PDA

Vis full versjon : Montere dumpventil



Nilsebu
11/07/10, 19:47
Kjøpte meg en dumpventil på gatebil rudskogen.

Hvor jeg skal installere og alt det er greit. Lurer bare på det med å blokkere den originale.

Hva skjer hvis jeg ikke gjør det, hvor får jeg kjøpt blendingslokk?

Så på en 850 T5 og der var ikke den originale blokkert.

Takker for svar :)

Kjell V70
11/07/10, 21:01
Lokk har jeg liggende som du kan få, hvis du skal på rudskogen til helga. Jeg monterte dumpventil på min, men fikk aldri noe greie på det, pga feil type dump(åpen).

Nilsebu
12/07/10, 00:03
Er det ikke åpen dump originalt ?

Er det jeg har kjøpt nå.

Var på rudskogen denne helga, og ettersom jeg er fotgjenger så kommer jeg meg ikke opp igjen, men takker for tilbudet :)

mr hansen
12/07/10, 20:20
ikkje åpen dump orginalt,liker vist ikkje med åpen dump disse pga LMM.
Du bør ha blendings lokk.
Er det ikke åpen dump originalt ?

Er det jeg har kjøpt nå.

Var på rudskogen denne helga, og ettersom jeg er fotgjenger så kommer jeg meg ikke opp igjen, men takker for tilbudet :)

Nilsebu
12/07/10, 21:06
Hvorfor liker ikke LMM åpen dump?

Jaja.. Har vertfall montert det.. dog uten blendingslokk. Og bilen lader bare 0,4-0,5 bar å før var det 0,8 - 0,9.

Er dette pga at jeg ikke har noe blendingslokk, eller kan det være lekkasje noen plass?

Byttet også akkurat turbotrykksventilen til fra IPD.. kan det være noen slanger der så tuller litt ?

ChrML
12/07/10, 21:09
Hvorfor liker ikke LMM åpen dump?
Fordi du dumper masse luft som LMM-en har målt. Da tror hjernen at motoren har slurpa til seg den lufta som ble dumpet og vil pøse på med nok bensin til den lufta. Som fører til at bilen går veldig fett eller drukner idet du slipper gassen etter pådrag.

GMV
12/07/10, 21:47
Ikke noe problem å kjøre med åpen dump. MEN fjæra må være mye strammere enn med resirk slik at den kun åpner på høye trykk. Har kjørt med det sånn på min V70 i 2 år uten problemer. Men nå har jeg byttet til resirk RFL som er mer optimalt grunnet den ekstra bensinen som tilsettes ved dumping = puff og smell i eksosen når bensinen antennes i eksosen, noe som onkel blå eller BT ikke er særlig glade i.

treboR87
13/07/10, 18:10
Hvorfor liker ikke LMM åpen dump?

Jaja.. Har vertfall montert det.. dog uten blendingslokk. Og bilen lader bare 0,4-0,5 bar å før var det 0,8 - 0,9.

Er dette pga at jeg ikke har noe blendingslokk, eller kan det være lekkasje noen plass?

Byttet også akkurat turbotrykksventilen til fra IPD.. kan det være noen slanger der så tuller litt ?

Du må enden ha dumplokk eller sette inn en enveis ventil på slangen til den orginale ventilen.. det du sikkert har gjort er å bare nappe av slangen. Fjøren inne i ventilen er ikke sterk nok alene til å holde den stengt. den må også ha trykk inn på den lille nippelen for å holde stengt. Det er sikkert den som åpner på 0.5 bar med deg.

Nilsebu
13/07/10, 18:42
Skal vi se.

Når bilen ladet 0,4-0,5 bar så viste scan gauge 2 at bilen brukte 225 hk med fjøla i bånn.

Etterpå fjernet jeg slangen så går fra turbotrykksventilen til turboen (rekkes hvis du ligger under bilen) husker ikke hva det het.

Da ladet bilen 0,8-0,9 bar igjen (det samme som den gjorde før, men da var inngangen til turbotrykksventilen ødelagt) og da målte scan gauge bilen til 266 hk.

Noen som vet hva jeg bør gjøre / tar bilen skade av noe?
Skal jeg la det være, eller skal jeg koble det på igjen å stille opp trykket manuelt?

GMV
13/07/10, 20:13
Jeg og har bypasset magnetventilen og stilt opp trykket manuelt. Resultatet ble mer stabilt trykk.

Nilsebu
14/07/10, 00:48
Å forskjellen på magnetventil og turbotrykksregulator er ?

GMV
14/07/10, 10:15
To navn på samme del tror jeg.;)

Nilsebu
14/07/10, 10:32
jaja. Da begynner vi å få litt kontroll! Men hvor er skruen du stiller turbotrykket med?

Etter det jeg har forstått fra filmen på IPD er at du skal ta wastegate staget av "mutteren" skrue denne i bånn å sette på staget igjen.

Er dette rett framgangsmåte?

Sånn så de gjør her : http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI&feature=player_embedded

Rundt 3:50 i filmen.

GMV
14/07/10, 12:47
Ja, men du får ikke noe særlig høyere trykk enn 0,5-0,7 da fjæra inni actuatoren er for slapp. Beste er å kjøpe en ny med 0,9 grunntrykk, eller åpne den du har å strekk/erstatt fjæra.

Morgis
14/07/10, 13:37
Plasser dumpventil nermest mulig innsug, så slipper trykkflowen å kræsje for å returnere i rørene når spjeldet lukkes, for så å kræjse igjen ved pådrag når spjeldet åpnes igjen for å gå i riktig flowretning igjen.


Slik er den originale dumpen veldig dumt plassert.

Du bør ha blendelokk på originaldumpen på turboen.
Du bør også ha resirkulerende dump fremfor åpen dump.
Sparer bensin, sot og henter litt effekt på det.

Grunnen til dette er at LMM måler luften som går inn.
Om dumpen blåser luften rett ut, uten å passere lmm (noe en resirkulerende gjør) vil ecu miste kontroll på luften som er i omløp og kakulasjonene blir feil i forhold til bensin og tenning.

ChrML
14/07/10, 14:43
Plasser dumpventil nermest mulig innsug, så slipper trykkflowen å kræsje for å returnere i rørene når spjeldet lukkes, for så å kræjse igjen ved pådrag når spjeldet åpnes igjen for å gå i riktig flowretning igjen.


Slik er den originale dumpen veldig dumt plassert.
Er det noe som er testet at gir en merkbar forskjell? Jeg har hørt at man ikke merker noe forskjell på det. At det kan være positivt å ha dumpen før intercooler og sånn at man slipper å varme opp intercooleren med luft som uansett ikke skal brukes.

Chrome
14/07/10, 15:07
Kanskje et dumt spørsmål, men hva er fordelen med ny dumpventil i forhold til den originale?
På 940'en min var det pop-off lyden jeg var ute etter, men denne fikk eg fra den originale ventilen når eg skiftet til åpent luftfilter..

jonass
14/07/10, 15:10
Dette er jo den uendelige diskusjonen man aldri blir enig om. Jeg mener også man skal slippe ut varm luft før cooler. Mens man da dumper så blir cooleren enda kaldere grunnet "null" varm luft inn i den. Og tror/vet og at det ikke merkes om lufta må snu for og ut dumpen. Man merker jo ikke forskjell på 2,5" rør og 3" rør på ic røra heller.

Så la folk ha sine egne meninger/ teorier.

Nilsebu
14/07/10, 16:58
Plasser dumpventil nermest mulig innsug, så slipper trykkflowen å kræsje for å returnere i rørene når spjeldet lukkes, for så å kræjse igjen ved pådrag når spjeldet åpnes igjen for å gå i riktig flowretning igjen.


Slik er den originale dumpen veldig dumt plassert.

Du bør ha blendelokk på originaldumpen på turboen.
Du bør også ha resirkulerende dump fremfor åpen dump.
Sparer bensin, sot og henter litt effekt på det.

Grunnen til dette er at LMM måler luften som går inn.
Om dumpen blåser luften rett ut, uten å passere lmm (noe en resirkulerende gjør) vil ecu miste kontroll på luften som er i omløp og kakulasjonene blir feil i forhold til bensin og tenning.

Hvordan klarer lmm å måle luften som går i retur når slangen sitter på etter lmm? Eller regner ecuen med den luften når lmm slipper inn ny?

henrik940
14/07/10, 17:36
Kanskje et dumt spørsmål, men hva er fordelen med ny dumpventil i forhold til den originale?
På 940'en min var det pop-off lyden jeg var ute etter, men denne fikk eg fra den originale ventilen når eg skiftet til åpent luftfilter..

Penere lyd framfor den originale som høres ut som en gammel mann med kols som tar kondistest :p

Nilsebu
17/07/10, 12:44
Hvis jeg bare blender den originale, uten å ha en ekstern dumpventil. Vet at turboen ikke har så veldig godt av det, men hvor ille er det?

Men hvor mye vil turboen lade? Er ikke interessert i at hele motoren går til helve(te).

henrik940
17/07/10, 12:47
Hvis jeg bare blender den originale, uten å ha en ekstern dumpventil. Vet at turboen ikke har så veldig godt av det, men hvor ille er det?

Men hvor mye vil turboen lade? Er ikke interessert i at hele motoren går til helve(te).

Det er jo ikke bra for deg eller ladetrykket viss du kjører tilbakeslag. Da slår jo lufta tilbake, og spooler turboen andre vei, da må du vente på at den spooler riktig vei når du skal ha ladetrykk igjen.

Hvor mye turboen vil lade? Lade når :p ?

Morgis
17/07/10, 12:49
Er ikke så farlig, men litt mer slittasje blir det helt klar.. Den skal ikke lade noe mer da det er wastegaten som tar seg av regulering av trykk.
Du vil kanskje merke noe tregere respons ved giring da turboen bremses betydelig mer opp når overtrykket skal i retur gjennom turbinen, fremfor utenfor.

Nilsebu
17/07/10, 13:13
hmm. begynner å tvile litt. Blir nok å fjerne den åpne dumpen.

Men hva gir mest lyd en ekstern resirk dump eller bare beholde den originale ?

Hvor stor må blendelokket være og hvor er det enklest å kjøpe? Og hvor selger de gode resirk dumper?

henrik940
17/07/10, 13:49
Blendelokk kan du lett lage selv :)

Morgis
17/07/10, 14:26
Koster bare 250kroner for et tilpasset blendelokk med pakninger :)

Nilsebu
18/07/10, 01:04
Koster bare 250kroner for et tilpasset blendelokk med pakninger :)

Men hvor ? :P Og hvor stort skal det være? Ser på realcar at de har forskjellige størrelser.

ChrML
18/07/10, 20:41
Tilbakeslag i turboen med høyt ladetrykk gir ganske stor slitasje på thrustlageret i turboen. Blir fort slakk av sånt over lengre tid. Dessuten går bilen dårligere og du får dårligere respons.

Kjør med den originale hvis du ikke blir flau av den slappe kolslyden :D. Ellers setter du i ekstern dump, åpen eller resirk. Men greit at dumpen har god kvalitet, er mange dumper som begynner å lekke etterhvert.

Morgis
19/07/10, 07:51
Men hvor ? :P Og hvor stort skal det være? Ser på realcar at de har forskjellige størrelser.

http://turbomeck.se/Dumpventil

Nilsebu
22/07/10, 20:38
Takker :) Får se om det blir å bare gå tilbake til original eller å sette på en ekstern resirk for bittelitt mer lyd.

Chrome
29/07/10, 17:51
Er det mulig å flytte LMM over på trykksiden slik som på FT/FK motorene for å kjøre med åpen dump uten at det kompenseres med mer bensin for lufta som dumpen slipper ut?
Noen som har gjort dette på en 850?

GMV
30/07/10, 09:39
Er det mulig å flytte LMM over på trykksiden slik som på FT/FK motorene for å kjøre med åpen dump uten at det kompenseres med mer bensin for lufta som dumpen slipper ut?
Noen som har gjort dette på en 850?

Skal ikke påstå at det ikke går, men er det ikke bedre å satse på en resirk dump istedet da? Om det er lyden du er ute etter så koble den tilbake rett etter LMM, funker bra det.

Nilsebu
30/07/10, 11:09
Hvor selger de gode resirk dumper ?

GMV
30/07/10, 12:23
Hvor selger de gode resirk dumper ?


Jeg kjøpte en kopi av Turbo XS RFL hos KL racing. Ingenting å utsette på den.

Maskin
01/08/10, 19:47
låne linken litt.. hybrid dumpventil, er det nåke tess?