PDA

Vis full versjon : V70 stopper i fart



AndersE88
11/01/17, 22:09
Min 2001-modell V70 T5 bensin manuell stopper uregelmessig i fart.

Det startet i høst, hvor den stoppet tre ganger i løpet av to korte turer på under fem kilometer. Hendelsesforløpet er at motoren bremser ned / mister kraft før den stopper helt. Det hjelper ikke å skifte gir etc. Tenningen og elektriske funksjoner synes å fungere normalt. Når jeg prøver å starte bilen går starteren som normalt, men motoren prøver ikke å starte. Hittil har jeg imidlertid fått start på bilen igjen etter to til fem minutter, og da er alt som normalt. Etter de første stoppene brukte jeg bilen lite (uten at den stoppet), og i julen kjørte jeg 130 mil uten problemer, før bilen igjen stoppet to ganger på kort tid i januar.

Rett før bilen stoppet første gang byttet jeg AC-kompressor hos Mekonomen. Jeg fikk derfor de til å se på bilen uten at de fant noe feil og den stoppet selvfølgelig ikke da de prøvekjørte den.

Da jeg hadde bilen inne for å skifte støtdempere denne uken, leste Mekonomen av feilkoder og fant koden 9300 - Clutchpedalbryter. Den må byttes og er sannsynligvis grunnen til at cruise controllen ikke har fungert på en stund. Den kan kanskje være en grunn til ikke å få start på bilen, men kan den feilen få den til å stoppe?

Én annen "feil" jeg er kjent med på bilen er at av og til så vil ikke tankmåleren gå helt til maks (kun til 80-90 prosent) rett etter fylling til full tank, men det pleier å gå seg til etter å ha kjørt noen mil. Jeg leste et sted på forumet at årsaken til at en 2002-modell V70 stoppet på grunn av brudd i en ledning i lokket/toppen av tankmåleren, som forsyner bensinpumpen med strøm. Jeg kan kanskje ha samme feil?

Ellers synes bilen å gå som en klokke.

Har noen kunnskap om problemet og noen hypoteser som kan hjelpe med å finne feilen, eller støtte opp under mulighetene nevnt over?

Til orientering ble gasspjeldet på bilen skiftet for en del år siden. Det er jo en kjent feil på 2001-modellene.

Svirre
12/01/17, 09:17
Jeg ville ha gått løs på gasspjeldet igjen, spesielt hvis det er et Magneti Marelli spjeld. Utover det ville jeg ha spandert på med en feilkodeutlesning. Slik oppførsel bør sette feilkoder, så da har man noe å jobbe ut i fra.

Pedalbryteren er kun for cruisecontrolen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Daniel V
12/01/17, 09:49
Dette høres ut som en typisk luftmassemålerfeil. Hadde akkurat samme symptomene på min gamle V70R AWD. Byttet til ny Bosch luftmassemåler og det ble en helt ny bil. Gasspjeldet pleier ikke forårsake slike feil, men at bilen går rufsete på tomgang.

Vatnehol
13/01/17, 07:59
Du kan teste bensintrykket fremme på fuel railen. der er en ventil du kan sjekke trykk på når du ikke får start. du skal klare å høre bensin pumpa går i noen sekund når du skrur på full tenning og.

clutchpedal feilen din gjør nok at cruise ikke fungerer, det gjør også at motor hjernen bruker en annen map så har latere gass respons, men den skal ikke stoppe bilen din.

tank måleren er kjent for å ha slitte måle baner på venstre side bak. der er en som kun er måler bak til venstre, og så sitter det en måler i bensin pumpen.

Jeg heller litt mot bensin tilførsel når bilen stopper uten noen lamper lyser, når jeg hadde dårlig gasspjeld på gamle bilen så kunne jeg oppleve at tomgangen av og til ikkje klarte å holde bilen gående.
så når bilen stopper så skrur du av og på tenning og springer frem å sjekker bensintrykket. der burde komme en kraftig sprut når du sjekker.

Du kan også sjekke luftmengdemåler med å koble den ut når du ikke får start for å se om det blir forskjell.

2førr10
14/01/17, 19:28
Hørtes først ut som noe som har skjedd i det siste med min 97 V70 AWD, bilen døde når jeg skulle ta løs, så en gang til på tomgang, starta bilen igjen helt fint og rusa på turtall og da lå den på dødgang uten noe stopp.

Skal sjekke om jeg har 12V når bilen ikke går, om jeg har 13-14v når bilen går og lade batteriet for sikkerhets skyld..

Hatt noe lugging med min også, det har nesten forsvunnet med ny Bosch LMM, plugger, rotor og lokk, men kjenner noe smålugging fortsatt med lavt turtall og pådrag.

Er vel på tide å rense gasspjeldet, da det ikke har blitt gjort ennå.

Er forresten ganske tung å ta løs med, må gi gass når en slipper ut clutchen og turtallet går opp og ned minst 2 ganger før jeg har kommet meg opp i fart og alt virker fint.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk