PDA

Vis full versjon : Feilkoder: ABS LAMPE OG MOTORLAMPE LYSER V70 2004 MODELL



nordan27
01/02/17, 23:09
Hei, nå sliter jeg litt, har en v70 bensin 180hk 2004 modell km st; 304000
for noen uker tilbake begynte antispinn lampe å oppføre seg rart, merket det kun i høyre svinger ut på motorveien med litt lugging og blunking i antispinn lampa, men ble borte så fort rattet ble rettet opp igjen, noe senere kom plutselig abs lampe litt fra og til på , det ble til slutt konstant lys, motorlampe blinket også og ble også konstant lysende, dette var kvelden før eu-kontroll så det var Flax :-(
fikk da mangel på flere feilkoder fra vida dem vesentlige var:BCM-001, BCM-0100, ECM-510F, og en del ubetydlige feilkoder eksempel som dørlås, xenon osv som jeg ikke behøver å ramse opp her.
Feil som ikke var aktive: AUM, DIM, SRS, SWM, TCM, bare så det er opplyst. jeg har nå skiftet begge abs følere i front og lamdasonde etter cat, uten at feilen er blitt borte, har en feilkode leser fra biltema (gul) som opptager fremdeles feilkode P0502 (begge sider) Vehicle Speed Sensor Low Input, da jeg sletter feilkodene virker alt normalt abs og traction virker men kun noen hundre meter da lyser abs lampe igjen men det kan gå mange mil før motorlampe begynner å lyse det er sporadisk før den kommer på, så da vet jeg ikke hva som jeg kan skifte har tenkt på speedsensor i automatgirkassa men er veldig usikker, har sjekket om abs ringer er løse og rengjort med å skrape litt med en flat trekker på og rundt tenner, kan ikke se noe feil men ser ned igjennom abs føler hullet så det er ikke så tydelig, jeg er veldig glad for innspill og tips jeg prøver å skifte det meste selv da jeg tidligere har jobbet som bilmekanikker

ksandseter
01/02/17, 23:16
Kan være at ABS ringen har sprekt da? Ikke uvanlig på disse bilen det


Sent from my iPhone using Tapatalk

nordan27
01/02/17, 23:22
Hei mulig, har hørt en subbelyd på ene siden når bilen er kald høres nesten ut som om bremseklossene subber med stein imellom?? blir borte når jeg har tråkket på bremsen, høres det kjent ut? vis jeg skal sjekke abs ringer da må vel drivaksel ut fra hjullager, og ta av bunn kule for å sjekke om den har sprekt?

Svirre
01/02/17, 23:41
Feilkodene dine indikerer feil med en abs-ring eller sensor.


ECM-510F Hastighetsignal
ECM-510F Hastighetsignal. För hög signal
ECM-510F Hastighetsignal. För låg signal
ECM-510F Hastighetsignal. Signal saknas

ABS-0010 Left front wheel sensor Signal missing. Intermittent fault
ABS-0010 Left front wheel sensor Signal missing. Permanent fault
ABS-0010 Left front wheel sensor. Signal missing. Intermittent fault
ABS-0010 Left front wheel sensor. Signal missing. Permanent fault

Jeg ville ha gått over ringen foran på sjåførsiden en gang til. Sprekkene er av og til kke lette å se, selv ikke for det trente øyet. Mtp dine feilbeskrivelser, bilens oppførsel og feilkodene, ser jeg ingen andre løsninger nå. Kan også være sensoren, men den skal ikke reagerer kun i svinger. Bilen merker at du svinger en vei, og det er typisk symptom for sprekk i ringen.


Ang. ulydene ved bremsing, så ja. Det kan ha kilt seg noe, men virker mer som om bremsene trenger litt kjærlighet type lett overhaling. Gå over og puss vekk rust, ha på smørefett (ikke kobberfett) og sjekk hvor godt stemplene på kalipperene går. Vil tro det hjelper mye.

runegp
02/02/17, 03:49
Hadde samme problemet med ABS. Brukte mye tid på å gjøre rene ringene, men eneste som nyttet var å bytte. En liten sprekk er nok til å lage problemer. Kurant jobb å skifte ringer.

nordan27
02/02/17, 06:37
Hei, 1000 takk for svar, jeg er nok sikker på at det er en abs ring på venstre side som sikkert er defekt, kan du eller dere som har skiftet tidligere gi meg en liten innføring i skifte? :-) kan jeg kjøpe på biltema? er dem ok? da kan jeg få tak i raskt i stedet for å måtte bestille å vente 14 dager som jeg tenkte?! vis det er dumt hvor er best å bestille ny ring?

et siste spørsmål er det normalt at motorlampe lyser i forbindelse med denne feilen?

runegp
02/02/17, 08:04
https://youtu.be/cqYm8AdbfF0

Biltema er helt ok...sikkert noen som er uenig
Ikke nødvendigvis er svaret på siste spm.

oar83
02/02/17, 08:42
Eg har samme feilen på min s80 2,0T. Har bytta ABS-Ringen på min bil, men samme feilkode kjem igjen ca en halvtime etter sletting. (i denne halvtimen virkar bilen som normalt, abs slår inn v/hard oppbremsing etc.) Har prøvd 2 forskjellige sensorar uten hell, eine ny, andre brukt org volvo men begge har virka. Kan det då være styreenhet eller har eg klart å feilmontert abs ring ?

Heilt normalt at motorlampe lyser pga ECM-510F Hastighetsignal går via sensoren.

Svirre
02/02/17, 08:56
Søk opp "Abs ring replacement" på youtube. Da får du en grei beskrivelse av det. Ringen foran sitter på drivakselen, så den han helsigvis byttes ut separat. Koater 70-80kr på feiltema, og ser ingen grunn til å ikke handle der :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

lars otto skiftesvik
02/02/17, 10:47
Feilkodene dine indikerer feil med en abs-ring eller sensor.



Jeg ville ha gått over ringen foran på sjåførsiden en gang til. Sprekkene er av og til kke lette å se, selv ikke for det trente øyet. Mtp dine feilbeskrivelser, bilens oppførsel og feilkodene, ser jeg ingen andre løsninger nå. Kan også være sensoren, men den skal ikke reagerer kun i svinger. Bilen merker at du svinger en vei, og det er typisk symptom for sprekk i ringen.


Ang. ulydene ved bremsing, så ja. Det kan ha kilt seg noe, men virker mer som om bremsene trenger litt kjærlighet type lett overhaling. Gå over og puss vekk rust, ha på smørefett (ikke kobberfett) og sjekk hvor godt stemplene på kalipperene går. Vil tro det hjelper mye.

Et lite innspill her.
Svirre, du sier ikke kobberfett på bremsene. Jeg har selv brukt kobberfett trodde at dette var riktig grunnet varmen i bremsene men har sett at kobberfettet tørker inn og ikke har god smøre egenskap.
Hvilket fett bruker du?

jerognal
02/02/17, 10:57
IKKE bruk kobberpasta på bremsestemplene. Det er for seigt. Det harskner over tid og stemplene går tregere og tregere. Kjøp deg ordentlig bremsepasta på tube. Det er type silikonfett tror eg. MYE bedre. En tube for en hundrings eller to og du har i bilens levetid.
Det er og stor kvalitetsforskjell på Biltema silikonfett og ordentlig vare. Sjøl har eg brukt SKF bremsestempelpasta. Super kvalitet.

Ang. problemer med ABS. Løser ikke probleme seg med nye ringer og sensorer? Da spørs det vel om ikke det er selve hjernen som må ut og repareres. Loddinger som ryker. Vet ikke hvor utbredt dette er på nyere V70 men på V70 I er dette en gjenganger iallefall.

Svirre
02/02/17, 11:11
Gummien trekker til seg kobberet og gjør fettet mindre funksjonibelt over tid. Jeg bruker lithiumfett pr.dd, men andre fettyper uten kobber fungerer bra.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

nordan27
02/02/17, 21:26
Hei igjen da bestilte jeg abs ring fra volvo noe dyr men ville ha riktig passform, har nå demontert drivaksel venstre side og ja da bare datt en sprukket abs ring av uten makt den var helt defekt, rengjorde og monterte ny og vipps så er alt bra så langt også motorlampe er borte etter at feilkoder er slettet håper at ingen lamper kommer tilbake:-) takk for flotte tips:-)

Jazzy
02/02/17, 22:44
Passformen på Biltemas ringer er det ikke noe feil på. Har selv byttet til Biltemas ringer på 2 biler og det er ikke noe problem med de selv etter MANGE mils kjøring:)

Svirre
02/02/17, 22:53
Ringene samt sensorene er av god kvalitet. Tror noen nevnte Bosch til meg en gang, men litt usikker.

Det viktigste er at du har fått ordnet problemet :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

oar83
03/02/17, 08:56
Då fant eg syndaren på min bil etter utallige forsøk. To av loddingane i ABS-modulen hadde nokre sprekkar, så då er allt iorden att.

xc7010
02/05/17, 07:08
Er det noe spesiellt verktøy som brukes ved bytte av sensor??Ser at hullet som den står i ikke ser innbydende ut.Hva brukes og hvor får en kjøpt dette?