PDA

Vis full versjon : Hjelp - min XC70 tok kvelden



Viking80
29/01/17, 09:19
Hei alle, gode råd og vink mottas med stor takk.

Hadde levering på min XC70 2014 på fredag. Mindre enn 24 timer senere hadde den motorstopp. I tiden rett før laget den en (tror jeg) klikke/klaprelyd.

Fikk allerede da jeg kjørte fra forhandleren melding om at bilen ville ha 0,5 liter oljepåfyll. Men leste i håndboken at denne beskjeden kunne komme etter service og at det var greit å se det litt an. Selger svarte på e-post at han skulle gi tilbakemelding på mandag. Så da bekymret jeg meg ikke så altfor mye.

Bilen ble altså hentet av Viking og kjørt til forhandler i går. Redningsmannen fikk nok liv i den til at han kunne rygge den opp på lasteplanet.

Kom ingen feilmeldinger på displayet da den stoppet.

Jeg lurer på hva som kan være galt? Hvilke spørsmål bør jeg stille på mandag?

Er rimelig å forlange en annen bil? Leiebil? Annet?

Glad for alle innspill. [emoji106]

ole94
29/01/17, 14:07
Vet ikke hva problemet kan være.

Selv om det kan være rimelig å "forlange" en annen bil synes jeg ikke du bør åpne mandagen med det akkurat. Usikker på om du mener en midlertidig lånebil eller om du ønsker en helt annen XC70, men synes du bør være litt passiv å se hva selgeren gjør og sier. Er det en seriøs forhandler så ordner de opp uten flere spørsmål om du kunne gjort ting annerledes etc.

Om bilen blir stående der synes jeg selgeren bør gi deg en leiebil. Lykke til! Håper det ikke er noe alvorlig.

Viking80
29/01/17, 14:56
Takk for svar, Ole. Godt å få litt andre perspektiv.

Kan skrive en forhandler-erfaring når dette er "ferdig".

Jeg har tenkt at det viktigste på mandag morgen er å få et anslag for når bilen kan være klar igjen. Og så får jeg ta evt andre tiltak derfra. Det beste er om de kan ha bilen klar på en dag eller to, så slipper leiebil å bli noe tema.

Er veldig spent på hva som er / var galt. Bilen kom jo rett fra service.

Viking80
30/01/17, 14:44
Liten oppdatering. Motoren hadde vært tom for olje (!). Forhandler stiller med lånebil. Og ny motor!

Daniel V
30/01/17, 14:48
Bra! Er det Volvoforhandler den er kjøpt på?

Viking80
30/01/17, 14:56
Ja, Frydenbø i Bergen.

Lite tillegg; er det rart at motoren ikke varslet om kritisk lavt oljenivå/oljetrykk?

Daniel V
30/01/17, 16:58
Den har jo varslet etter det du skriver. :) Den sa jo at den mangler olje. Høres ut som om noen glemte å skru fast filterhuset ordentlig på servicen.

Viking80
30/01/17, 17:21
Trodde det var forskjell på
"fyll på 0,5 liter olje"
og
"rød oljelampe - stopp umiddelbart!" ?

Og skal ikke disse bilene ha et gult varsel om lavt oljenivå i tillegg? (Warning - low oil level)

Eller er det slik at feil/forglemmelser under service kan "lure" systemet, mon tro?

Viking80
31/01/17, 09:03
Fikk nå bekreftet at bilen hadde vært uten olje da den ble levert til meg.

Så er man en opplevelse rikere.

Fått lånebil som sagt, og en estimert rep. tid på Ca 14 dager.

FreddieAwD
01/02/17, 23:38
Orginal forhandler ?

Jeg hadde min V70 til service hos Volvo på 90Tkm for 3 år siden ca,tror jeg...
Endte med at jeg sjekket peilepinnen 1 eller 2 dager etter service, og den peilepinnen var tørr...Gikk til Volvo og ba om 2 liter xtra, så jeg kunne fylle det de hadde glemt, ettersom jeg skulle på ferie samme dagen med bilen...
Neida, bilen måtte inn for å se om de hadde kalibrert fyllesystemet feil, iflg verksmester...Etter litt diskusjon, fikk jeg 2 liter, og fyllte på ca 1,5 liter, reiste på ferie med bilen, ikke en dråpe lekket på hele turen, ca 2000 km...

Bilen har ikke vært på Volvo etter det...Men det er vell litt forskjellige andre grunner til det også...

Viking80
02/02/17, 07:11
Ja original forhandler i Bergen. Siden bilen var flett ny kom jeg aldri så langt at jeg fikk målt "oljenivået".

Må være litt jobb å bytte motor antar jeg.

Bilen er jo under garanti en stund fremover, så blir jo nødt til å forholde meg til dem en viss grad iallfall.

Daniel V
03/02/17, 17:09
Sånne ting kan skje på alle verksteder.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært sjeleglad for denne feilen. Med flett ny motor får du jo mer for bilen når du selger den! :)

Viking80
03/02/17, 19:30
Kjekt å høre, Daniel. Jeg har tenkt at de bare skifter det mest nødvendige, og at det sånn sett ikke blir så mye nytt på bilen.

Noe som har litt innsikt i det?

SagaPer
03/02/17, 20:56
Fikk nå bekreftet at bilen hadde vært uten olje da den ble levert til meg.

Så er man en opplevelse rikere.

Fått lånebil som sagt, og en estimert rep. tid på Ca 14 dager.

Min personlige tanke er at jeg ville hevet kjøpet. Når et verksted begår en så graverende feil som å glemme å fylle olje på en motor etter oljeskift så ville jeg miste tillit til verkstedet.

Jeg ser for meg at det å bytte til ny motor er en ganske omfattende operasjon og at dette ikke blir det samme som å kjøpe en nesten ny bil som er produsert komplett på fabrikken.

Som bruktkjøper av en slik bil (etter ditt eie) så ville jeg også ha stilt spørsmål ved grunnen til bytte av motor og om selve byttet var utført av erfarne teknikere.

Men uansett, jeg håper at det går bra med kjøretøyet ditt.

Viking80
03/02/17, 21:29
For å heve må det egentlig foreligge et vesentlig avtalebrudd. Min (profesjonelle) vurdering tilsier at denne situasjonen ikke havner i denne kategorien. Men det er klart at det kan være det hadde blitt akseptert.

Og om jeg hever; så finnes det ingen andre merkeforhandlere av Volvo enn Frydenbø her i Bergen. Med andre ord betyr det at jeg i praksis vil be om en annen bil.

Dette er jo en feil som vil skje fra tid til annen. Jeg vil anta at så godt som alle verksted har gjort noe småsure/dyre feil opp igjennom.

Jeg forutsetter at de gjør en god jobb. Så store som de er her i distriktet må de ha erfarne folk.

Når det gjelde evt. salg fra min side; så får jeg satse på å selge til Daniel ;)

ole94
03/02/17, 21:30
Min personlige tanke er at jeg ville hevet kjøpet. Når et verksted begår en så graverende feil som å glemme å fylle olje på en motor etter oljeskift så ville jeg miste tillit til verkstedet.

Jeg ser for meg at det å bytte til ny motor er en ganske omfattende operasjon og at dette ikke blir det samme som å kjøpe en nesten ny bil som er produsert komplett på fabrikken.

Som bruktkjøper av en slik bil (etter ditt eie) så ville jeg også ha stilt spørsmål ved grunnen til bytte av motor og om selve byttet var utført av erfarne teknikere.

Men uansett, jeg håper at det går bra med kjøretøyet ditt.

Feil kan skje på de beste verkstedene også...

Jeg er enig med deg at ny motor ikke nødvendigvis setter Viking80 i noe bedre posisjon enn før motorbytte. Når jeg ser bruktbilannonser der motor er skiftet så er det ikke veldig attraktivt.

sekse
03/02/17, 21:36
Motorbytte hos forhandler med nye deler på en omtrent ny bil er jo egentlig ingen sak. Dette fikser verkstedet helt fint og bilen bli god som ny.

Alle kan gjøre feil, også en mekaniker på merkeverksted.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
03/02/17, 22:07
Jeg ville mye heller kjøpt en bil med ny motor enn med gammel. Det er forskjell på at en motor er kjørt ihjel, og på at en motor er byttet pga en feil fra et merkeverksted. Hvis alt som har byttet motor er mindre attraktivt for dere, så går dere glipp av mange gode bilkjøp.

Hvis det står mellom to biler med samme km stand, og den ene har fått ny motor pga en feil fra merkeverkstedet og den andre har originalmotor, så vet jeg hvem jeg hadde valgt i alle fall. ;)

Da snakker jeg ikke om gamle biler med hjemmebytta motor, men en nesten ny bil med fabrikksny motor skiftet på merkeverksted.

Hadde dere visst hvor mange biler som får fabrikksny motor på garanti og feil fra verksted, så hadde dere blitt overrasket. :)

lilleulv
04/02/17, 09:17
Stemmer Daniel V sier. Blir byttet en del motorer på de fleste merker pga div feil og svakheter.. Toyota bytta jo ut en del motorer uten at kundene egentlig fikk noe mere info

Alfs80
04/02/17, 13:11
Denne forhandler er vel egentlig kjent for og gjøre mye feil

Viking80
04/02/17, 13:16
Denne forhandler er vel egentlig kjent for og gjøre mye feilí*½í¸€

Hele Frydenbø, eller en bestemt avdeling? Og mer enn andre like store forhandlere?

Edit; kjekt å se en "øyning". Er sjøl innflytter [emoji846]

SagaPer
04/02/17, 13:27
Denne forhandler er vel egentlig kjent for og gjøre mye feil������

Jeg har ikke opplevd noe negativt hos Frydenbø Bilsenter på Sandane gjennom de siste 10 årene.

Har hatt personlig servicetekniker de siste årene og synes at dette fungerer helt glimrende.

Alfs80
04/02/17, 14:22
Alle kan gjøre feil men når det fortsetter så må det jo ringe en bjelletenk deg gå til legen for at du har vondt i en fot og kommer ut igjen uten fot for legen hadde ikke sett at du bare hadde en betegnelse i et sår jaja mye du får gjort på 1 fot da men ikke lett stå på alle 4 hehe

larsverm
04/02/17, 18:57
Surt at en slik glipp skjer, men sånn er det i blant. Vi kan vel forutsette at kjøper blir holdt skadesløs, så først og fremst surt for verksted/forhandler...

Viking80
04/02/17, 20:17
Surt at en slik glipp skjer, men sånn er det i blant. Vi kan vel forutsette at kjøper blir holdt skadesløs, så først og fremst surt for verksted/forhandler...

Korrekt.

Noen som tør anslå kostnad?

Men ny bil feeling'en er litt ødelagt da. Og kåler litt med manuellgiren på låne-V70'en. Til sist krysseren jeg fingrene for at jeg klarer meg med 2-hjulsdrift til min bil er klar igjen....

Alfs80
04/02/17, 21:04
Viking80 når har du behov for 4 se på øyne? Om du ikke klarer deg skal jeg komme kjøre deg hehe

larsverm
05/02/17, 03:50
Bytte til ny/"nyverdig" motor på en slik moderne bil må jo glatt beløpe seg til ganske stort femsifret. Men regnestykket blir vel alltid litt annerledes for et verksted som tar det på egen kappe sammenlignet med "vanlig" pris.

Viking80
05/02/17, 08:19
Viking80 når har du behov for 4 se på øyne? Om du ikke klarer deg skal jeg komme kjøre deg hehe

Stikkord: snø. ;)

Men det er greit. Husk slepetau! :P

Alfs80
05/02/17, 08:48
Skal se etter. Deg i grøfta da ml Haus og Bruvik jeg

Daniel V
05/02/17, 11:23
Bytte til ny/"nyverdig" motor på en slik moderne bil må jo glatt beløpe seg til ganske stort femsifret. Men regnestykket blir vel alltid litt annerledes for et verksted som tar det på egen kappe sammenlignet med "vanlig" pris.
Volvoverksteder har forsikringer mot sånt, så det koster dem ikke så voldsomt mye å bytte det som en skulle tro.

For en privatperson ville nok ny motor her fort kostet godt over 100 000,-.

Viking80
05/02/17, 11:57
Holy moly!

Forsikringsordningen betyr vel at kostnaden blir smurt tynt utover alle Volvo-verksteder som et med i ordningen. Ikke så dumt det.

Viking80
08/02/17, 14:45
Verkstedet får ikke deler/motor før neste uke, har jeg fått vite. Er bare å smøre seg med tålmodighet skjønner jeg.....

Sånn til generell info for framtiden, så er det slik at Frydenbø tilbyr 30 dager/1500km "bytterett" på Volvo Selekt bruktbiler. Men jeg får vel stå løpet ut.

Arnt
09/02/17, 19:30
Stemmer Daniel V sier. Blir byttet en del motorer på de fleste merker pga div feil og svakheter.. Toyota bytta jo ut en del motorer uten at kundene egentlig fikk noe mere info
Tror faktisk Toyota har rekord i å bytte motorer på nesten nye biler. Personlig har jeg iallefall ikke hørt om andre som har skiftet motorer i så mange biler som Toyota her i Tromsø området.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Viking80
10/02/17, 18:18
Da har jeg hentet en ny og bedre lånebil, XC60 (med automat/4x4). Ny motor er nemlig ikke ventet inn før 28. februar...

Alfs80
10/02/17, 23:36
Viking er det glatt på veien mellom Haus og Bruvik siden du måtte ha 4x4? Hehe

Viking80
11/02/17, 09:49
Viking er det glatt på veien mellom Haus og Bruvik siden du måtte ha 4x4? Hehe

Neste gang jeg nå ut i grøfta for å slippe bussen forbi, kommer det godt med..... ;)

Alfs80
11/02/17, 11:07
Ja bussen rygger ikke

Alfs80
21/02/17, 17:03
Viking hvordan går det med bilen din?

Viking80
21/02/17, 18:31
Intet nytt utover at de skal få inn ny motor Ca 28. februar. Så "koser" meg fortsatt med leiebil.

Spørsmål: vil et slikt motorbytte medføre at skifte av registerreim og andre store servicer blir skjøvet frem i tid, relativt til antall gåtte km?

FreddieAwD
21/02/17, 19:04
Vil tro at med ny motor, nullstilles service, register etc...

Viking80
28/02/17, 18:34
Oppdatering: ny motor kommer fra Sverige fredag den 3. mars. Montering starter påfølgende mandag. Så håper å ha bilen tilbake i slutten av neste uke.

Alfs80
01/03/17, 16:07
Så jeg må se etter deg i grøfta kanten neste uke også da

Viking80
08/03/17, 14:01
De har fortsatt ikke kommet igang med motorbyttet. [emoji848]

Alfs80
08/03/17, 19:03
Viking80. Og tar ikke jeg feil er nok motoren ikke kommet enda og skulle den ha kommet så må dem finne folk som kan det for dem kan det ikke hehe bare sannheten som kommer frem

Alfs80
08/03/17, 19:05
Viking vi kan kose oss på øyne med ny snø nå du med 4 se og jeg med kjettingheldig om du får bilen til påske

Viking80
08/03/17, 19:25
Time will tell! Men kjekt med snø ja!

Alfs80
08/03/17, 21:38
Kan du si som trekker på alle hjuljeg skal i bruvik i mg tidlig med stor bil gleder meg ikke

Alfs80
08/03/17, 21:39
Bruvik dalen

Viking80
09/03/17, 07:57
Kjør forsiktig, sier man da...!

Jeg har fått pris på Polestar; 10.000,- . Tror kanskje jeg synes det er verdt det. [emoji16]

Viking80
09/03/17, 14:28
Da kan bilen hentes! Takk til Alfs80 som har holdt liv i tråden.....

Alfs80
09/03/17, 20:11

Alfs80
09/03/17, 20:12
Fått hentet den nå da? En rapport

Alfs80
10/03/17, 23:20
Viking80 du er så stille etter du fikk bilen din igjen skal vi endre overskriften til ting verkstedet glemte montere for og få bilen til og gåhar du problemer med noe kan jeg evt prøve hjelpe

Viking80
11/03/17, 11:58
Må bare få tid til å skrive mer enn en setning.

Bilen går meget godt. Lengre innlegg "på vei".

Viking80
14/03/17, 19:33
Det er herlig å nyte egen bil. Skikkelig gøy å kjøre bil med så stor motor (215 hk). Det har jeg aldri gjort før. Merket også at 4C dempere osv faktisk har noe for seg.

Lurer litt på å gjøre bagasjerommet mer praktisk på noen måte. Det er stort og ting/poser segler rundt.

Gleder meg også til å prøve bilen på skikkelig vinterføre!

Et lite skår i gleden er at iGo navigasjonen ikke virker. Men Frydenbø skal ikke få død i synden.....

SagaPer
14/03/17, 20:22
Her er bilde fra bagasjerommet i min tidligere Volvo XC70 D5 AWD Summum 2009 med original holder for handlenett i golvet og originalt ekstramonterte holdere for handlenett på begge sider inkludert nett nederst mot golvet på begge sider. Du finner dette tilbehøret på Volvo sine sider under Tilbehør.

Link Volvo Tilbehør: http://accessories.volvocars.com/no-no/XC70(08-)/Accessories/Sections/pack-n-load/2009

Paraplyen til høyre er en ekstra stor Ocean Race-paraply for våte dager på Vestlandet. Et nødvendig tilbehør i bilen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/531.jpg

Viking80
19/03/17, 09:29
Igjen takk for den lenken til Volvo-tilbehør, SagaPer.

Lite spørsmål som passer greit her; et D4-motoren i denne bilen en rekke-5 med turbo?

SagaPer
19/03/17, 12:12
Igjen takk for den lenken til Volvo-tilbehør, SagaPer.

Lite spørsmål som passer greit her; et D4-motoren i denne bilen en rekke-5 med turbo?

Min 2017 XC60 er en D5 med twin turbo som nå selges i Norge med 220 hk (tidligere tunet ned til 190 hk og kalt D4 i Norge). Min har nå 220 hk.

Her finner du en oversikt over motorer i ulike årsmodeller (velg bilmodell): https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt

Viking80
19/03/17, 12:54
Takk, men ser verken antall sylindre eller info om evt. turbo.

Skal bruke infoen der til å søke videre.

Stig-Arne
19/03/17, 13:01
D4 du har i bilen din er en rekke 5`er med bi-turbo. Altså en høytrykksturbo og en lavtrykksturbo.

Alfs80
22/03/17, 21:10
Viking ser ut som du. Er fornøyd med bilen hehe går så godt og så har du noe som ikke jeg har på min nødlys kommer på når du treffer. Biler og nærmer deg grøfta hehe

Viking80
23/03/17, 08:51
Se og bli sett er det noe som heter. Og bremselys er vel mye det samme som nødlys her på øyne....

Alfs80
23/03/17, 09:36
Er du fra øyne bruker du ikke bremser men er du ikke oppvokst her bruker du demtenk deg vi som bor mellom Haus og bruvik har 80 km på veien men dem som kjører Bergen Oslo kan kjøre i 70 km kult hva

SagaPer
23/03/17, 14:14
Denne tråden begynner å likne litt på en privat chat. Tema for tråden var vel egentlig motorhavari og bytte av motor og erfaringer med dette.

Christian
23/03/17, 21:49
Her sporer det av ja, trådstarter har fått svar på det han spør om og ytterligere innlegg skal relateres til topic.

Viking80
24/03/17, 18:19
*Lane Departure Warning aktivert*

Starter en ny tråd om forhandlererfaring med Frydenbø Åsane.

Edit: Her er tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?75692-Mine-erfaringer-med-Frydenb%C3%B8-%C3%85sane&p=1043820#post1043820