler det?

Har du noen teorier om fjørspennet jeg snakka om da? Vil liksom utforske det før jeg prøver å handle nivo fjær

Terje1
04/02/17, 14:14
Ja,det er tuv på de.
Får kjøpt de rett ifra kaw i tyskland,sender til norge og betaling via paypal.
Men det står i papirene at multilink akslingen må være orginal/urørt.

Justerer du en non nivomat fjær og bruker nivomat dempere må du kappe veldig mye av fjæra ettersom demperne også bærer en stor del av bilens vekt.
Det er mye trolig en bedre løsning å justere en non nivomat fjær og bruke vanlige støtdempere.

Kristian N
04/02/17, 14:19
Takk for svar ang forhandler.

Poenget med å bruke nivomat sammen med kappa fjær var den skulle havne på org høyde igjen ved pkk for derfor senere sette på korte bilstein dempere etterpå. Vil ikke det funke da?

Foran har jeg mest lust til og teste BC coilovers til 850.

Terje1
04/02/17, 14:29
Hva høydeforskjellen blir er vanskelig å si,iallefall kan ikke jeg svare på det. :)
Kommer jo an på hvor mye du ønsker å senke.
Ved moderat senk og riktig høyde med vanlige dempere så er det nok mulighet for at den blir veeldig høy bak med nivådempere og samme fjæra.

Hvorfor ikke godkjenne istedet slik at du slipper all den unødvendige skruinga ved pkk?

Kristian N
04/02/17, 14:32
Ok.

Jeg tror min skepsis grunner i at jeg ikke helt skjønner hvorfor de skulle ville godkjenne at jeg bytter til nivomatfjør. De vil vel påstå at det ikke er det bilen er typegodkjent for? ;)

Terje1
04/02/17, 14:38
Ok.

Jeg tror min skepsis grunner i at jeg ikke helt skjønner hvorfor de skulle ville godkjenne at jeg bytter til nivomatfjør. De vil vel påstå at det ikke er det bilen er typegodkjent for? ;)


Såfremt en ikke monterer nye blanke deler så kommer en vel langt ved å ikke være for ivrig med å komme med informansjon:)
Bare så det er sagt,kaw på 960 senker en hel del mere enn f.eks 940 med lesjøfors.
Iallefall om en bruker den tynne fjærskåla i toppen.

Man kommer også langt såfremt man har de riktige papirene(tuv)

Må følge med her og se hva slags løsning du ender med :)

Kristian N
04/02/17, 14:47
Den er god veitu! Skal forske videre. Jeg skal lage en tråd på bilen ganske snart[emoji5]

Kristian N
04/02/17, 14:56
Og mange takk for svar[emoji5]

turb00le
04/02/17, 19:25
Chassiskittet hadde nok vært ganske uaktuelt da det kosta nesten 20000 for alle delene nytt.

Sent fra min S30 via Tapatalk

turb00le
04/02/17, 19:31
Jeg kjørte med samma fjøra du har på din som var kappa. Fungerte bra det... jeg mener det var ca 12cm utstikk fra ramma på den jeg kjørte med, da måtte gjennomslagsgummiene justeres litt for å få litt fjøringsvei.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Kristian N
04/02/17, 20:11
Jeg kjørte med samma fjøra du har på din som var kappa. Fungerte bra det... jeg mener det var ca 12cm utstikk fra ramma på den jeg kjørte med, da måtte gjennomslagsgummiene justeres litt for å få litt fjøringsvei.

Sent fra min S30 via Tapatalk

"Utstikk fra ramma" må du utdype. Denne multilink tilværelsen er ny for meg[emoji5]

SirKim
04/02/17, 20:11
absolutt alt tilhørende orginal volvo senkesats til 960 er utgått bortsett fra krenghemmer bak samt nivåmat demperne. dette sjekket jeg opp med volvo i sommer. jeg ga opp å finne komplett kit til sedan med manuell når jeg leita rundt til min tidligere. løsningen/fasiten utenom orginalvare, er som terje1 beskriver lengre opp her

turb00le
04/02/17, 20:25
"Utstikk fra ramma" må du utdype. Denne multilink tilværelsen er ny for meg[emoji5]

Hvis du løsner nedre bærearmene og måler fra ramma til multilinken og til tuppen av fjøra.

Du finner litt ymse bilder i den gamle tråden jeg hadde på 960n.

Kristian N
08/02/17, 19:52
samt nivåmat demperne.

Så de har senke Nivomat enda?

Terje1
08/02/17, 21:16
Skal ikke si det helt sikkert,men mener dette er artikkelnummer til sedan:

Komplett sett bak:3529921
Demper:3529372
Fjær:3529932

SirKim
08/02/17, 21:38
Ja de hadde nivåmat demperne bak for senkesettet når jeg hørte :) Men koster sitt. Tror det var 4400,- per stykk.
Å så kunne dem skaffe krenghemmeren tilhørende chassiesettet. Er vist en egen type for det. Aner ikke forskjellen, men regner med det er noe tykkere.
Det mener jeg lå på 2200 ca ish. Dette mener jeg var priser uten rabatt..


Så de har senke Nivomat enda?

turb00le
08/02/17, 21:39
De er jo ikke akkurat gratis... og du får i utgangspunktet ikke godkjent kaw framme og Volvo senk bak.

Sent fra min S30 via Tapatalk

SirKim
08/02/17, 22:04
nei. Men får godkjent med kaw fremme og orginalt bak. Bare få på slitne nivåmatere bak så høyda står i stil med fronten.
Bestilt KAW fjører selv, kun fremme. Det er med TUV

Terje1
08/02/17, 22:06
Når det gjelder krengeren bak så står det i katalogen jeg har at det er et krengestag-sett som er tillegg til chassis-settet,men at det også kan brukes på en vanlig usenket bil.

Krengestagsettet har artikkelnummer 1343274 imens selve staget har artnr 9140599 og ser ut til å være 21mm.
Hva som inngår i settet foruten selve krengestaget aner iallefall ikke jeg.

Standard er visstnok 15 og 18mm stag.

Edit: 9140599 ser også ut til å forekomme på standard biler med nivomat så nå ble jeg usikker..
Finner iallefall ikke noe artikkelnummer på noe stag som er tykkere enn 21mm.

SirKim
08/02/17, 22:58
hmm, han nevnte kun hemmeren når jeg snakket med dem på tlf. Så hva settet inneholder vet jeg ikke. Men fikk beskjed om at disse 2 opphenga til krenghemmeren sto montert på når man kjøpte selve hemmeren iallefall, så kan jo ikke være det heller !? Tenker på disse 2 staga som er skrudd opp i mk2 ramma

turb00le
09/02/17, 07:47
nei. Men får godkjent med kaw fremme og orginalt bak. Bare få på slitne nivåmatere bak så høyda står i stil med fronten.
Bestilt KAW fjører selv, kun fremme. Det er med TUV

Ja, men du får det ikke godkjent hvis du sier at det er senka bak også. Egentlig.
Normal praksis hos biltilsynet er at du ikke får godkjent forskjellige sett på hver aksel så sånnsett er kaw papirene ganske unike :-)

Ang krengeren bak så sitter de plastfestene vulka fast i krengeren og staget leveres som en del.
Hvis ikke jeg husker feil så hadde jeg samme dim som de som tilhørte sportchassis originalt på min gamle 960, så det har vært levert fra fabrikk uten sportchassis også.

Jeg ville heller prøvd meg fram litt bak enn å kjøpe de sportchassis delene fra volvo, det blir fort 10000kr i deler.
Selve bladfjøra innbiler jeg meg at enkelt og greit var std nivåmatfjøra som var klyvd, på min syntes bare halve delenr'et.

Terje1
09/02/17, 11:40
Senkebladfjær har artnr 3529932

Kristian N
17/03/17, 10:12
Skal en kappe en non-nivo bladfjær er 1 cm lik 1cm lavere? Leste dette en eller to plasser.

Videre: kan jeg kappe rundt 5 cm uten å gjøre noe ytterligere?



Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

turb00le
17/03/17, 14:42
Høres ut som ett skudd fra hofta igrunn, i såfall var min senka bortimot 15cm tipper jeg...
Begynn med 5cm som du skriver og se hvordan den blir.

Enklest å skru av nedre bærebru når du gjør dette, hvis du kommer på tanken om å ta ned hele fjøra så være obs på at diffen følger med ned sammen med nedre del av ramma.

Her er min gamle 960 med kappa bladfjør og gassdempere bak:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/614.jpg (http://s60.photobucket.com/user/pappneger/media/960/IMG_0627_zpsebe42977.jpg.html)

Kristian N
18/03/17, 11:03
Så ut som en flott høyde du har fått.
Er vel en fare for å få an bitchslap av fjøra ved demontering av bærebruer? Bruke no jekkestropper eller noe kanskje?

Når blir det nødvendig med kortere dempere?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Terje1
18/03/17, 17:00
Holder vel med en jekk under om nedre ramme og fjær fortsatt skal sitte montert.
Blir spennende å høre om skruene er greie å få ut..Har vært ute for litt av hvert der selv..

Kristian N
16/05/17, 11:39
Leser her og der at det må maskineres noen trekanta klosser i plast som bladfjøra skal skli på. Hvordan funker det? Er det nødvendig?
Noen som har mål så jeg får frest et par? Leste 35 mm høy men fant ikke bredde eller lengde...

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Kristian N
18/05/17, 17:41
Ingen?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
18/05/17, 19:33
Om det er de jeg tenker på, å jeg har forstått det riktig, så trenger du ikke de.
De er for hvis du skal kjøre med den orginale senkebladfjøra, men kjøre uten nivåmat demperne.
Perfekt høyde bak (etter min mening), får man ved å ha vanlig standard bladfjør for ikke-nivåmat, å kombinere det med vanlige 940 dempere.

Var slik på ene delebilen jeg hadde, der var høyda slik :

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/605.jpg






Og klossene som du sikkert tenker på ?

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/606.jpg

Kristian N
18/05/17, 19:38
Jeg har non-nivomat. Mener du at bilen blir lavere av å bare bytte dempera? Trodde det bare gjaldt bruk av kombo av nivomatfjør og vanlige dempere jeg?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
18/05/17, 19:47
mulig jeg var litt rask i avtrekkeren, var kanskje ikke nivåmat fjør med vanlige 940 dempere som var "fasiten". er så mange år siden jeg holdt på med det der. har "fasiten" min liggende i garasjen (altså oppsettet). så fløtter over hele bakstillinga til 780n når jeg kommer så langt på den.

Kristian N
18/05/17, 19:49
Ok men uansett da. Jeg må altså ikke ha disse trekanta klossa med mindre jeg har senke nivomatfjør?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
18/05/17, 19:57
slik jeg har forstått det, så medfører det riktighet

Kristian N
18/05/17, 20:02
Kappe endene og montere liksom. Det høres jo ut som en grei jobb.

Gleder meg ikke til å løsne fjøra men... passe finga

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
18/05/17, 21:39
på den ene nultilinken jeg hadde ble bruene i bunn bygd om for å kunne kjøre med kappa fjør på

Kristian N
18/05/17, 21:41
Ok så må modifisere litt? Er det fordi anlegget til fjøra blir flytta? Bilder avmodifisringa?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
18/05/17, 21:56
hvis du skal korte inn fjøra må du sikkert det. jeg har bare brukt 940 dempere å orginal fjør. men husker ikke om det er for nivåmat eller ikke. ble iallefall fin høyde bak da (som på bildet lengre opp slik det var på ene delebilen). om jeg har bilder av de bruene som var på ene 960n jeg hadde som var modifisert vet jeg ikke. det må jeg sjekke. men var modifisert i midten der mener jeg. så det bygde lengre inn å lavere mener jeg. dette er endel år siden. men skal kikke litt mellom mappene når jeg er på pc-en igjen. se om jeg har noen

Kristian N
18/05/17, 21:59
Konge! På min er det som sagt den breie og tykke fjøra med tilhørende vanlige dempere. Må få tak i noen bruer å spikke litt i da

Terje1
18/05/17, 22:05
Har sett bilder av slike ombygde armer som nevnt over og det bør vel være lov å nevne at det er vanskelig å gjøre en slik ombygging uten at det blir åpenbart at det er gjort inngrep/ bygd om.

Men om det ikke spiller noen rolle så er det jo bare å kjøre på :)

Fjæra som sitter på biler uten nivomat begrenser nok mulighetene noe..
Har man nivomatfjær så er det nok flere muligheter.

Kristian N
18/05/17, 22:43
Har sett bilder av slike ombygde armer som nevnt over og det bør vel være lov å nevne at det er vanskelig å gjøre en slik ombygging uten at det blir åpenbart at det er gjort inngrep/ bygd om.

Men om det ikke spiller noen rolle så er det jo bare å kjøre på :)

Fjæra som sitter på biler uten nivomat begrenser nok mulighetene noe..
Har man nivomatfjær så er det nok flere muligheter.
Er litt redd for den ja. Bør være litt anonymt. Hva skjer om en bare kapper fjøra og monterer igjen? Fjøra vil jo logga an på bærearmen uansett vil den ikke?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

SirKim
19/05/17, 08:41
som Terje sier så blir det ikke så anonymt. hos meg var det veldig blikkfang selv om det ikke var store greiene som var gjort. tror heller jeg hadde fått tak i bladfjær til nivåmat hvis jeg var deg å kombinere det med vanlige dempere fra 940.

Kristian N
19/05/17, 09:09
Hvis jeg bare kapper da?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Terje1
20/05/17, 08:56
Hvis jeg bare kapper da?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Da vil ikke fjæra nå ut til gummiputa i enden så den ligger direkte imot stål istedet.
Det funker nok på et vis det og.
Det hadde muligens vært en løsning å skru fast en tynn plate med teflon eller lignende på bærebroa så fjæra har noe å gli på?
Hva som genererer mest slitasje/ evt lyd ved fjæring skal jeg ikke si.

Det er bare å prøve :)

turb00le
20/05/17, 09:54
Jeg bare døtta gummiputa mellom fjør og bru, funka det også selv om det var typ midt på brua.

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk

Kristian N
20/05/17, 11:54
Da vil ikke fjæra nå ut til gummiputa i enden så den ligger direkte imot stål istedet.
Det funker nok på et vis det og.
Det hadde muligens vært en løsning å skru fast en tynn plate med teflon eller lignende på bærebroa så fjæra har noe å gli på?
Hva som genererer mest slitasje/ evt lyd ved fjæring skal jeg ikke si.

Det er bare å prøve :)
Har en del teflonbetar på høyskolen så det skal jeg se nærmere på. :)

Jeg bare døtta gummiputa mellom fjør og bru, funka det også selv om det var typ midt på brua.

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk
Hmm må teste det også. If it works it aint stupid haha

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Terje1
20/05/17, 18:46
Evt borre 2 hull i den gummien/bærebroa og bolte det sammen?
Kunne sikkert felt ned gummien i broa også,pluss litt tec 7 eller lignende.