PDA

Vis full versjon : Mulig kjøp av v70 2.0t



Nicolaib1990
12/01/17, 22:42
Hei.
Jeg er på vei til å annskaffe meg og sjefen(samboern) ny familiebil. Jeg har sakt at en i utgangspunktet dyrere volvo v70 er bedre å kjøpe enn f.eks en 3-4års nyere skoda oktavia, både med tanke på pristap og kjøreglede(fler ponnier). Jeg er også veldig ops på å kjøpe bensin og ikke diesel da statens utgifter på diesel er på vei opp og bensin er det biligere reprasjoner på.
Hun leaser for øyeblikket en Ford fokus 1.0t bensin, men denne skal leveres inn til sommern. Vi blir snart 3 + hund i familien så stasjonsvogn blir et must, veit også at man kan få ISO fiks enkelt montert i v70.

Jeg har lest litt og forhørt meg litt rundt anngående mulige tips og feil som kan dukke opp på v70 2.0t. det jeg har fått lest og hørt meg til er:
- kjøp med facelift (05-)
- hvis automat sørg for at girkassa er flusha etter 30.000km.
- bremseskiver spessielt forran er svakhet som må byttes oftere enn andre biler.
- sjekk når reg.reim sist var bytta.
- vær skeptisk hvis drosjekjørt.
- volvo bruker godt stål som stort sett aldri ruster.
- gode motorer som er steinsolide.

Til info er jeg 26år og skrur bil til hobby, så bytte av slitedeler og slikt er noe jeg gjør selv.

Jeg syns noen av 2006 modellene er prisa litt kunstig høyt på toppen av 80.000 det burde vel fint gå ann å pushe ned mot 70tallet? dette med tanke hvis du sammenligner 2004mod som ligger 50-60.000.

Er det noe mer dere eiere eller entusiaster kan komme på å se etter anngående v70? Og hva er egentlig forskjellen på oppdateringa som kom i 2005 utenom utseende?

Takk for alle tips =)

Nicolai

Sent from my SM-T530 using Tapatalk

FroBe
13/01/17, 00:02
Jeg kjøpte nettopp en 2004-modell 2.0t for kr 30 000. Den var gått 335 000 km, men var i god stand.

Her er listen jeg har samlet opp etter lesing og praktisk erfaring om V70N:
Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Clutchbytte på manuelle kasser krever stor demontering av kasse og motor.
Dieselmodeller kan ha problemer med EGR, turbo, dyser, motoroppheng (lekkasje), intercoolere, luftrør og dieselvarmere, men dette merker du fort ved en prøvekjøring.
Bensin 2001-modellene kan ha problemer med gasspjeld (ETM) (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) som har utslitte sensorer. Koster fort kr 7000.
Bensin har en coil per sylinder, disse kan også ryke av en eller annen grunn.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (DIM) (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Ekstra motorfester oppe og under bilen ryker oftere enn de under motoren.
Alarmsirenen (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul) ryker på grunn av batterisyre, disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm (hylelyd) ved å åpne en låst bildør via åpent vindu.
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen (tannhjul i plast) (http://forum.vccn.no/showthread.php?74895-Fors%C3%B8k-p%C3%A5-reparasjon-av-bakvisker-mekanismen), dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Flipnøkkel ryker ofte i låsemekanismen, enten ved at man sparker i dem med kneet når de står i tenningslåsen, eller ved tungt nøkkelknippe? Selve fjæren ryker ikke så fort. Ved bytte eller reparasjon (https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=31639) må man flytte over en liten fastlimt glassampull fra den gamle nøkkelen for at startsperren skal kunne virke.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

All styring av utstyr i bilen foregår via CAN-buss. Derfor er det masse moduler med releer rundt i bilen som kun har strøm og datakommunikasjon, tradisjonell feilsøking er dermed vanskeligere. VIDA er beste diagnoseverktøyet. Man kan også kjøpe andre som kobles på OBD-porten, men disse kan normalt kun finne feil på motor, ikke resten av bilens styremoduler.


Omlegging av bilavgiftene for over 10 år siden gjorde at diesel ble mye billigere og bensinmodellene til Volvo mye dyrere, derfor er det vanskelig å finne nyere bensinmodeller siden det var få som tok seg råd til å kjøpe nye bensinbiler.

Min 2.0T bensin bruker rundt 0,8-0,9 liter/mil på langkjøring på Vestlandet i vått vintervær.

Har prøvd å liste opp det meste av negative ting ovenfor, men dette er kjekke biler som har mye mer kjørekomfort enn eldre Volvoer.

Usikker på hva fordelene med facelift er, bortsett fra utseende på interiør og lykter? Litt endringer i dieselmotorene, og muligens 6-trinns automatkasse?

Nicolaib1990
13/01/17, 15:14
takk for svar. Tror ikke clutchbytte blir et tema hvis man holder seg unna taxi kjørte manuelle (hvis dette fins). Skal kjenne etter ujevnheter og slikt under prøvekjøring samt å være nøy med å studere service bok.

Coiler skal ikke være noe problem da jeg sitter med to stykk 960 motorer til prosjektbil.

Hvor mye er det VIDA diagnostikkverktøy koster?

Sent from my SM-T530 using Tapatalk

mrstfu
13/01/17, 16:26
VIDA og tilhørende diagnoseutstyr brukes i hovedsak på og av Volvoverksteder. Prisen varierer, men man kan forvente å betale mellom 500,- og 1000,- for utlesning og sletting av feilkoder.

Erlend
14/01/17, 09:21
Jeg kjøpte selv min første v70 i fjor våres. 2006 modell 2.0t med summum. Veldig god bil (og facelift). Gått 112k. Flusha kassa hos Volvo for 2934kr i høst.

Jeg har hvertfall 5 trinns automat, tror ikke 6 trinns kom før på nye 08 modellen.




Sent fra min F8131 via Tapatalk

mrstfu
14/01/17, 11:32
Joda, sekstrinns kom på 06, men i hovedsak på XC og AWD, så vidt jeg har skjønt. Min 07 har sekstrinns.