PDA

Vis full versjon : Abs/anti skli lampe lyser



runegp
31/01/17, 16:21
Lampa lyser og kodeavlesing forteller at det er problemer med bakre sensor. Sensoren er målt og er i orden. Er det ABS ringer bak også? Finner bare de fremre som reservedel.

Svirre
31/01/17, 19:27
Det er lurt å fortelle hva slags bil du har.
Jeg mistenker at abs-ringene er like foran som bak. Hvis ikke må du ty til nytt hjullager bak.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

runegp
31/01/17, 19:54
V70 -07 :-)

Svirre
31/01/17, 20:19
V70 -07 :-)

Awd eller fwd?

runegp
31/01/17, 20:25
FWD
RJ71308

Svirre
31/01/17, 20:59
Det må bli nytt hjullager på deg. I følge deletegningen til Volvo så er den ikke listet opp. Kort og greit siden lagret er skrudd.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1201.jpg

runegp
31/01/17, 21:17
Fant ut at det er en magnetisk "ring" bak. Får gjøre det godt rent før jeg evt bytter lager

Jazzy
31/01/17, 22:12
Hvordan har du målt sensorn bak? Kan ikke måle den med ohm-måler:) Veldig sjelden det blir feil på ABS-ringen bak da den sitter mye bedre beskyttet enn ringen foran.

Svirre
31/01/17, 22:21
Hvordan har du målt sensorn bak? Kan ikke måle den med ohm-måler:) Veldig sjelden det blir feil på ABS-ringen bak da den sitter mye bedre beskyttet enn ringen foran.

Uten at jeg har sjekket opp hva slags type sensor som sitter bak, så vil jeg tro den er bygget opp på samme måte som de foran. Selv om ringen sitter mer beskyttet bak, er den ikke fritatt for defekter ;)

Det lureste hadde vært å ta dem med på en Volvoverksted slik at de kunne kjørt en tur med VIDA tilkoblet. Da kan man lese av sanntidsverdiene fra sensorene under kjøring. Det indikerer fort om det er feil på sensor/kabel, ring eller om det er andre problemer inni bildet.

runegp
31/01/17, 22:54
Hvordan har du målt sensorn bak? Kan ikke måle den med ohm-måler:) Veldig sjelden det blir feil på ABS-ringen bak da den sitter mye bedre beskyttet enn ringen foran.
Hvordan måler jeg sensorene? Fikk samme måling på begge bak. Feilmeldingen sier feil på rear left sensor...som forøvrig er ny.

FroBe
31/01/17, 23:13
Hvordan måler jeg sensorene? Fikk samme måling på begge bak. Feilmeldingen sier feil på rear left sensor...som forøvrig er ny.

Man måler slike induktive sensorer med oscilloskop når de er i bevegelse.
http://www.tiepie-automotive.com/en/Measurement_examples/Sensors/ABS_Sensor_Inductive

Med et multimeter kan man kun måle om det er brudd i ledningene, ikke om sensoren eller ringen er dårlig.

Selv fikk jeg feilmelding etter bytte av hjullager. Måtte ut med sensor, og rengjorde ikke hullet før jeg plasserte den tilbake. Da viste det seg at den ikke kom skikkelig på plass, og signalene var for svake.
Tok den ut igjen, rengjorde hullet og monterte den. Deretter fungerte alt uten problemer.

Jazzy
31/01/17, 23:25
Det går å måle med voltmeter også, men da må en koble på strøm på de på en måte. Har en PDF med litt informasjon fra Vida, men vet ikke hvordan jeg legger til den her.

runegp
31/01/17, 23:26
Flottings. Takker for gode svar. Får ta en tur til Volvo...noe motvillig. Cruise kontrollen pendler noe under bruk også? Kan det ha en sammenheng med sensorproblemene?

Jazzy
31/01/17, 23:36
Jeg hadde begynt med tipset fra FroBe hadde jeg vært deg. Også sjekket ringen i tilfelle det ligger masse støv og dritt fra beleggene til håndbrekket der.
Problem med cruisekontrollen kan være relatert til en sensor, men jeg mener det er den venstre foran som styrer speedometeret og cruisekontrollen. Men det er mange andre ting som påvirker den også, så det er nok best å lese ut feilkoder for å se hva det kan være.