PDA

Vis full versjon : Motorvarmer,hvor lenge..



VOSSINGEN
05/01/10, 10:59
Lurer på hvor lenge motoren tåler og stå med motorvarmer på?
Her er det -22 og jeg vil begrense slitasje på motor.
Er det ok og ha motorvarmeren på lenge, typ.4-5 timer?
Kan noe gå galt hvis man glemmer og koble fra?

henrik940
05/01/10, 13:30
Min har ståt på over natta, det var bare moro det. Ikke noe galt jeg merka hvertfall.

Hvis du glemmer å koble fra, så kan det jo gå galt. Du drar med deg stikkontakta osv. Hehe

TeamBørnOut
05/01/10, 13:40
Etter 10år så kan man få litt slitasje på cylinderen hvor motorvarmeren har stått (hvis den går inn på et sted på blokka). fordi olja "renner" ned når den blir varm.. men på en frisk motor med honeriller merkes ikke dette mye av.. kanskje du ser litt ekstra slitaje etter 10 år.. ikke merkbart på en bruksbil.
bruker man god olje å bytter denne etter kjørestil så er det null stress

DieselDriver
05/01/10, 13:50
Trur du får mindre slitasje uansett med motorvarmer enn om du banker igang motoren i 22 minus. Starta en cummins motor i en gravemaskin i jula med strtagas... Banka godt i den motoren de første sekundene. Var heller ikke olje på peilepinnen....

Slettmyr
05/01/10, 16:11
Hvis du glemmer å koble fra, så kan det jo gå galt. Du drar med deg stikkontakta osv. Hehe

Hehe kan jo ha en j**** lang skjøteledning så skjer jo ikke det :) vertfall ikke på en liten stund :D

Kodja
05/01/10, 17:03
litt sånn på siden, kanskje?, men hva med slangemontert varmer? altså på radiatorslangen for å varme motorn derrifra? hørt at ikke alle bilmodellene har blokkmontert stikk fra Defa i alle fall :)

The Sven
05/01/10, 17:04
Hehe kan jo ha en j**** lang skjøteledning så skjer jo ikke det :) vertfall ikke på en liten stund :D

Kan montere sånn det bruker å være på støvsugere, så slipper man kjøre over ledningen på tur tilbake:)

DieselDriver
05/01/10, 18:09
litt sånn på siden, kanskje?, men hva med slangemontert varmer? altså på radiatorslangen for å varme motorn derrifra? hørt at ikke alle bilmodellene har blokkmontert stikk fra Defa i alle fall :)

Har en sånn liggende fordi den forsvant fra bilen. Det er noe søppel fordi du må bytte slanger veldig ofte og de funker ganske dårlig fordi den varmer bare kjølevannet.

henrik940
05/01/10, 18:21
litt sånn på siden, kanskje?, men hva med slangemontert varmer? altså på radiatorslangen for å varme motorn derrifra? hørt at ikke alle bilmodellene har blokkmontert stikk fra Defa i alle fall :)

Jeg har det fra Defa :)

Kodja
05/01/10, 21:15
henrik940? hva har du fra defa? :P blokk eller slangevarmer? ;)

DiselDriver: tja misstanke om at den slangevarmern er litt ustabil jeg også, derfor jeg ikke har investert i det...

henrik940
05/01/10, 21:51
Jeg har blokkvarmer..

Robert H.
05/01/10, 23:10
Har Defa slangevarmere på begge motorene i losbåten her, 2x1250hk MTU.
Disse står på 24/7, og har gjort det i 10 år nå, uten andre problemer enn at kontaktene på toppen på Defa varmerene har vært skiftet 1 gang.
Disse er 1500w hver.

Agrostar
06/01/10, 07:06
Har slangevarmar eg og som var montert på bilen når eg kjøpte den. Da var det ein kortslutning ifra eine fasen til jord så ny vart innhandla. Den varmar motoren godt og det ser ikkje ut som at slangen har tatt så mykje skade av dei åra med varmar at det gjer noko. Så skjønnar ikkje heilt kva som er så gale med slangevarmar.

DieselDriver
06/01/10, 08:27
Slike erfaringer har ikke jeg hvertfall! Den beste måten og få motoren varm på er og sette en stekeplate på bunnpanna. Da varmer du olja og.

Slettmyr
06/01/10, 15:52
Slike erfaringer har ikke jeg hvertfall! Den beste måten og få motoren varm på er og sette en stekeplate på bunnpanna. Da varmer du olja og.

Bare og sette en engangs grill under en stund før kjøring :D

_s90r_
06/01/10, 16:21
Heia, selv så har jeg kun motorvarmer på traktoren. Bruker og slå den på 2 timer før bruk, det er nokk :) Den er montert i blokka på kjølevannet.

ola normann
06/01/10, 20:38
Et par timer bør holde, når det er nærmere -30 så bruker jeg å ha den i lenger. Skader ikke om den står i lenger.

Har hatt 2 volvoer med slangevarmere uten å oppleve problemer (men de varer ikke evig). Slangevarmer vs blokkvarmer (gammel type som ligger i kjølevannet i blokka) så vil jeg tro at det ikke er noen spesiell forskjell, blokkvarmeren er antaglig mer effektiv pga den sitter i motoren og ikke ved siden av.

Monterte motorvarmer på 98 mod v70 i høst, og ble anbefalt en annlegsvarmer som ble skrudd på utsiden av blokka med varmeledende pasta i mellom blokk og element. Defa hadde vistnok hatt noen problemer med slangevarmere som begynte å brenne, og gikk litt bort fra de.
Annlegsvarmeren virker den men har nok en dårlig effekt kontra de som er i kontakt med kjølevannet.

http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merke=VOLVO&modell=V70&type=2&lang=3&ndid=

DieselDriver
06/01/10, 21:29
Har faktisk et bra defa system i min 240 som er proft montert. Den har kupe, motorvarmer og batterilader. Man stikker i kontakten når man kommer hjem med bilen på ettermiddagen og justerer på et display når den skal slå seg på om natta/morran og man kan stå opp ti min før man skal reise. Kommer aldri til og ha en vinterbil uten et sånt system i fremtiden.

locked
07/01/10, 17:33
jeg monterte webasto :)

Eneste som er dumt er at den varmer ikke motoroljen, men har vurdert en kjølevannssløyfe gjennom bunnpanna. Den vil fungere som kjølesløyfe når oljen har blitt varm...

Tore
14/01/10, 15:28
Aldri hørt at en motor har tatt skade av motorvarmer...

Når det gjelder teorien om at oljehinnen i sylinderen renner bort ved bruk av blokkvarmer: Motorvarmere har somregel en effekt rundt 500W og står montert i en kjøleveskekanal i motoren. Denne varmer vannet. Pga den lave effekten og det faktum at det er kaldt ute og noen liter vann og kilo masse som skal varmes vil det ikke bli spesielt varmt i sylinderne. Trolig mye verre å parkere bilen i sola en sommerdag.

Når det gjelder varming av olje så har de begynt å skjønne dette; kona kjøpte seg en BMW 320DAT uten motorvarmer for en tid tilbake. Jeg bestilte en defa sak og den skulle monteres på bunnpanna med kjøpepasta. Genialt. Varmer oljen og motoren men gir ikke like stor effekt på varmeapparatet som en blokkvarmer, men det har man kupevarmer som fikser...

Selv bruker jeg en timer slik at varmeren står på ca 3 timer før jeg har planlagt å ut å kjøre - det skal være tilstrekkelig - blir ikke noe varmere av å stå på lenger enn det.

Parkerer man i garasje eller slikt kan man jo ha en innretning som varmer under motoren - selv har jeg varmekabler støpt inn i garasjegulvet under motorene til bilene - dette er også gunstig når det er kaldt :-)

TeamBørnOut
14/01/10, 16:30
Tar man opp motorer hvor det ofte har blitt brukt motorvarmer så ser man at den cylindern har litt ekstra slitasje.
har også sett ei lastebilblokk rusta i filler akkurat rundt motorvarmeren på den (onkel sin).

Jeg tror også du bør bytte lås på bilen din hvis motoren din er varm om sommern når du parkerer den i sola...