PDA

Vis full versjon : Gassspjeld



jaob andre
07/01/17, 17:12
Hei:) eg har nettopp rensa gasspjeldet mitt på volvo v70 2000 men etter det er tomgangen rar den. Den går frå 1300-1500 omdreininga ei lita stond å deretter går den ned på 1000 omdreininga og der blir den. Før rensinga gjekk den på 800ca.
Er det noken so har noke tips om ka de kan være?

Svirre
11/01/17, 16:49
Kobla du fra batteriet før du demonterte ETM? Kan bare være at den må kalibreres, ellers kan det hende at din har tatt kvelden og må ha ny.
Husk at hvis du trenger ny, invester i en BOSCH-enhet, eller modifisér din egen da det er mye feil med de som er produsert av Magneti Marelli.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

FroBe
11/01/17, 21:53
Svirre, man kan ikke montere Bosch gasspjeld på motorer eldre enn 2002-årgang.

Det er selvfølgelig mulig at varierende tomgang kan forårsakes av lekkasjer eller feilkoblinger etter man demonterte rør og slanger.

Problemet med MM gassspjeld er slitasje på sensorene som kan gi feil avlesning av åpningen på spjeldet.
For å eliminere denne feilmuligheten byttet jeg sensorene på min ETM:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM

Daniel V
12/01/17, 06:51
Jo, det kan man. Jeg har selv gjort det på 2001 modellen til min bror. Der var erstatningsdelen fra Volvo fra Bosch. :)

FroBe
12/01/17, 07:38
Jo, det kan man. Jeg har selv gjort det på 2001 modellen til min bror. Der var erstatningsdelen fra Volvo fra Bosch. :)

Hva er varenummeret på ETM fra Bosch som kan erstatte ETM fra Magneti Marelli, og hvilke endringer må gjøres med motorstyringen?

Bosch ETM for 2002-> er ikke CAN Master siden den mangler prosessor (er kun motor og sensor) og styres derfor av ny ECU, mens MM ETM (1999-2001) er CAN Master og kommuniserer med gammel ECU.

6060

Daniel V
12/01/17, 09:57
Husker ikke nummeret. Var nå Boschlabel på den nye. Sendte inn bilen til Volvo hvor den ble programmert og alt var bare fint. Er noen år siden den ble solgt nå.

jaob andre
15/01/17, 18:03
Hei:) er magneti marelli spjelde eg har ja:( men etter eg har køyrt med de litt no etter rensing funka det fint igjen. So tenker å køyre med det til de tar kveld no:)