PDA

Vis full versjon : Plutselig tomt batteri



Mastiff
02/01/17, 09:54
Jeg har nå to ganger i løpet av en drøy måned opplevd at jeg har startet parkeringsvarmeren, og så fått en beskjed etter en stund om at "Forvarming ble avbrutt for å sikre høyt ladenivå i batteri". I dag kom beskjeden etter en halvtime. Og så har det ikke vært nok strøm igjen til å starte bilen. Jeg mener å huske at det var rundt 0 forrige gang også, som i dag. Det har nok vært ned mot minusgrader i natt, vil jeg tro. Men normalt skulle vel det at man ikke får start bli hindret av akkurat denne funksjonen med stopp av forvarmeren. Jeg ladet sist batteriet over natta, og siden har det ikke vært noe trøbbel før i dag, da det altså var kaldt og jeg ville forvarme bilen. Men jeg har forvarmet bilen også tidligere, uten det problemet. Hva kan årsaken være til dette? Er det rett og slett et dårlig batteri som mister den siste delen av ladespenningen veldig raskt? Det har riktignok bare vært småkjøring i jula (fram og tilbake til byen, en knapp mil hver vei), men likevel syns jeg det er litt rart. Hvor lenge bør batteriet til en 2013-modell vare?

Jimbojama
02/01/17, 10:00
Ville vel starta med å sjekke tilstanden på batteriet hos en lokal bilrekvisita eller lignende. Jeg bruker mye dieselvarmer og har tilgode å lade noe utover vanlig kjøring som for tiden er småkjøring.

Mastiff
02/01/17, 10:03
Ja, da er det bare to alternativer, enten at noe ligger og stjeler strøm, eller at batteriet er ganske dårlig. Så jeg skal få sjekket det, takk!

Jimbojama
02/01/17, 10:18
Jepp, det jeg tenker og.
Og av de to alternativene er en batterisjekk den absolutt enkleste å gjennomføre. Har heller ikke måttet betale noe for en slik test tidligere, så det er jo en bonus med gratis feilsøking. =p

Mastiff
02/01/17, 10:20
Godt poeng. Jeg drar nok nedom Volvo, for jeg kjøpte den for et knapt halvår siden og har ett års bruktbilgaranti. Jeg vet ikke helt om det også gjelder batteriet, men det finner vi nok ut! ;)

Mastiff
02/01/17, 10:31
Her må det være noe fishy med batteriet, tror jeg. Fra 20 % til 70 % på den elektroniske laderen min i løpet av en time. Med fire amperes lading! Det skal bare ikke være mulig med et godt batteri på den størrelsen.

mrstfu
02/01/17, 13:25
Om du bare har hatt bilen i et halvt år, vet du jo ikke hvordan bilen har blitt behandlet før. Om batteriet har vært utladet før, eller vært hardt brukt i fire år, er ikke det nødvendigvis dårlig levetid for batteriet i en dieselbil.

Stig-Arne
02/01/17, 17:22
Jeg har nå to ganger i løpet av en drøy måned opplevd at jeg har startet parkeringsvarmeren, og så fått en beskjed etter en stund om at "Forvarming ble avbrutt for å sikre høyt ladenivå i batteri". I dag kom beskjeden etter en halvtime. Og så har det ikke vært nok strøm igjen til å starte bilen. Jeg mener å huske at det var rundt 0 forrige gang også, som i dag. Det har nok vært ned mot minusgrader i natt, vil jeg tro. Men normalt skulle vel det at man ikke får start bli hindret av akkurat denne funksjonen med stopp av forvarmeren. Jeg ladet sist batteriet over natta, og siden har det ikke vært noe trøbbel før i dag, da det altså var kaldt og jeg ville forvarme bilen. Men jeg har forvarmet bilen også tidligere, uten det problemet. Hva kan årsaken være til dette? Er det rett og slett et dårlig batteri som mister den siste delen av ladespenningen veldig raskt? Det har riktignok bare vært småkjøring i jula (fram og tilbake til byen, en knapp mil hver vei), men likevel syns jeg det er litt rart. Hvor lenge bør batteriet til en 2013-modell vare?

Jupp, samme skjedde med min 2013 XC70, begynte i sommer hvor bilen maste om lavt batterinivå.
Var innom Volvo 2 ganger å fikk sjekket batteriet.
Så nå når vinteren kom, så ante jeg uråd, å handlet med startkabler å la bak i bilen, og jammen fikk jeg bruk for dem.
Madammen startet varmeren på bilen, så tikket det inn en beskjed fra VOC om at varmeren var stoppet pga. lavt batterinivå.
Så forsøkte hun å starte bilen, og da var det rett og slett ikke mer futt i batteriet.
Så rett inn på Volvo samme dag, og konstanterte defekt batteri. Så fikk jeg nytt på garanti.

Men Volvo er avhengig av å få en gyldig testkode gjennom VIDA for at de skal få dekket batteribytte på garanti. Men har man først begynt å få startproblemer, så bør ikke dette være noe problem.

Mastiff
02/01/17, 20:38
mrstuf, jeg vet hvem som hadde den før. Hun har garantert ikke mishandlet den!

Stig-Arne, vi får se om de får ut en kode, da. Fruen var innom i dag, men de hadde vareopptelling (det kan da ikke ta lang tid! én bil, to biler, tre biler... ;) ) så hun skal ned igjen i morgen tidlig. Men jeg tviler på at det blir noe stort problem, servicen på Frydenbø i Mandal har det ikke vært mye å si på.

mrstfu
02/01/17, 20:44
Snakker ikke om mishandling, men om bruk som trekker mye strøm, spesielt start og småkjøring. Har batteriet vært utladet en gang, er det nok til å senke levetida ganske betraktelig, og som sagt - fire år på et batteri i en dieselbil med alt mulig rart av elektronikk og konstante forbrukere er ikke dårlig i mine øyne.

Stig-Arne
02/01/17, 20:47
Selv har jeg flere ganger igjennom året ladet batteriet med batterilader. Men uansett så klarte ikke batteriet mer enn 3 1/2 år. Før kapasiteten kom ned på 60 %.

Mastiff
02/01/17, 20:47
Nei, du kan vel ha rett i det. Jeg er bare vant til at batterier varer lenger. Men bruken hennes var så å si aldri småkjøring. Hun kjørte fem mil om morgenen, og fem mil tilbake igjen om kvelden hver dag fra august til juni. Det var i praksis en ren pendlerbil, dermed hadde den gått en del da jeg fikk den (rundt 100K), men den så ut nesten som ny.

Mastiff
03/01/17, 09:22
Da var bilen innom Volvo, og de kjørte både vanlig og utvidet batteritest (og ladetest), men batteriet fikk godkjent på begge. Mekanikeren mente at det var bruk av diselvarmer før korte turer (én mil hver vei) som gjorde at bilen ikke klarte å lade opp igjen det varmeren hadde brukt, og så hadde det ladet seg ut over tid. Dessuten hadde da varslingen om lav spenning kommet for sent til å redde starten. Jeg vet iallfall en ting: Hvis det skjer igjen, skal jeg lade uten å koble plusspolen fra batteriet, så den ikke sletter eventuelle feilmeldinger!

Holern
03/01/17, 09:28
Jeg hadde tilsvarende opplevelse med min bil.....noen ganger hadde ikke webasto startet, og ved ett tilfelle var det ikke strøm nok til å få start på motoren.
Da kjørte jeg bort til Tudor Sønnak og kjøpte nytt batteri. Stappa det nedi, og siden har webastoen vært i bruk titt og ofte, og bilen starter slik den skal.
Kosta meg 1378,- riksdaler.

Mastiff
03/01/17, 09:40
Må nok vurdere det. Men først skal jeg la det gå utover vinteren og se om dette skjer igjen, og i så fall lade den med plusspolen på og så kjøre direkte til Volvo, så de kan se feilkoden. Jeg har problemer med å tro på at dette er normalt, og jeg lurer på om de testene de tar faktisk tester batteriets evner til å holde på lading, som et rekvisitabutikk ville gjøre, eller om det bare er "her er det ingen feil meldinger fra batteriet, da sier vi at alt er i orden". Så jeg stikker nok innom et eller annet sted som har batterier.

Svirre
03/01/17, 14:10
Hvis de har testet batteriet, så kjører de en belastningstest.

Ved hyppige korte turer med høyt strømforbruk, vil dette tære på batteriets evne til å ta til seg strøm hvis det ikke vedlikeholdslades med jevne mellomrom. Uten slik lading, vil du oppleve kortere levetid på batteriet ;)

Kjøp deg et nytt batteri, gjerne fra feiltema (ikke de billigste) og invester i en lader. Skader ikke å lade 1 gang i mnd under slike forhold.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Mastiff
03/01/17, 14:13
Det er det snåle, jeg hadde ladet batteriet bare et par uker før det skjedde første gang. Og kjørt 10 mil 4-5 dager før. Men det virkelig snåle er i går, da jeg koblet til elektronisk lader fra "Feiltema" (den var ny...), som først viste 20 prosent, og så var oppe i 70 prosent etter bare en time! Det skal ikke være mulig med 4 ampere.

Svirre
03/01/17, 14:19
Leste det, men glemte av laderen [emoji85] Batterier mister sin mottagelsesevne under slike forhold og spenningen øker ujent med amperésttrken i batteriet. Derfor oppfører u batteriladeren din på den måten den gjør.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Mastiff
03/01/17, 14:21
Forstått. Gjelder det elektroniske ladere med display også?

Svirre
03/01/17, 14:26
Forstått. Gjelder det elektroniske ladere med display også?
Det er bare elektronikk som styrer lademengden og tilbyr vedlikeholdslading på en bedre måte enn analoge ladere gjør.
Displayet er bare for å vise volt, ladestyrke og andre visuelle tilbakemld til bruker.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Stig-Arne
03/01/17, 16:23
Testen de kjører i VIDA er en belastningstest, de som skjer da er at bilen går på tomgang og lader batteriet i noen minutter, så stoppes bilen, og belastes da med forbrukere på, hovedlys bla i noen minutter. Husker ikke nøyaktig hvor mange.
I denne testen så måles da spenningen, om spenningen holder seg innenfor en gitt toleranse, så er batteriet OK i henhold til Volvo.

Litt av problemet er at når spenningen kommer ned til ett visst nivå, så kan det virke som om batteriet kollapser, og ikke yter det det skal ved gitt Volt.
Og programvaren som skal sørge for at Webastoen kutter ved gitt antall Volt, er jo grei nok, men ved denne grensen, så er ikke batteriet istand til å starte bilen når det er slitt

Så det vil jo si at ett batteri med 90 Ah (som sitter i min XC70 f.eks) , om det har mistet 40 % kapasitet, så er man nede på kun 54 Ah igjen. Og selv om volten er OK, så er det ikke sikkert kapasiteten er tilstede. Og når programvaren til Webastoen kun bryr seg om volten, så sier det seg selv at den ikke har mulighet til å fange opp ett slitt batteri.
Eneste gode måten å få en god helsesjekk på ett batteri, er ved en skikkelig belastning, og måle syrevekt.

Det som forårsaker dette er sulfatering, som skader batteriets evne til å ta til seg ladning, og som redusererer kapaisteten på batteriet. Og det er rett og slett normal slitasje.
Dette forverrer seg også når batteriet blir dypt utladet.

SFN
03/01/17, 18:10
Min XC70 MY12 har gått på samme batteri siden bilen var ny sommeren 2011. Bruker diselvarmeren både morgen og ettermiddag. Har man først blitt vant til å sette seg inn i varm bil på vinteren, vil man ikke prøve noe annet.

Tenker varmeren går minst 1 time hver dag. Huskeregelen er vel at man skal kjøre bilen like mange minutter som varmeren har gått. Jeg kjører ca 7 mil på E6 hver dag, det er vel med på å lade batteriet tilstrekkelig. Men for å være sikker, vedlikeholdslader jeg batteriet et par ganger hver mnd. gjennom vinteren.

Stig-Arne
03/01/17, 20:50
Min XC70 MY12 har gått på samme batteri siden bilen var ny sommeren 2011. Bruker diselvarmeren både morgen og ettermiddag. Har man først blitt vant til å sette seg inn i varm bil på vinteren, vil man ikke prøve noe annet.

Tenker varmeren går minst 1 time hver dag. Huskeregelen er vel at man skal kjøre bilen like mange minutter som varmeren har gått. Jeg kjører ca 7 mil på E6 hver dag, det er vel med på å lade batteriet tilstrekkelig. Men for å være sikker, vedlikeholdslader jeg batteriet et par ganger hver mnd. gjennom vinteren.

Nå er jeg litt usikker på om MY12 har BMS (battery management system). Det er rett og slett noe svineri. Det skal sørge for lavere forbruk ved en "smartere" bruk av generatoren. Og jeg er veldig sikker på at dette systemet ofte sliter mer på batteriene enn tidligere.
Min mors V60 som er en MY12, er nå 5 år gammel, og surrer fint på samme batteriet.
Gammelbilen hennes, en S60 klarte 10 år på samme batteri.

Men kan absolutt være forskjell i kvaliteten på batteriene også.

anders85
03/01/17, 23:03
Bare hiver ut min erfaring på omerådet. Min XC 70 oppførte seg på samme måte. Det manglet nesten 1 liter vann på batteriet[emoji23][emoji15] fylte væske og ladet opp å det har nå overlevd 2 vintrer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MadAss
04/01/17, 07:09
Har hatt en del batterier som flater helt ut når de kommer under halvladet.

De fungerer som regel perfekt under sommerhalvåret, og kan og fungere bra på vinteren så lenge batteriet er fulladet.

Disse batteriene kan vere vanskelige at Vida finner feil på, da ofte batteriet ligger over halvladet ved test og derfor fungerer som normalt.

Batteritesten i Vida består av to tester, og batteriet må bestå begge. En ladetest, der bilen går på tomgang i 2 min og lader. Det blir da kontinuerlig målt hvor mye batteriet tar i mot av lading. Der etter en belastningstest på 4 minutter, der det trekkes en strømstyrke på 20A (+/- 5A).

Ved at verkstedet tapper batteriet litt ekstra før test, kan det hjelpe til å ta testen.
Problemet er da at dersom batteriet flater ut, så vil ladningsgraden (SoC) vere 0%. SoC må ligge mellom 20 og 70% for å kunne utføre testen.

Sent frå S7 Edge

hobby610
04/01/17, 17:41
På min my12 XC60 tok batteriet kveld etter drøye 4 år, nå i høst. fikk heldigvis nytt på garantien. Dei tok batteritesten med vida ja. mitt batteri hadde ikke greid vinteren,så greit med helt nytt når webastoen brukes flittig vinters tid.
Har forstått det sån att det er helt vanlig att batteria ikke klarer mer en max 4-5 år på nyere biler,da der er så mange ting som ligger å trekker strøm(som vi ikke vet om)

MadAss
04/01/17, 18:02
Bilen forbruker relativt mye strøm i dag ja. Derfor er det også viktig å låse bilen, slik at styreenhetene stenger raskere ned etter stopp. Kan ta opp til 20 minutter etter låst bil før alle styreenhetene sovner.
Hver gang vi sjekker OnCall appen, våkner flere styreenheter også.

I tillegg bruker vi gjerne mer strøm med tanke på dieselvarmer og hører på radio en stund etter stopp - og vi har mer småkjøring enn før.

Batteriene i 12-14 virker for å ha hatt litt dårligere kvalitet. Har byttet en del på disse.

Sent frå S7 Edge

Mastiff
05/01/17, 09:00
Takk for alle innspillene! Skulle gjerne hatt nytt batteri på garantien, men det er jo vanskelig når testen ikke viser noen feil. Da har jeg vel to alternativer. Enten en kombinasjonsløsning: Lade batteriet annenhver søndag i vinter, og ha en starthjelp tilgjengelig i tilfelle det skulle være flatt når vi absolutt må ut. Eller la være å lade ekstra, men ha starthjelp til den dagen batteriet kneler igjen, så jeg kan dra ned og la dem avlese feilkoder. Er det noen her som vet om de nye, små starthjelpene som blant annet Biltema har, er nok til å starte en D4 i kuldegrader? Jeg tenker på en sånn (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Kompakt-starthjelpPowerpack-2000035586/):

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/118.jpg

Jula (http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-nodlader-619590/) har noe tilsvarende på tilbud, så den er faktisk billigere:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/119.jpg

Eller bør jeg heller satse på noe sånt (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-900-A-med-kompressor-2000035161/):

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/120.jpg

Jeg har uansett lurt på å kjøpe noe sånt for å ha stående i tilfelle enten bilen, motorsykkelen eller båten får utladet batteri, så da er det jo best å kjøpe noe som faktisk klarer jobben!

mrstfu
05/01/17, 09:09
Den lille er nok til å starte D4en på papiret, men du får nok ikke mange startforsøkene før den er tom. Ved eventuell utlading ville jeg latt starthjelpen stå tilkoblet en stund for å lade opp batteriet litt, fremfor å koble på og starte umiddelbart, ser iike ut som det groveste tverrsnittet på de ledningene. Den store er nok den sikreste sånnsett, men ved rktig bruk er nok ikke den lille helt dum å ha med seg.

Mastiff
05/01/17, 09:12
OK, takk! Så i praksis vil den lille fra Jula være nok, hvis man kobler den til batteriet, lar den sitte på i fem minutter og så prøver å vri nøkkelen igjen?

mrstfu
05/01/17, 09:53
Det er sånn jeg ville gjort det, ja. I startøyeblikket går det fantastisk mye strøm ut fra batteriet, om ikke batteriet er fulladet trekkes denne strømmen fra påkoblet starthjelp. Om du må la starteren gå litt kan det fort gå mer strøm gjennom de ledningene enn de er laget for, uten at jeg kan gjøre noe annet enn å spekulere på det. Sier at den skal ha nok til 10 startforsøk, men det er litt variasjoner ute og går i belastning mellom en 1.6 bensin og en 2.4 diesel.

Mastiff
05/01/17, 09:55
Det vil jeg tro, ja. Min 115 hk Mercury Optimax blir nok bare en bagatell i forhold! Men vi satser på at dette funker også på D4, fruen er iallfall beordret innom Jula når hun skal forbi der i dag (i den grad min frue, eller noen fruer, kan beordres til noe som helst...)!

mrstfu
05/01/17, 09:59
Om du har 12V uttak i bagasjerommet hadde jeg latt den stå på lading der hele tiden. Om det er konstant strøm der uavhengig av nøkkelposisjon vil du også ha en litt lengre utladningstid, siden powerpacken forer strøm tilbake til batteriet, men da risikerer du igjen å lade ut starthjelpen din. Jeg har en starthjelp stående på switchet lading i bagasjerommet, kjekt å ha.

Mastiff
05/01/17, 10:04
Det var ikke så dumt tenkt, takk! Jeg har faktisk lagt strøm bakover til bagasjerommet fra 12V-uttaket i midtkonsollen, som slås av og på med tenningen. Den skal brukes til en Raspberry Pi, som skal bli mediesenter i bilen etter hvert. Men vil ikke konstant lading slite mer på batteriet i starthjelperen? Jeg mener å huske at rådet for litiumionebatterier (jeg antar at det er det i den) er at de skal lades og så stå frakoblet fram til de brukes.

Edit: Forresten, hva slags starthjelp er det du bruker?

mrstfu
05/01/17, 10:09
Da har vi hørt forskjellig, telefonen min har lithium-ionbatteri, og står på lading både ofte og lenge etter fulladet. Ikke merket nedgang i varighet hittil, men det avgjør du selv.

Jeg har en Julasak med kompressor, men bruker ikke kompressoren, så vurderer å skaffe en sånn liten sak du linker til.

Mastiff
05/01/17, 10:12
Du sier noe, mobiler står jo på lading til alle tider. Og jeg så den med kompressor også der, ja. Den tar litt for mye plass for meg. Den fruen henter i dag kan jeg bare gjemme under det øverste gulvet i bagasjerommet, så er den lett å vippe fram hvis den trengs, men helt ute av syne når den ikke trengs.

Stig-Arne
05/01/17, 10:31
Like greitt å kjøpe seg nytt batteri enn å lite på en starthjelp. For om batteriet begynner å bli dårlig, så kan den interne motstanden bli så stor at starthjelp ikke vil fungere uansett størrelse på hjelpestarten.

Mastiff
05/01/17, 10:38
Det kan være, men poenget er todelt:

1. Jeg trenger uansett en starthjelp i sjappa i tilfelle båten nekter å starte en dag jeg er nødt til å dra ut og ta teinene, sånn som i dag. Det er pent vær i dag, men det er meldt kuling i morgen. Og jeg kunne ikke trukket noe før, både fordi kreps ikke bør ligge mer enn ett døgn før de brukes for å være best (skal ha dem i morgen kveld), og fordi krepseteiner bør stå minst fire dager for å få godt resultat.

2. Hvis batteriet kneler igjen, og VIDA viser feilkoder hos Volvo, er det sannsynlig at jeg med ett års bruktbilgaranti får nytt originalbatteri. Da har jeg sluppet unna med halve prisen.

Og så er det jo ikke ofte det er veldig kaldt her i Mandal. Hvis jeg bodde i et kuldehøl (av en eller annen grunn faller Bardufoss meg inn nå...), ville jeg selvsagt kjøpt nytt batteri med en gang, da ville det ikke vært verdt å ta sjansen på engang.

mrstfu
05/01/17, 10:51
Bardufoss er ikke veldig kaldt..

https://www.yr.no/sted/Norge/Troms/Målselv/Bardufoss_målestasjon/statistikk.html

Var kaldere hjemme i Nittedal i fjor vinter. ;)

Mastiff
05/01/17, 10:56
Det virket iallfall kaldt nok i januar 1986, da jeg var der! ;)

Børge Vikebø
10/01/17, 14:47
Batteri på diesel beregnes fra 5-7 år når bilen ikke har intelligent lander.

På en moderne bil med masse krimskrams vil du bruke mellom 15-30 minutt på å lade batteriet tilbake til kapasiteten før oppstart. Så om du da kjører 10-15 så mister du gradvis kapasitet helt til den ikke vil starte. Derfor vil det på en bil med mye småkjøring være anbefalt å vedlikeholdslade regelmessig.

Da jeg jobbet i bussbransjen i Bergen så stod alle bussene med vedlikeholdslading over natt for å sikre lang levetid på batteriene. Når bussene hadde kjørt x antall km ble batterier byttet ut med "renoverte" (dvs, batterivann ble byttet samt opplading med ny belastningstest før og etter vannbytte.) Vi byttet sjelden til nye batterier på den slags vedlikehold, sparte mye penger på det.

Mastiff
11/01/17, 08:43
Høres hendig ut. Men det er vel forseglede batterier nå, så produsentene skal få solgt flere batterier. ;) Men det bekrefter bare troen på at det trengs vedlikeholdslading iblant, ja.