PDA

Vis full versjon : Litt "slapp" 2000 V70, 140hk.



perpåhøvik
17/01/17, 02:10
Hei. Min V70, 2000, 355k på klokka begynner å bli lit lat, synes jeg. Finnes det noen som helst mulighet for å "få tilbake" de 140 hestene den en gang hadde å by på? Motoren er tight og med bra kompresjon har jeg blitt fortalt, men jeg synes den virker noe lat. Ok, den har automat, og den har gått langt, men finnes det noe som helst håp om en oppfriskning? Har prøvd å lese litt om chiptuning og andre "lure" greier, men - - - - - Noen som har et tips?
"perpåhøvik"

regeli
17/01/17, 04:40
Spørs hva du mener med "lat" :P

Kan ikke si at 144hk motoren er noe sprek i utgangspunktet hvis er den du sikter til, lite forskjell fra 126 til 144hk, muligens litt mer bunndrag, men minimalt.

Men, tenningsdeler som rotor, fordeler, tennkabler, coil og tennplugger bør sjekkes/byttes hvis lenge siden er min erfaring.

Også veihusventilasjon bør sjekkes om er delvis eller helt tett.

Chiptuning av sugemotor kan en bare glemme, da er bedre å hive i en motor med pustehjelp [emoji106]

hgnubel
17/01/17, 06:50
Spørs hva du mener med "lat" [emoji14]

Kan ikke si at 144hk motoren er noe sprek i utgangspunktet hvis er den du sikter til, lite forskjell fra 126 til 144hk, muligens litt mer bunndrag, men minimalt.

Men, tenningsdeler som rotor, fordeler, tennkabler, coil og tennplugger bør sjekkes/byttes hvis lenge siden er min erfaring.

Også veihusventilasjon bør sjekkes om er delvis eller helt tett.

Chiptuning av sugemotor kan en bare glemme, da er bedre å hive i en motor med pustehjelp [emoji106]
Nå skrev han 140, ikke 144 hk :) Da kan det være 2,4 20v motoren som normalt hadde 170 hk, men kom i en slik "nedtrimmet versjon" noen år. I så fall kan den chippes til ca 180 hk og DET vil nok merkes :)

På den annen side, hvis den er litt småsyk kan det være en god start å lese ut feilkoder..

regeli
17/01/17, 10:18
Så nå at jeg har sett feil siffer [emoji12]

perpåhøvik
17/01/17, 11:33
Hei "hgnubel". Ja, det er 140 hk. 2,4 ltr. 20 ventiler, 103kw? B5244S2. Nei, den er vel ikke "småsyk" tror jeg, og har heller ingen lamper som skulle indikere feil, om det det var det du mente? Kan det leses ut om motoren bare er "slapp"? Hva er trygt å gjøre med en motor som har gått så langt, og også med tanke på disse med gule vester som dukker opp i veikanten av til, med tanke på å friske den opp til evt. 180hk? Bilen går bare i dustekjøring med meg alene + en verktøykasse baki, så den sliter ikke for "føden" (bensinen)! Men ja, 180 hk. hadde smakt! Tar gjerne imot mer opplysninger rundt dette. Vennlig hilsen, "perpåhøvik"

konso
17/01/17, 17:49
Ang tuning så leverer BSR 188hk, mens rica gir deg 170hk. Og de i gule vester bryr seg lite om en litt tunet sugis..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

hgnubel
17/01/17, 18:09
Grunnen til at jeg nevner feilkoder er at en bil blir ikke bare slapp uten grunn. Hvis en føler et sted f.eks. gir periodiske verdier utenfor normalt kan det gjøre at noe blir feil. Det kan være lett å få en idé om hva som hangler ved å se på feilkodene, både alt som ligger inne historisk (ikke aktive i "current duty cycle"), og de som er aktive nå.

Mulig P2 platformen kommuniserer bedre med fører enn P80 som jeg kjenner best, men feilkoder på P80 trenger ikke alltid å tenne varsellamper, og de pærene kan også være gåen på så gamle biler.

Det var bare en tanke :)

jerognal
18/01/17, 12:18
Jeg ville iallefall FØRST tatt en overhaling av tenningssystemet. Husk at tennkabler SKAL byttes med jevne mellemrom.
Som en skrev over: Skift først tenningsdelene og se om det da blir bedre.

Min gamle Datsun 300zx gikk fra et dødt dass til en kjempesprek sportsbil med nye kabler/plugger/coil og kondensator. Da våkna alle 180 gampene.

perpåhøvik
18/01/17, 13:05
Hei "konso". Takker for svar, og da kommer et nytt spørsmål, har du noen erfaring med de alternativene du nevnte, er jo fristende med det første, fra BSR, men så tenker jeg på at bilen har gått så langt som den har, blir det litt "for mye Møllers Tran"? Og, hvem/hvor får jeg montert dette eventuelt? "perpåhøvik"

regeli
18/01/17, 13:06
Angående tennkabler, så er jeg imponert over Volvo original kvalitet på dem. Stod stemplet 1995 på dem før jeg byttet da trodde det var problemet på bruksbilen. 22 år holdbarhet er bra [emoji16]

Daniel V
18/01/17, 21:29
Hvis du har en 2000 modell, så har du COP, altså "coil on plug" Som vil si at du ikke har tennkabler, rotor og fordeler sånn som 98 og eldre. COP er litt mer sånn at enten så virker det, eller så virker det ikke :)

perpåhøvik
18/01/17, 22:08
Hei "Daniel V". Takker for ditt delvis oppklarende svar, for bilen virker som den skal, men som sagt virker den som endel av de originale 140 hestene har blitt til ponnier, nesten. Utifra din tydelige kjennskap til disse bilene, har du noen formening om et av disse "oppspritningssettene" som "konso" nevner? Det er sikkert nok med 170 kontra 140, men fristende med 188! Hilsen "perpåhøvik"

Daniel V
18/01/17, 22:31
Jeg har null erfaring med chiptuning av sugemotorer. Jeg har hatt mange hvitblokker, men alltid med turbo.

Jeg har kjørt en 170hk V70 uten turbo en gang, og det var artig det, men sammenliknet med en turbobil var det ikke sånn voldsomt. 188hk, da begynner man å snakke ja. Uansett er det viktigste før chiptrimming at man gjør et godt steg 0 som vi kaller det, altså at man ser til at tenningsdeler og alt er ok først. Mange som chiptrimmer med 5 år gamle plugger, gammelt luftfilter og gammelt bensinfilter, tyner redskapen maks, og lurer på hvorfor det går så dårlig. ;)

konso
19/01/17, 17:34
Jeg har heller ingen erfaring med chippa sugemotor, men har hatt 170hk i 850, og den gikk bra ift 140hk. Men om du følger daniel v sine råd først og deretter chipper bilen tror jeg du vil bli fornøyd ☺

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thorvaldsen
19/01/17, 20:06
Mener bare å ha hørt at en kan i tiden at en kan bruke ECU'n som ble levert i 2.4 20V 170HK v70, som en "oppgradering" for å kunne hente ut det siste som egentlig er nedstrupet..
Mye mulig jeg tar feil nå altså.. :confused:

Svirre
20/01/17, 00:52
Mener bare å ha hørt at en kan i tiden at en kan bruke ECU'n som ble levert i 2.4 20V 170HK v70, som en "oppgradering" for å kunne hente ut det siste som egentlig er nedstrupet..
Mye mulig jeg tar feil nå altså.. :confused:
Fungerer nok ikke da kodingen av ECM ikke vil samsvare med CEM.

Jeg ville sjekket luftfilter, eksos (gjennomstrømning), pluggene, bensinfilter etc. Oljen er også lurt å jytte hvis den nærmer seg året. Vel å merke at feil viskositet kan gi redusert egfekt på motor.

En chippet 140hk sugis går BRA. Du har momentant drag fra første stund og ingen turbo som skal følge med. Kan sammenlignes med 193hk bilene som har 2.5lt motor :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Thorvaldsen
20/01/17, 01:39
Nei, det er nok sant.

Du har et poeng der. En "ren" motor uten turbo kan gå overraskende bra. Så ville tro en chip kunne gjort underverker her:)

volvoRsport
20/01/17, 23:01
Fungerer nok ikke da kodingen av ECM ikke vil samsvare med CEM.

Finnes ingen CEM i P80.

konso
21/01/17, 08:50
Men startsperre finnes vel?
Og da må man vel ha nøkkel fra donorbil for å få start.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

perpåhøvik
23/01/17, 01:04
Hei "Thorvaldsen". Uten at jeg er veldig familiær med alle disse 3-bokstavforkortelsene dere bruker virker jo det du nevnte som en god løsning, men hvordan kan en slik unit skaffes og evt. få montert? Takker selvsagt for ditt innlegg! "perpåhøvik"

stein erik olsen
30/01/17, 16:25
Spørs hva du mener med "lat" :P

Kan ikke si at 144hk motoren er noe sprek i utgangspunktet hvis er den du sikter til, lite forskjell fra 126 til 144hk, muligens litt mer bunndrag, men minimalt.

Men, tenningsdeler som rotor, fordeler, tennkabler, coil og tennplugger bør sjekkes/byttes hvis lenge siden er min erfaring.

Også veihusventilasjon bør sjekkes om er delvis eller helt tett.

Chiptuning av sugemotor kan en bare glemme, da er bedre å hive i en motor med pustehjelp [emoji106]

Den 144 hk må være den Lateste motorn i verden og med Høyt bensinforbruk......

HansOla
30/01/17, 16:35
Den 144 hk må være den Lateste motorn i verden og med Høyt bensinforbruk......
Nei det er 2.0 på 126 hk [emoji12]

regeli
30/01/17, 17:01
Drikker like mye begge to [emoji13]

Svirre
30/01/17, 19:30
Nei det er 2.0 på 126 hk [emoji12]
Med automat...jeg aner ikke hva Volvo tenkte på den gangen, men de klarte å utstyre en bil med gasspedal og en høyttaler som lager motorlyder.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

HansOla
30/01/17, 19:45
Ja 2.0 10v automat er drømmen[emoji28]