PDA

Vis full versjon : Vil ikke starte, pga. lite olje?



seilkongen
02/02/17, 21:54
2001 XC70 bensin: Vil ikke starte, og utenom varsel for kamaksel posisjon så et det eneste jeg kan tenke meg er galt at det er lite olje i motoren. Kan dette medføre at den ikke vil starte?
Merk at oljelampen ikke lyser.

Evert
06/02/17, 23:13
Kamakselsensor må fungere godt nok for å få start.

Fant denne bruksanvisningen:
Try to start the engine.
Does the engine start ?
Yes:

Camshaft position sensor OK.
No:

Try a new camshaft position sensor.
:D

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Sensor/KAMAKSELSENSOR-2000036202/

seilkongen
10/03/17, 14:18
Den er nettopp byttet med ny orginaldel. Får heller ingen feilmeldinger.

Vatnehol
11/03/17, 14:30
Når du ikke har noen feilmeldinger så må du sjekke bensin og gnist.
Der er alla en trøsykkel ventil til høyre på fuelracken der du kan teste trykk. sett på tenningen, da starter bensinpumpen og den vil stoppe etter noen sekunder, og da trykker du inn ventilen fremme i motorrommet. Da skal det komme en kraftig dusj ut, kommer det en svak stråle eller ingenting i det hele tatt så har du problemer med bensinpumpen eller tett bensin filter.
Er ikke helt ukjent med bensinpumpe havari etter 200 000km.

Neste steg er å sjekke å sjekke tenning og kompresjon.

seilkongen
12/03/17, 15:20
Vel, jeg feilinformerte litt her. Veivakselsensor er byttet, ikke kamakselsensor. Og feilmeldingen er for eksosside kamaksel. Et spørsmål er jo om selve sensoren kan feile og gi feilmelding uten at selve kamakselen(drivreim) har feil?

Erlend
12/03/17, 22:43
Feilen er bare det at den får feil signal tilbake til hjernen og ikke skjønner hvilken stilling den står i. Har du feilmelding på kamaksel eksos side, så er det sensoren der som er gåen.. Hvis jeg har forstått det du forklarer her riktig.

Edit. Leste ordentlig hva du skrev nå. Ja, feiler sensoren, så tror hjernen at den står i feil stilling, selv om den ikke gjør det..

Bytt den sensoren,så får du nok start.

Å få feilmelding på kamaksel for så å bytte veivakselsensor blir helt feil. Det hjelper ingenting.

Sent fra min F8131 via Tapatalk

seilkongen
17/03/17, 14:20
Vel, jeg hadde feil på veivakselsensor også. Spørs om jeg ikke får ta sjansen på å bytte kamakselsensor. Penga flyr fort hvis den må på verksted....
Et annet spørsmål er om man kan bruke uorginal del og mekke til kabling. De uoriginale finnes egentlig ikke til 2001 årsmodell, men de ser like ut, bortsett fra at de kommer med en plugg og ikke hele kabelen. Fristende siden prisen er omtrent en tredjedel.