PDA

Vis full versjon : 245 drar dårlig - hva kan årsaken være?



PekaillVolvo
11/01/17, 15:39
Har en B230FD med et hakk bedre kamaksel...

Har etter "oppgraderingen" med bedre kamaksel ikke hatt store problemer med å komme meg gjennom Atlanterhavstunnelen - med 10 % stigning... Gjerne i 4. gir om en får tatt litt tilfart i bunnen og stadig bedre fart om en girer ned i 3. og gir på...

Nå drar den seg knapt opp i 3. giret med full gass og daler ganske bra ned i fart om man ikke får startet med mer enn "80" i bunnen... da er det ikke mer enn ca. 70 på toppen i 3. gir... Noen som har noen slags peiling på hva som må skiftes, rettes på her...? Luftmassemåler? Tennplugger? Eller noe helt annet...

Daruu
11/01/17, 15:40
Åssen kam?
Sikker på at du har truffet med merking på regreima?

PekaillVolvo
11/01/17, 18:12
Åssen kam?
Sikker på at du har truffet med merking på regreima?

Siden det er flere år mellom disse to tilfellene, kan jeg ikke skjønne at det har noe med hverandre å gjøre...? Og det var ikke jeg selv som gjorde det, men folk som bygger motorer av denne typen, og den gikk som et olja lyn etterpå i flere år... så feilen må ligge et annet sted, vil jeg tro... :)

PekaillVolvo
11/01/17, 22:37
Ingen forslag...?

Daruu
11/01/17, 23:05
Hmm spørs om jeg var halvt i koma når jeg leste første posten, for trodde det ble sånn etter bytte av kam :p

PekaillVolvo
11/01/17, 23:07
Hmm spørs om jeg var halvt i koma når jeg leste første posten, for trodde det ble sånn etter bytte av kam :p

Hehe... sånn som kan skje det... :D

HansOla
12/01/17, 18:08
Har du kontrollert tenningsanlegget ditt? Plugger som er 'utslitt' kan jo holde igjen endel krefter :)

PekaillVolvo
13/01/17, 01:30
Har du kontrollert tenningsanlegget ditt? Plugger som er 'utslitt' kan jo holde igjen endel krefter :)

Nei, men har nå skiftet plugger, som jeg for så vidt handlet før tipset ditt... men ikke rukket å prøve bilen ennå, så jeg er spent på hvordan den går nå...

Om det ikke er pluggene... hva kan det i så fall være? Skal på Oslo-tur nå i helga, og håper den henger med dit og hjem igjen... hehe... Skal rapportere så snart jeg får "sjekket" skikkelig, men tunnelen jeg refererer til er jo temmelig bratt i forhold til det meste andre jeg utsetter bilen for i 3. og 4. gir... Men kanskje bakken opp Romsdalen eller opp til Dombås på vei hjem igjen kan gi svar... hehe...

eab
15/01/17, 22:44
En b230fd kom jo med lh2.4 motorstyring og ez116k tenningssystem, som har mulighet til å gi deg hjelp i form av feilkoder.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html#LH24FuelInjectionFault

https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html#EZK116IgnitionFaultCodes

Dukker det ikke opp noe fra innsprøytnings- eller tenningssystem så er det tilbake til god gammeldags feilsøking. Sjekke kompresjon, måle bensintrykk, se etter vakumlekasjer osv.