PDA

Vis full versjon : Motorproblem (uten panikk )



855 tdi
11/07/10, 18:08
Har nylig hatt 3-4 stopp på bilen. motoren kveles og/eller motorlampa lyser. Turtallet stagneres. Dvs at det skjer ingenting når gassen tråkkes i bånn. Mulig dette er en sikkerhetsprosedyre fra motorens side. Dette skjer kun i fart. Kan greit kjøre videre etter å ha startet på nytt.
Har ikke fått lest av diagnose enda, men lurer på om andre har hatt lignende epsioder.
Bilen er gått 218 000 km, 1996 mod, diesel og har jevnlig vedlikehold.
Mine egne tips er dyser eller luftblandingen i motor. Bilen virker litt sedat nå om dagen også.

C.Erstad
11/07/10, 18:14
Har nylig hatt 3-4 stopp på bilen. motoren kveles og/eller motorlampa lyser. Turtallet stagneres. Dvs at det skjer ingenting når gassen tråkkes i bånn. Mulig dette er en sikkerhetsprosedyre fra motorens side. Dette skjer kun i fart. Kan greit kjøre videre etter å ha startet på nytt.
Har ikke fått lest av diagnose enda, men lurer på om andre har hatt lignende epsioder.
Bilen er gått 218 000 km, 1996 mod, diesel og har jevnlig vedlikehold.
Mine egne tips er dyser eller luftblandingen i motor. Bilen virker litt sedat nå om dagen også.

ikke noen slanger eller noe som har røket?

Rabagast
13/07/10, 16:40
Jeg hadde akkurat samme greia, og hos meg var det drivstoffpumpa som var problemet.

855 tdi
13/07/10, 23:47
Jeg hadde akkurat samme greia, og hos meg var det drivstoffpumpa som var problemet.

Okei. Høres muligens reelt ut. Det rare er at dette skjer i venstresving!!!??
Hvordan fiksa du dette?

Rabagast
13/07/10, 23:55
Ta opp pumpa og sjekk den. Kan hende at du har noe dritt i tanken som havner under filteret.. eller at filteret er fullt av skit. Det var det til meg. Ta opp pumpa, vask filteret i litt drivstoff, og så ser du :) Alternativt prøv å bytt pumpe. Min bil hadde akkurat samme pisset, begynte i svinger, og ble verre.. Til slutt fikk jeg den fine hylelyden som gjerne kommer fra pumpa..

855 tdi
14/07/10, 18:54
Ta opp pumpa og sjekk den. Kan hende at du har noe dritt i tanken som havner under filteret.. eller at filteret er fullt av skit. Det var det til meg. Ta opp pumpa, vask filteret i litt drivstoff, og så ser du :) Alternativt prøv å bytt pumpe. Min bil hadde akkurat samme pisset, begynte i svinger, og ble verre.. Til slutt fikk jeg den fine hylelyden som gjerne kommer fra pumpa..

ta opp pumpa? da mener du den i tanken antar jeg? vet du om en worklog eller bilde beskrivelse?

Rabagast
14/07/10, 18:58
Den i tanken ja. Stv eller sedan du har? Vet ikke om worklogs, bortsett fra i Haynes. Er rimelig enkelt, du kommer til tanken via bagasjerommet, så er det et logg i topp som du skrur av, tar slangene av tanken(er festet med klemmer), løsner ledningene(er festet med plug&play kontakter), skrur pumpa løs og drar den opp :)

855 tdi
14/07/10, 19:17
stasjonsvogn ja. Skal sjekke dette snarest. takk

Rabagast
14/07/10, 20:08
Da er det under den innerste plata, helt til høyre. Du må ta ut alt og løfte opp matta der. Så ser du et lite lokk som det går to ledninger ned i.. Skru det opp, så er du nede i pumpa :)

855 tdi
14/07/10, 21:25
innerste (nærmest bakseteryggen) er vel giveren? dn største og ytterste er vel pumpa. Nå klarte jeg å ødelegge begge koblingene :( bestiller nye en hos BCB el.
tips om kjøp av deler er bra

ola normann
15/07/10, 07:36
Ligger et utdrag fra vadis her

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1620&highlight=bensinpumpe

855 tdi
15/07/10, 19:38
Takk for innspill. Men har nå åpnet og lukket, men det gjenstår å se om den stopper under kjøring. Ny pumpe, original koster kr. 1800,- hos Volvo.
Jeg klart å ødelegge hurtigkoblingene. Sjekk tegninger her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1620&highlight=bensinpumpe
Fiksa bare en nye slanger rett på rørene på pumpa. og skjøtestykker. Fungerte greit uten søl. Men det er viktig at lokket skrus på igjen når pumpa er ute. Dette for å hindre at esing av gjenger og at alt kommer riktig på plass. Fikk store problemer da jeg ikke gjorde dette og korken vrei seg over når jeg monterte det sammen. Trikset var å presse ned med en skrutrekker samtidig som jeg banket/skrudde igjen. Brukte to timer på forsøket:eek: